«رمضان عبدالله»؛ مرد مقاومت فلسطین و پیشرو در مسیر اتحاد

دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی که شب گذشته دارفانی را وداع گفت تلاش‌های زیادی برای حمایت از مسأله فلسطین و حل اختلافات میان گروه‌های فلسطینی و اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی از خود نشان داد.
کد خبر: ۴۰۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ - 07June 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شب گذشته جنبش جهاد اسلامی از درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق این جنبش خبر داد. در همین خصوص «نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که رمضان شلح در یکی از بیمارستان‌های لبنان درگذشت و قرار است در سوریه به خاک سپرده شود و مجلس عزایی برای وی در شهر غزه برگزار خواهد شد.

رمضان شلح شخصیتی بود که برای حل اختلافات میان گروه‌های فلسطینی تلاش زیادی کرد به طوری که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت رمضان شلح خاطرنشان کرد که یک شخصیت ملی بزرگ از دست رفت.

رمضان شلح، استاد اقتصاد دانشگاه غزه از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که پس از شهادت «فتحی شقاقی» رهبر و پایه گذار این جنبش، دبیرکلی آن را از سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴) بر عهده داشت.

موضع گیری‌های دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی در حمایت از مسأله فلسطین به ویژه مسأله قدس اشغالی شهره عام و خاص بود به طوری که در یکی از مصاحبه‌های خود خاطرنشان کرد: قدس برای من بخشی از دین و عقیده شخصی‌ام به شمار می‌رود. کسی که می‌گوید باید از قدس دست کشید گویی به من می‌گوید باید سوره إسراء را از قرآن کریم حذف کرد.

رمضان شلح تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به شکاف داخلی میان جنبش‌های فتح و حماس که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود از خود نشان داد.

زندگینامه، تحصیلات و فعالیت‌های سیاسی

وی متولد سال ۱۹۵۸ در منطقه الشجاعیه واقع در شرق شهر غزه بود و تمام مراحل ابتدایی آکادمیک خود را در نوار غزه گذراند. رمضان شلح برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصاد در پایان دهه هفتاد به مصر سفر کرد. وی در جریان تحصیل در مصر، با فتحی شقاقی که بعد‌ها جنبش جهاد اسلامی را بنیان نهاد آشنا شد. فتحی شقاقی در همان دانشگاه در حال گذراندن دروس پزشکی بود.

بعد از آن دیدار دوستی پایداری میان شلح و شقاقی به وجود آمد. در سال ۱۹۷۸ شلح، پیشنهاد تأسیس یک نهاد نظام‌مند را به شقاقی داد. شقاقی در آن زمان رئیس یک گروه به اسم «الطلائع الإسلامیه» بود و بعد‌ها ده‌ها تن از دانشجویان فلسطینی در دانشگاه‌های مصر به آن پیوستند و زمینه لازم برای تشکیل جنبش جهاد فراهم شد.

در سال ۱۹۸۱ رمضان شلح مدرک خود را از دانشگاه الزقازیق مصر در رشته اقتصاد گرفت و بعد از فارغ‌التحصیلی به نوار غزه بازگشت و به عنوان استاد بخش اقتصاد در دانشگاه اسلامی نوارغزه مشغول به تدریس شد.

«رمضان عبدالله»؛ مرد مقاومت فلسطین و پیشرو در مسیر اتحاد

در آن دوره، رمضان شلح با ایراد سخنرانی‌های خود با محوریت مقاومت علیه اشغالگران رژیم صهیونیستی معروف شد که همین مسأله خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت. در آن دوره رمضان شلح از فعالیت در داخل این دانشگاه منع شد.

رمضان شلح و زیاد نخاله دبیرکل کنونی جنبش جهاد اسلامی

وی در سال ۱۹۸۶ نوار غزه را به مقصد لندن برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود ترک کرد و مدرک دکترایش را در رشته اقتصاد در سال ۱۹۹۰ گرفت.

شلح در همان دوره اقامت در لندن نیز فعالیت‌های دینی خود را ادامه داد و انگلیس را به مقصد کویت ترک کرد. وی به مدت ۲ سال (۱۹۹۳-۱۹۹۵) به عنوان استاد پژوهش‌های خاورمیانه در دانشگاه فلوریدا مشغول به تدریس بود.

شلح در سال ۱۹۹۵ آمریکا را به مقصد سوریه ترک کرد. شلح و شقاقی بعد از دیدار با یکدیگر، به مدت ۶ ماه، تلاش‌های مضاعفی برای تقویت جنبش جهاد اسلامی از خود نشان دادند. در آن سال سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی شقاقی را ترور کرد و اعضای جنبش جهاد اسلامی، شلح را به عنوان دبیرکل این جنبش انتخاب کردند.

وی تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در این منصب بود و بعد از ابتلا به بیماری، زیاد نخاله به عنوان دبیرکل جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد.

رمضان شلح به دلیل نقش مؤثر در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی از سوی دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف. بی. آی) تحت تعقیب قرار گرفت.

ارتباط با ایران و قدردانی از حمایت‌های تهران

رمضان شلح نیز مانند دیگر رهبران فلسطینی بر نقش ایران در حمایت از مسأله فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی تاکید داشت.

«رمضان عبدالله»؛ مرد مقاومت فلسطین و پیشرو در مسیر اتحاد

به عنوان مثال، رمضان شلح زمانی که دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بر عهده داشت در سال ۱۳۹۴ در گفتگو با شبکه المیادین در خصوص رابطه با ایران گفت: روابط ما با ایران خوب است. ما با مسئولان ایرانی دیدار داریم. ما با وزیر خارجه ایران ارتباط و تماس داریم. زمان جنگ غزه، وزیر خارجه ایران سه بار با من تماس گرفت. بعد از امضای توافق هسته‌ای که محمدجواد ظریف به دمشق آمد من در دمشق حضور داشتم و دیداری میان من و وزیر خارجه ایران انجام شد. در این دیدار ما درباره بسیاری از مسائل صحبت کردیم. مسائلی همچون اوضاع فلسطین، نیاز‌های ملت فلسطین، سازندگی، میزان ویرانی که ایجاد شده است و اینکه هیچکس دست کمک به سوی ملت فلسطین دراز نمی‌کند صحبت کردیم. ما به وزیر خارجه ایران در خصوص دستیابی به توافق هسته‌ای تبریک گفتیم. ظریف با دقت به سخنان ما گوش داد.

دیدار رمضان عبدالله شلح با ظریف

وی افزود: در دیدگاه و راهبرد ایران، فلسطین جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. از این رو ما همیشه می‌گوییم اینکه ایران همیشه سخن از نابودی اسرائیل می‌گوید این مساله ناشی از آن است که ایران به خطر اسرائیل برای امت اسلامی و منطقه آگاهی دارد.

«رمضان عبدالله»؛ مرد مقاومت فلسطین و پیشرو در مسیر اتحاد

رمضان شلح در سال ۱۳۹۵ نیز با سفر به تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و دیگر مقامات کشورمان دیدار کرد.

وی در این سفر و در جریان دیدار با دکتر علی اکبر ولایتی خاطرنشان کرد: می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران در شرایط سختی قرار داشته است و توطئه‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، اما امید مسلمانان به ایران است و از اهتمام مسئولان عالی نظام و به ویژه رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنیم.

در نهایت باید گفت که درگذشت رهبران مقاومت در فلسطین و یا هر کشور دیگری که در محور مقاومت قرار دارد نه تنها باعث نمی‌شود که راه و مسیر مقاومت سست و متزلزل شده بلکه به عزم و اراده رهروان آن افزوده و باعث می‌شود نسل جدید در این کشور‌ها بیش از هر زمان دیگر در این مسیر گام بردارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها