عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین:

«رمضان عبدالله» به «مَرد وحدت» معروف بود/ انسانی مقتدر اما متواضع

محفوظ المنور در سخنانی گفت: «رمضان عبدالله شلح» در میان فلسطینیان به «مَرد وحدت» معروف بود؛ او یک رهبر ملی بود.
کد خبر: ۴۰۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ - 07June 2020

«رمضان عبدالله» به «مَرد وحدت» معروف بود/ انسانی مقتدر اما متواضعبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس، شب گذشته جنبش جهاد اسلامی از درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق این جنبش خبر داد. در همین خصوص «نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که رمضان شلح در یکی از بیمارستان‌های لبنان درگذشت و قرار است در سوریه به خاک سپرده شود و مجلس عزایی برای وی در شهر غزه برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط، «محفوظ المنور» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی اظهار داشت: رمضان عبدالله شلح از بنیانگذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود. پس از شهادت «فتحی شقاقی» بود که رمضان عبدالله شلح پرچم مبارزه با دشمن صهیونیستی را در دست گرفت.

المنور تأکید کرد: دکتر رمضان عبدالله به «مَرد وحدت» معروف بود. هیچگاه اینطور نبود که دکتر رمضان عبدالله نسبت به حوادث و رویدادهایی که در خارج از مرزهای فلسطین اتفاق می‌افتاد، بی تفاوت باشد. او با بصیرت بالایی که داشت همواره تأکید می‌کرد که تمامی حوادث خارج از فلسطین به مسأله فلسطین ارتباط دارند.

مشروح گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید؛

در ابتدای امر درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی را به شما تسلیت عرض می‌کنم. شما به عنوان یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسیر چندین و چند ساله رمضان عبدالله شلح در عرصه مقاومت و جهاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر «رمضان عبدالله» از جمله شخصیت‌های بنیانگذار جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین بود. اگر امروز جنبش جهاد اسلامی فلسطین در رویارویی و مواجهه با دشمن صهیونیستی به این سطح رسیده است، بدیهی است که چنین دستاوردی حاصل سلسله اقدامات ارزشمند فردی همچون رمضان عبدالله بوده است.

دکتر رمضان عبدالله شلح از همان بدو تولد در بطنِ غم و درد و اندوه چشم به دنیا گشود و خود طعم تلخ آوارگی را با تمام وجود احساس کرد. از همین روی، پای در مسیر مقاومت گذاشت تا ضمن مواجهه با دشمن صهیونیستی حقوق سلب شده فلسطینیان را باز پس گیرد.

وی از همان دوره نوجوانی مسیر مقاومت، مبارزه و جهاد در راه آزادسازی فلسطین را آغاز کرد تا اینکه به عنوان یکی از مؤسسان و بنیانگذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین لقب گرفت. پس از شهادت «فتحی شقاقی» بود که رمضان عبدالله شلح پرچم مبارزه با دشمن صهیونیستی را در دست گرفت.

همانطور که می‌دانید «رمضان عبدالله شلح» در کنار سوابق مقاومتی خود و برجستگی در عرصه جهاد و جهادگری و رهبری مقاومت، از ویژگی‌های شخصیتی برجسته ای نیز برخوردار بود. آیا می‌توانید به برخی از این ویژگی‌های شخصیتی اشاره کنید؟

واقعیت آن است که رمضان عبدالله از بصیرت بسیار بالایی برخوردار بود. این بدان معناست که وی قدرت تشخیص و تحلیل زیادی داشت و به خوبی می‌توانست تحولات مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. رمضان عبدالله علاوه بر اینکه رهبری بزرگ و مقتدر بود، انسانی متواضع نیز بود.

همین بصیرت و قدرت تشخیص رمضان عبدالله بود که موجب شد وی علیرغم مشاهده حجم قدرت صهیونیسم جهانی و امپریالیسم آمریکایی، از مسیر مقاومت دست نکشد. او در مسیر مقاومت به یکی از بزرگترین مَردان مجاهد تبدیل شد.

رمضان عبدالله در میان دوستانش و همچنین در میان دیگر رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین به برخورداری از تواضع مشهور بود. او مَرد مجاهد بزرگی بود که توانست گروهی بزرگ مانند جنبش جهاد اسلامی را رهبری کند؛ اما در عین حال همگان او را یک برادر و یا یک پدر برای خود می‌دانستند. امروز ما مردی را از دست دادیم که یک شخصیت ملی بود. او فردی بود که با دشمنانش سرسخت و قاطع و با دوستانش مهربان و با عطوفت بود.

مهمترین خدماتی که دکتر رمضان عبدالله شلح در طول مسیر مقاومتی خود به محور مقاومت به ویژه در فلسطین ارائه کرد، چه بود؟ به گفته بسیاری از اعضای جنبش جهاد اسلامی وی نقش بی بدیلی در عرصه تقویت وحدت در میان گروه‌های مختلف مقاومت ایفا کرده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

دکتر رمضان عبدالله به «مَرد وحدت» معروف بود. هیچگاه اینطور نبود که دکتر رمضان عبدالله نسبت به حوادث و رویدادهایی که در خارج از مرزهای فلسطین اتفاق می‌افتاد، بی تفاوت باشد. او با بصیرت بالایی که داشت همواره تأکید می‌کرد که تمامی حوادث خارج از فلسطین به مسأله فلسطین ارتباط دارند.

وی معتقد بود که هر توطئه ای که علیه امت اسلامی ترتیب داده می‌شود، هدف اصلی‌اش ضربه زدن به مسأله فلسطین است. از همین روی، همواره در راستای تقویت وحدت و همبستگی میان جریان‌های مختلف مقاومت گام بر می‌داشت.

از آنجایی که دشمن صهیونیستی تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف در میان گروه‌های مقاومت به کار گرفته بود، دکتر رمضان عبدالله از هیچ کوششی برای تقویت وحدت میان این گروه‌ها دریغ نکرد. او همواره بر لزوم تقویت بصیرت مَردان مجاهد تأکید داشت. او معتقد بود «وحدت» مسیری است که همه انسان‌های شریف و مخلص باید در راستای آن حرکت کنند. او تحقق وحدت را عامل اصلی و اساسی تحقق آرمان‌های فلسطین از جمله آزادسازی قدس می‌دانست.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار