سردار جلالی:

استفاده از ظرفیت مردمی وجه تمایز ایران در مقابله با کرونا بود

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) با بیان اینکه دستاورد‌های ایران در آوردگاه کرونا در شرایطی بوده که در غل و زنجیر قرار داشته‌ایم، گفت: استفاده از ظرفیت مردمی وجه تمایز ایران در مقابله با کرونا بود.
کد خبر: ۴۰۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳ - 09June 2020

استفاده از ظرفیت مردمی وجه تمایز ایران در مقابله با کرونا بودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‎پرس، سردار علیرضا جلالی، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در سمینار آوردگاه کرونا که عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ خرداد) با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که کرونا برای کشور به‌وجود آورده بود، اظهار داشت: بسیاری از مراکز درمانی با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده بودند و مجموعه وزارت بهداشت برای تأمین دارو‌های اساسی با چالش‌های جدی روبه‌رو شده بود.

وی ادامه داد: آگاهی از این مشکلات از آنجایی اهمیت دارد که ما می‌توانیم درک کنیم که در چه شرایطی وارد بحران کرونا شدیم و دستاورد‌هایی که حاصل شده است در چه شرایطی بوده است.

جلالی افزود: گاهی ما این دستاورد‌ها را برای کشوری توسعه یافته فرض می‌کنیم، امّا ما از کشوری سخن می‌گوییم که در غُل و زنجیر قرار داشته و سخت‌ترین تحریم‌ها را تجربه می‌کند.

وی، عمده دستاورد‌های کشور در شیوع کرونا را در چندسرفصل تشخیص و درمان، تحقیقات و فناوری، بهداشت و سلامت، بسیج عمومی و کمک‌های همدلانه و مدیریت قرارگاهی برشمرد و گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام، تشکیل ستاد مبارزه ملی با کرونا بود که در روز‌های اول تشکیل شد.

جلالی با بیان اینکه ما کم‌تر از ۳۰ درصد تخت‌های کشور را درگیر کرونا کردیم، گفت: این در حالی بود که در بسیاری از کشور‌های اروپایی، بیماران کرونایی را روی زمین می‌خواباندند.

وی افزود: در گزارشی که به محضر مقام معظّم رهبری هم رسیده است، با افتخار اعلام شده که هیچ بیماری پشت در‌های بیمارستان نمانده یا روی زمین نخوابیده است.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه تشیخص کرونا راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که روز اول فقط یک آزمایشگاه پاستور را داشتیم و کم‌تر از ۱۰۰ آزمایش در روز می‌توانستیم انجام دهیم.

جلالی ادامه داد: به لطف خدا توانستیم این تعداد آزمایش را به بیش از ۲۵ هزار آزمایش در روز برسانیم و این دستاورد در بازه زمانی دو الی سه ماهه رخ داد. امروز در همه شهر‌ها آزمایشگاه داریم و این افزایش ظرفیت یکی از شاهکار‌های این حوزه محسوب می‌شود.

وی، افزایش تجهیزات حفاظت فردی را یکی از دستاورد‌های کشور در دوران شیوع کرونا دانست و خاطرنشان کرد: تجهیزاتی مثل ماسک و دستکش در روز‌های اول به ندرت پیدا می‌شد و بیشتر آن نیز از خارج کشور وارد می‌شد، امّا اکنون صددرصد این تجهیزات، تولید داخل است و بخشی هم به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

جلالی درباره استفاده از روش‌های نوین درمانی نسبت به ویروس کرونا گفت: یک اقدام قابل توجه این بود که در استفاده از روش‌های درمانی در دنیا به نوعی پیشرو شدیم و بسیاری از روش‌های ما حتی در آمریکا مورد استقبال قرار گرفت. به‌عنوان مثال پلاسمادرمانی که ترامپ شخصاً از آن رونمایی کرد، روشی بود که ۲۰ روز قبل در کشور ما انجام شده بود.

وی، استفاده از روش‌های طب سنتی و گیاهان دارویی را یکی دیگر از دستاورد‌های کشور در حوزه مبارزه با کرونا دانست.

جلالی با بیان اینکه ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در کشور ایجاد شد، افزود: کشور چین در روز‌های اول شیوع کرونا، بیمارستان هزار تختخوابی را در سوله‌های انباری ساخت، امّا بسیاری از نقاهتگاه‌هایی که در کشور ما راه‌اندازی شد از بیمارستان چین، بسیار پیشرفته‌تر بود.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: وجه تمایز کشور ایران با سایر کشور‌ها در مواجهه با کرونا، استفاده از ظرفیت مردمی بود، آن هم در شرایطی که گرانی و بیکاری موج می‌زد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار