در پیامی توئیتری عنوان شد؛

تشکر ترامپ از ایران بابت آزادی «مایکل وایت»

رئیس جمهور آمریکا بابت آزادی «مایکل وایت» از ایران تشکر کرد.
کد خبر: ۳۹۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ - 05June 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از ایران به خاطر آزادی «مایکل وایت» تشکر کرد.

وی مدعی شده که مبادله زندانی با ایران نشان داد که امکان توافق با ایران وجود دارد.

وی در پیامی در توئیتر با اشاره به اینکه با «مایکل وایت» بعد از آزادی وی تماس تلفنی داشته است نوشت او بعد از آزادی از ایران اکنون در زوریخ است. اندکی دیگر سوار یک هواپیمای آمریکایی می‌شود و به خانه می‌آید؛ به ایالات متحده!

ترامپ همچنین نوشت: من بیش از ۴۰ نفر از گروگان‌ها و زندانیان را بعد از به قدرت رسیدن به خانه برگردانده‌ام. ممنونم ایران. این نشان می‌دهد توافق ممکن است.

در همین ارتباط «بیل ریچاردسون» فرماندار سابق «نیو مکزیکو» در بیانیه‌ای مدعی شده است که برای آزادی «مایکل وایت» با مقام‌های بلندپایه ایران در سازمان ملل از جمله «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

در بیانیه ای که مرکز ریچاردسون منتشر کرده آمده است با توجه به بالا بودن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و تبادل خشونت میان آنها طی ماه‌های اخیر این مذاکرات پیچیده بود.

در بیانیه مذکور از تلاش‌های دولت قطر بابت این موضوع تمجید شده است.

پیش از این نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت، با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

موسوی گفت آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا گردید.

پیشتر فاکس‌نیوز نوشته بود دولت آمریکا موافقت کرده در قبال آزادی «مایکل وایت» مجید طاهری را آزاد کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، آزادی «مایکل وایت»، شهروند زندانی آمریکا در ایران را تائید کرده بود.

ترامپ در این ارتباط گفته بود: خوشحالم اعلام کنم که کهنه سرباز مایکل وایت که ۶۸۳ روز در ایران در بازداشت بود، حال با هواپیمایی سوئیسی ایران را ترک کرده و ما انتظار داریم که او به زودی به خانواده‌اش در آمریکا ملحق شود.

این اظهارات ترامپ دقایقی پس از آن عنوان شده که برخی منابع از آزادی یک کهنه سرباز بازداشتی آمریکا در ایران خبر دادند و پایگاه آمریکایی نیویورک تایمز نیز این خبر را تائید کرد.

پیش از این برخی منابع از ابتلای این زندانی تحت بازداشت به سرطان خبر داده بودند و به تازگی نیز او به دلیل ابتلاء به کرونا در ایران در مرخصی به سر می‌برد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ اسفند اعلام کرده بود که آزادی موقت وایت در ایران بر مبنای بشردوستانه و به دلیل ابتلای او بیماری ناشی از کرونا و به شرط باقی ماندن او در ایران میسر شده است.

او پس از آزادی موقت در سفارت سوئیس در تهران مستقر و تحت آزمایش‌های پزشکی بشردوستانه قرار گرفته بود.

وایت که سابقه فعالیت در نیروی دریایی آمریکا را دارد به دلیل اتهاماتی در ایران به زندان محکوم شده بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها