نگهداری از کهن‌ترین دست‌نوشته امام (ره) درکتابخانه وزیری یزد+عکس

رئیس کتابخانه وزیری استان یزد گفت: دست‌نوشته امام خمینی (ره) که در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۲۳ نوشته‌شده و آن را قدیمی‌ترین سند مکتوب انقلاب دانسته‌اند و در اولین جلد از صحیفه نور به‌عنوان اولین پیام امام درج‌شده است در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۴۰۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ - 07June 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بنا به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، تحول‌خواهی از دیر زمان در وجود امام (ره) وجود داشته است و چیزی نبوده است که در آغاز نهضت اسلامی در ایشان به وجود بیاید ایشان یک انسان تحول‌خواه بودند و یادداشتی که در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی نوشته‌شده است نشان‌دهنده این موضوع است.

محمدرضا ملک ثابت در گفت‌وگویی اظهار داشت: نسخه اصلی کهن‌ترین دست‌نوشته امام (ره) که قدیمی‌ترین پیام مبارزاتی ایشان و نخستین سند مکتوب انقلاب است در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد گفت: حجت‌الاسلام سید علی‌محمد وزیری از روحانیون معروف یزد و از مصلحان اجتماعی این دیار در عصر حاضر بودند که خدمات علمی و اجتماعی زیادی را پیش از پیروزی انقلاب به انجام رسانده‌اند. وی از دوران جوانی دفتری داشتند که در دیدار با علمای بزرگ سخنان و دست‌نوشته‌های آن‌ها را به همراه تصویری از ایشان می‌گرفتند. اکنون این مجموعه که شامل دستخط ۳۶۰ نفر از بزرگان است در چهار جلد با عنوان «مجمع الجواهر» در کتابخانه وزیری حفاظت می‌شود.

وی درباره منشاء دستخط امام گفت: یک‌بار که ایشان به منزل شهید صدوقی در قم می‌روند، شهید صدوقی ورود ایشان را به امام خمینی اطلاع می‌دهند و امام برای دیدن آقای وزیری به آنجا می‌آیند. در آن زمان هنوز شخصیت امام مشهور نبود و مرحوم وزیری نیز از امام چندین سال بزرگ‌تر بودند لکن با شناختی که از امام پیدا می‌کنند از ایشان درخواست می‌کنند که در این دفتر یادداشتی بنویسند و امام که دستخط مراجع و علمای بزرگ را در آن می‌بینند در ابتدا متواضعانه رد می‌کنند، اما وقتی با اصرار آقای وزیری مواجه می‌شوند دفتر را می‌گیرند و بدون آنکه قلم را بردارند دو صفحه و نیم مطلب با خطی زیبا می‌نویسند.

نگهداری از کهن‌ترین دست‌نوشته امام (ره) درکتابخانه وزیری یزد+عکس

رئیس کتابخانه وزیری استان یزد گفت: این دست‌نوشته که در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۲۳ نوشته‌شده است با آیه مربوط به قیام شروع می‌شود و با آیهٔ دیگری در این زمینه تمام می‌شود. از محتوای آن نیز روحیه تحول‌خواهی امام کاملاً پیداست و به دلیل محتوای انقلابی، آن را قدیمی‌ترین سند مکتوب انقلاب دانسته‌اند و در اولین جلد از مجموعه ۲۲ جلدی صحیفه نور به‌عنوان اولین پیام امام درج‌شده است.

وی افزود: محور بیانات حضرت امام در این متن، اتحاد در مقابل تفرقه زدگی در کشور، تمدن سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین است و این محتوا تفکر سیاسی و عمق بینش فکری امام را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نشان می‌دهد.

ملک ثابت تصریح کرد: امام خمینی در این نوشتار کوتاه به تحلیل و بررسی اوضاع گذشته، حال و آینده مردم می‌پردازند و قیام برای خدا را تنها راه اصلاح دوجهان می‌دانند. ایشان سپس به دلایل عقب‌ماندگی ایران در آن دوره و بدبختی مسلمانان و ملت ایران اشاره می‌کنند و با تشریح وضعیت سیاسی اجتماعی ایران در زمان پهلوی اول مسؤولیت سنگین علما و روحانیان و دانشمندان و وطن خواهان را برای نجات مردم و کشور برمی‌شمارند و نسبت به عواقب زیان‌بار غفلت سیاسی آن‌ها هشدار می‌دهند.

ملک ثابت افزود: در این دست‌نوشته امام خمینی سقوط رضاخان را فرصتی برای تحول می‌دانند و می‌نویسند: «امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوت‌ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شمارا دستخوش اغراض باطله خود کنند.»

نگهداری از کهن‌ترین دست‌نوشته امام (ره) درکتابخانه وزیری یزد+عکس

وی افزود: امام خمینی در پایان ضمن تأکید ویژه‌بر وحدت امت اسلامی خطاب به آقای وزیری می‌نویسند: «ای آقای محترم که این صفحات را جمع‌آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‌گرفتید که اگر در یک‌گوشه مملکت به دین جسارتی می‌شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام می‌کردند.»

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به اطلاع بزرگان از وجود این دستخط، بار‌ها ساواک برای بردن آن به کتابخانه می‌آید که هر بار باتدبیر مرحوم وزیری و مخفی کردن آن در منزلشان دست مأموران ساواک به این سند نمی‌رسد.

ملک ثابت در پایان گفت: با توجه به نقش مبارزاتی که شهر یزد در دوران انقلاب اسلامی ایفا کرده است کتابخانه وزیری مجموعه‌ای کم‌نظیر از اعلامیه‌ها، بیانیه‌های مبارزاتی امام و همراهان ایشان رادار است که در گنجینه اسناد این کتابخانه نگهداری می‌شود و در کنار ۷۰ هزار سند دیگر آماده ارائه به پژوهشگران و علاقه‌مندان است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها