گفت‌وگوی تلفنی مرکل و پوتین درباره تحولات لیبی و سوریه

رئیس جمهور روسیه و صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه تلفنی درباره تحولات در لیبی و سوریه گفتگو کردند.
کد خبر: ۴۰۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱ - 09June 2020

گفت‌وگوی تلفنی مرکل و پوتین درباره تحولات لیبی و سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه نگرانی خود از تشدید درگیری‌ها در لیبی را ابراز داشتند.

بر اساس اعلام کاخ کرملین، سران روسیه و آلمان در این گفت‌وگوی تلفنی بر توقف درگیری‌ها در لیبی و آغاز مذاکرات برای حل بحران در این کشور تاکید کردند.

پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی درباره بحران انسانی در سوریه نیز بحث کرد و دو طرف حمایت خود از مذاکرات چهارجانبه درباره درگیری‌ها در شرق اوکراین را نیز ابراز داشتند.

رایزنی‌ها درباره آتش‌بس در لیبی طی روز‌های اخیر افزایش یافته است و در همین راستا «ریچارد نورلاند» سفیر آمریکا در طرابلس نیز اعلام کرد که فرصت برگزاری مذاکرات سیاسی طی روز‌های آتی میان طرف‌های درگیر در لیبی افزایش یافته و امکان رسیدن به آتش‌بس وجود دارد.

طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس در لیبی به یکی از مهمترین محور‌های گفت‌وگوی کشور‌های دخیل در بحران لیبی تبدیل شده است.

خلیفه حفتر رهبر شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به همراه «عقیله صالح»، رئیس پارلمان طُبرُق (واقع در شرق لیبی و مخالف دولت وفاق) روز شنبه، در قاهره با رئیس جمهور مصر و مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کردند؛ نتیجه این دیدار ایجاد ابتکار آتش‌بس در لیبی بود.

مصر بر اساس این طرح، خواستار توقف درگیری‌ها بین دو طرف‌های متخاصم در لیبی شد. به رغم استقبال کشور‌های عربی به ویژه محور عربستان سعودی، امارات و بحرین از این طرح، دولت «وفاق ملی» آن را رد و بر آزادسازی همه مناطق لیبی از دست «کودتاچی‌ها» تأکید کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار