نماینده مردم تهران در مجلس:

اگر دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تأخیر کند، مجلس طرح خود را ارائه می‌کند

سید احسان خاندوزی گفت: مجلس اگر بداند که دولت اراده جدی برای ارائه زودهنگام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس دارد و صرفاً وعده‌ای برای گذراندن زمان نیست، حتماً ترجیح این است که روی لایحه کار کند،، اما چنانچه تاخیر بیفتد طرح خود را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۴۰۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳ - 10June 2020

اگر دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تأخیر کند، مجلس طرح خود را ارائه می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از ابزار‌های مهم برای کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن در همه جای دنیا استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی افزود: این پایه مالیاتی جزو قدیمی‌ترین پایه‌های مالیاتی است و در کتاب ثروت ملل آدام اسمیت که متعلق به ۲۴۰ سال پیش است اولین بحث مالیاتی مسئله مالیات بر زمین و املاک است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه عدم توجه به این مسئله موجب شده است که در اقتصاد ایران تمایل تاریخی نهادینه شده‌ای به سفته بازی در بازار زمین و مسکن وجود داشته باشد و همراه با افزایش نقدینگی به صورت متناوب در هر چند سال یک شوک قیمتی شدید به بخش زمین و مسکن وارد شود و بخش زیادی از افرادی که در امید تهیه مسکن هستند را عقب بیندازد و فشار زیادی را به خانوار‌ها و مستاجران تحمیل کند.

خاندوزی بر همین اساس اضافه کرد: برای حل این مسئله در دوره مجلس نهم، کمیسیون اقتصادی مصوبه‌ای برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه تصویب کرد که متاسفانه به جهت عدم همراهی هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی رای نیاورد، در مجلس دهم هم طرحی در هم موضوع اعلام وصول شد و در کمیسیون اقتصادی مجدد کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت، اما به جهت وعده‌ای که دولت برای ارائه لایحه به مجلس داد باز هم در دستور کار صحن علنی قرار مگرفت، اما همچنان جزو مطالبات متخصصان و کارشناسان اقتصاد ایران بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای برداشتن گامی در این جهت تعدادی از نمایندگان مجلس پیش نویس طرحی را برای مجلس یازدهم در مورد مالیات بر عایدی سرمایه آماده کردند که توسط آقای پور ابراهیمی برای من هم این طرح ارسال شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: گرچه در مورد جزئیات طرح اختلاف نظر‌هایی وجود داشت، اما بنا شد که فعلاً اصل طرح اعلام وصول شود و اصلاحات درباره جزئیات شمول این پایه مالیاتی و نرخ‌های این پایه مالیاتی در کمیسیون اقتصادی با اخذ نظر متخصصان و ذینفعان اقتصادی اصلاح شود تا ایراد‌هایی که برخی از جمله بنده نسبت به پیش‌نویس این طرح داشتیم در محله جزئیات خود را نشان دهد.

خاندوزی در ادامه این مطلب عنوان کرد: این فرایند در حالی که هنوز کمیسیون‌های مجلس یازدهم تشکیل نشده، احتمالاً نیازمند ماه‌ها بررسی در کمیسیون و بعد هم فراهم شدن سامانه اطلاعات اقتصادی است که بشود اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را مبتنی بر آن انجام داد؛ بنابراین زمان زیادی تا اجرای چنین طرحی (در صورت تصویب مجلس) باقی خواهد ماند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر فضای کارشناسی و رسانه‌ای کشور کمک کنند تا اصلاحات جزئیات این طرح در زمان سریعتری انجام شود، می‌توان امید داشت که از همین الان با شروع فرآیند‌های تصویب خود، موجب شود که این علامت به جامعه منتقل شود تا سفته بازان و سوداگران از بازار دارایی‌های مانند زمین و املاک خارج شوند و سعی کنند که در بخش‌های مولد اقتصادی یا در حوزه سپرده‌های بانکی و یا سهامداری در بازار سرمایه کسب سود کنند نه از طریق سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: نکته خیلی مهمی که حتماً باید به آن توجه شود این است که سیاست‌های مالیاتی در بخش زمین و مسکن یک پایه حل مشکلات بازار مسکن است؛ پایه دوم آن عبارت است از کمک کردن به افزایش عرضه مسکن چه از طریق اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و چه از طریق سیاست‌های تشویقی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تولید و عرضه مسکن.

وی در همین راستا اضافه کرد: اگر سیاست‌های عرضه و تقاضا همزمان با هم دنبال نشود، ممکن است که تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه کمک ویژه‌ای به حل مسئله نوسانات قیمتی این بازار نکند، بنابراین مکمل این طرح -که ما جزو به امضا کنندگان آن هستیم- پافشاری بر اجرای قوانینی است که بتواند عرضه مسکن را هم در شهر‌ها افزایش دهد و امیدواریم که فرآیند آن به زودی خود را در کاهش نوسانات و قیمت نشان دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: اگر مجلس بداند که دولت اراده جدی برای ارائه زودهنگام لایحه مذکور به مجلس شورای اسلامی دارد و صرفاً وعده‌ای برای گذراندن زمان نیست، حتما ترجیح ما این است که روی لایحه دولت کار کنیم و این همگرایی بین دولت و مجلس موجب شود که دولت در مرحله اجرا هم انگیزه بیشتری برای پیاده کردن قانون داشته باشد؛ اما چنانچه تاخیر بیفتد مجلس طرح خود را در این حوزه دنبال خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار