حمایت وزیر خارجه آمریکا از وحشیگری پلیس علیه معترضان

وزیر خارجه آمریکا علی‌رغم ابراز تأسف برای قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی، رفتار‌های خشونت‌بار پلیس با معترضان را مناسب توصیف کرد.
کد خبر: ۴۰۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ - 11June 2020

حمایت وزیر خارجه آمریکا از وحشیگری پلیس علیه معترضانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز گذشته (چهارشنبه) در نامه‌ای به کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا علی‌رغم ابراز تأسف در خصوص قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا، حاضر به محکوم کردن خشونت پلیس علیه اقلیت‌ها و سیاهپوستان آمریکا نشد.

بنا بر گزارش وبگاه بلومبرگ، پمپئو در این نامه همچنان مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را در حمایت از پلیس این کشور منعکس کرد و گفت که نیرو‌های امنیتی و پلیس محلی، ایالتی و فدرال در کنترل اعتراضات خشونت‌آمیز آمریکا بسیار مناسب رفتار کردند.

وزیر خارجه آمریکا در حالی از رفتار مناسب پلیس آمریکا با معترضان اعتراضات اخیر به قتل فلوید سخن گفته است که چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین در توصیف خشونت پلیس آمریکا گزارش کرد که اعتراضات در سراسر آمریکا با موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز همراه بوده است.

پمپئو تصریح کرد: «من خود را در خشم آمریکا از قتل وحشیانه جورج فلوید و نگرانی‌ها درباره ناآرامی در شهرهایمان شریک می‌دانم. کشور ما، قاتلان فلوید را تحت پیگرد قرار می‌دهد و به حق اعتراضات آرام احترام می‌گذاریم و از تبدیل خیابان‌ها به صحنه‌های خشونت جلوگیری می‌کنیم».

اظهارات پمپئو در حقیقت، مفصل‌ترین واکنش وی به قتل فلوید و اعتراضات سراسری در آمریکا و دیگر نقاط جهان بوده است.

وی در ادامه ضمن اعتراف به نقص‌های آمریکا گفت: «بله، ایالات متحده ناقص است. ما همیشه در عین حال که به دستاورد‌های خود افتخار می‌کنیم، باید با تواضع بدانیم که اقدامات بیشتری را باید انجام دهیم».

وزیر خارجه آمریکا پیشتر در اوایل روز گذشته در یک کنفرانس خبری، ضمن حمایت از نوع واکنش مقام‌های آمریکایی به اعتراضات سراسری در این کشور، ایران و چین را متهم کرد که علیه خشونت آمریکا «تبلیغات بیهوده» می‌کنند.

وی در این‌خصوص مدعی شد: «پاسخ آمریکا به تحولات هفته‌های اخیر در تضاد کامل با آن چیزی است که در رژیم‌های مستبد سراسر جهان رخ می‌دهد. ما باید صریحاً این اتهامات دروغین- که بسیاری از آن‌ها تبلیغات بیهوده چین، ایران و دیگر حکومت‌های مستبد در زیر سؤال بردن اعتبار آمریکا در تقویت حقوق بشر و دموکراسی در جهان است-رد کنیم».

پمپئو در حالی ایران و چین را به تبلیغات دروغین علیه خشونت آمریکا با معترضین متهم کرده است که گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی از بازداشت بیش از ۱۰ هزار نفر در جریان اعتراضات اخیر آمریکا است که تعداد زیادی از آن‌ها را خبرنگاران تشکیل می‌داده است.

چندی پیش، گروه بین‌المللی بحران که ناآرامی‌های سراسر جهان را رصد می‌کند، گزارش کرد که پلیس آمریکا بیش از حد به زور متوسل شده است.

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز تأکید کرده است: «همه نیرو‌هایی که بیش از حد به زور متوسل می‌شوند باید بازداشت و به دلیل ارتکاب جرم محکوم شوند».

ویدئویی‌هایی نیز اخیراً در رسانه‌های غربی و فضای مجازی منتشر شده که موارد بسیاری از خشونت پلیس آمریکا را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار