معرفی کتاب؛

«کوت کاپن»

کتاب «کوت کاپن» خاطرات یک سریاز ارتشی را روایت می‌کند که به قلم «شعبان زلیکانی» با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۴۰۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ - 11June 2020

«کوت کاپن»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برآن شدیم به معرفی محصولات منتشر شده از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران بپردازیم.

کتاب «کوت کاپن» خاطرات یک سریاز ارتشی را روایت می‌کند که به قلم «شعبان زلیکانی» در سال 1393 از سوی نشر رسانش نوین و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در 80 صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل خاطراتی با عناوین «اسیر»، «برادر حمید»، «بلد»، «بهانه»، «حمام»، «سیب»، «شبیخون»، «کوت‌کاپن»، «گم‌شدگان»، «مشک آب» و «هفتم تیر» است که قسمتی از خاطره «کوت‌کاپن» در ادامه می‌آید:

یکی از نقاط جنگی که برای مردم ایران اهمیت ویژه‌ای داشت، منطقه دزفول بود. نکته‌ای که در میان مردم منطقه و نیروهای نظامی مستقر در منطقه رواج داشت، این بود که دیده‌بان عراقی با استفاده از سردرگمی و غافلگیر شدن مردم فرصت را غنیمت دانسته، در شهر دزفول نفوذ کردند و پس از دور زدن در سطح شهر به محل استقرار فرماندهان برگشته، اطلاعات لازم را به آن‌ها می‌دادند.

این اتفاق حکایت از یک حقیقت داشت و آن هم اینکه دشمن در تدارک حمله‌ای نهایی و تصرف شهر دزفول بود؛ از سوی دیگر جلوگیری از ادامه پیش‌روی و تکرار فجایع پیشین حکم می‌کرد که باید به هر قیمتی که شده آن‌ها را متوقف کرد. نیروهای ایرانی در شرق رود کرخه و نیروهای عراقی در غرب کرخه مستقر بودند.

نیروهای ایرانی چند روزی در محل مستقر شده بودند، با هدایت فرماندهان تلاش می‌کردند تا قبول کنند با جنگ سنگینی روبه‌رو هستند و باید خودشان را به مرز آمادگی کامل برسانند.

هرچند بین سلاح‌هایی که عراقی‌ها داشتند و سلاح‌های سربازان ایرانی تفاوت از زمبن تا آسمان بود، ولی تمام فرماندهان و سربازان ایرانی در ارتیاط با یک موضوع عقیده مشترکی داشتند و آن اینکه با چنگ و دندان هم که شده، باید مانع عبور آن‌ها از رود کرخه شد، به این دلیل که عبور دشمن از رود کرخه همان و سقوط دزفول همان...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار