دفاع پرس از بازتاب های منطقه ای انقلاب اسلامی گزارش می دهد/2

آغاز انتفاضه فلسطین با الهام گیری از انقلاب اسلامی/ تغییر رویکرد رهبران فلسطینی در مبارزه با رژیم صهیونیستی

انقلاب اسلامی ایران اشکال نوینی را در پیش چشم مبارزان فلسطین قرار داد. برای اولین بار اماکن مذهبی اهمیت ویژه­ ای در مرکزیت مبارزه پیدا نمودند به طوری که انتقاضه از مساجد آغاز گردید.
کد خبر: ۴۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷ - 03February 2015

آغاز انتفاضه فلسطین با الهام گیری از انقلاب اسلامی/ تغییر رویکرد رهبران فلسطینی در مبارزه با رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیاری از ملت های مسلمان به الهام گیری از مدل موفقیت آمیز انقلاب مردمی و اسلامی ایران پرداختند.

 تاثیر انقلاب اسلامی بر مردم فلسطین را می توان اصلی ترین و مهمترین بازتاب انقلاب ایران بر فلسطین دانست. در این میان انقلاب ایران، به فلسطینیان نشان داد که همان گونه که شاه به عنوان ژاندارم و هژمون منطقه و حافظ منافع آمریکا، با وجود رهبری دینی و عزم ملی فرو پاشیدنی است بنابراین شکست یهودیان و رژیم صهیونیستی نیز امکان پذیر است.

انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی برملت مسلمان فلسطین در زمینه بازگشت به آموزه­ های دین، امیدوار شدن به توانایی­های خود، الگو قرار دادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی، قرار دادن مسجد به عنوان پایگاه اصلی مبارزه با دشمنان، سامان دادن وحدت بر محور اسلام و شکل­گیری گروههای جهادی (چون حماس و جهاد اسلامی) به جای گذاشته است که انتفاضه، محصول محوری تأثیرپذیری مبارزات ملت فلسطین از انقلاب اسلامی است.

مدیریت بحران فلسطین تا مدت مدیدی به دست دولتهای عربی و رهبران سازمانهای چریکی فلسطینی قرار داشته است ولی آنها نتوانسته­ اند در معادله موجود تغییری پدید آورند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و رهنمود حضرت امام خمینی(ره)که از دریچه مقاومت اسلامی و سازش ناپذیری با اسرائیل به مساله فلسطین می­نگریست، تحولات بسیاری در این مساله بوجود آمد.

نظر مقامات فلسطینی درباره انقلاب اسلامی ایران

رهبر شهید جنبش جهاد اسلامی دکتر فتحی شقاقی در رابطه با نقش انقلاب ایران و تأثیر آن بر مبارزات مردم فلسطین گفته است:« هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آن­ها را برانگیزد و امید را در دل­هایشان زنده کند. با پیروزی انقلاب ­اسلامی ما به خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند، ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می­توانیم معجزه کنیم و از این رو ملت مجاهدمان در فلسطین، انقلاب  اسلامی و جمهوری اسلامی را به دیده تقدیر می­نگرند و امام خمینی(ره) را از رهبران جاوید تاریخ اسلام می­دانند.

روز جهانی قدس

 موضوع قدس و دفاع از فلسطین یک جایگاه ویژه در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) دارد و تاریخ این مسئله به قبل از انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب بر می گردد.

تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هرسال به عنوان روز جهانی قدس ابتکاری بود که از سوی امام (ره) به منظور زنده نگه داشتن حقوق همیشگی فلسطینی ها و قضیه فلسطین مشخص شد و موجب بیداری جهان اسلام و افزایش حساسیت های مسلمانان نسبت به این قضیه مهم گردید.

اولین مهمان خارجی ایران یک فلسطینی

 

یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یاسرعرفات، رهبر ساف به عنوان نخستین شخصیت خارجی وارد تهران شدو به گرمی از سوی نیروهای انقلابی مورد استقبال قرار گرفت در دیدار او بود که امام خمینی جمله تاریخی خود « امروز ایران فردا فلسطین» را بر زبان آورد. سفارت فلسطین در محل سفارت سابق اسراییل گشایش یافت. در طی روزهای آینده به نشانه همبستگی با ملت فلسطین امام خمینی اخرین روز ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند که همه ساله در آن روز تظاهرات گسترده­ای در حمایت از ملت فلسطین برپا می­گردد. اولین و دومین عملیات مهم ایران در طول جنگ با عراق با عنوان طریق القدس و بیت­القدس انجام گردید، و این همه بیانگر جایگاه فلسطین در نزد انقلابیون ایران بود.

آغاز انتفاضه با الهام گیری از انقلاب اسلامی


انقلاب اسلامی ایران همچنین اشکال نوینی را در پیش چشم مبارزان فلسطین قرار داد. برای اولین بار اماکن مذهبی اهمیت ویژه­ای در مرکزیت مبارزه پیدا نمودند به طوری که انتقاضه از مساجد آغاز گردید از همین رو انتقاضه را انقلاب مساجد نیز می­گفتند. شعارنویسی به شیوه مبارزان انقلابی ایران نیز یکی دیگر از اشکال مبارزه بود که به تأسی از انقلاب اسلامی ایران مور توجه مبارزان عرب قرار گرفت. به عنوان مثال «مردم مصر در مخالف با رژیم مبارک ، شعارهای لاالله الا الله محمد رسول­الله و آیات قرآن را بر دیوارها می­نوشتند.

 

از سوی دیگر حمل تصاویر رهبران انقلاب اسلامی و استفاده از شعارهای انقلاب ایران در جریان تظاهرات مردمی فلسطین، نشان دهنده تأثیرپذیری آنها از انقلاب اسلامی است. نخبگان فلسطینی نیز در اظهارات خود، قیام مردم فلسطین را با مسائلی همچون عاشورا، قیام حق علیه باطل، یاری رساندن خداوند و پیروزی مستضعفین بر مستکبرین پیوند می زنند که به کارگیری این مفاهیم نشان دهنده نفوذ انقلاب اسلامی در فلسطین است.

همچنین پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، علاوه بر تجدید حیات اسلام سیاسی در جنبش های اسلامی فلسطینی، در تغییر رویکرد رهبران فلسطینی نیز تاثیر بسزایی داشت.

در این میان برخی از رهبران فلسطینی که در گذشته تنها بر رویکرد پان عربیستی و یا کمونیستی تاکید داشتند تلاش کردند تا بر الگوی اسلامی به عنوان بهترین و کاملترین شیوه مبارزه تاکید کنند. از این رو آنان برای حفظ مشروعیت رهبری خود بر گروههای اسلامی، بر نقش اسلام و کشورهای غیر عرب بویژه ایران در مسئله فلسطین تاکید کردند. چنانچه یاسر عرفات در این باره گفت: «به نظر می رسد که سرنوشت، چنین حتم کرده که بیت المقدس به دست مردم غیرعرب آزاد شود».

تاثیر انقلاب اسلامی بر شکل گیری جنبش جهاد اسلامی

یکی از عوامل بسیار مهم در تشکیل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سال 1980 ، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود. سازمان جهاد اسلامی فلسطین، ابتدا و قبل از شکل گیری، شاخه ای از اخوان المسلمین مصر بود که در غزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را برعهده داشت. از آن جا که مبارزه با صهیونیست ها به طور جدی در برنامه ها و دستور کار «اخوان » قرار نداشت، جوانان انقلابی که خواهان مبارزه عملی و مسلحانه با رژیم صهیونیستی بودند، به گروه های مختلف نظامی فلسطینی از جمله فتح روی آوردند؛ اما این گروه ها دارای تفکرات و گرایشات سوسیالستی یا ملی گرایانه بودند و تمایلات اسلامی در آنها کمتر مشاهده می شد؛ بنابراین جوانان انقلابی مسلمان را که پیش از آن در اخوان المسلمین فعالیت می کردند، سرخورده و سردرگم کرد. در این میان شکست مبارزه با اسراییل با انگیزه ها و شیوه های سوسیالیستی و ملی گرایانه، عامل مهمی در سردرگمی بیشتر این عده از جوانان شد .

 


پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این امید را در دل آنها زنده کرد که می توان با بهره برداری از اسلام و تعالیم روحبخش آن و با تکیه بر انگیزه و ایمان قوی اسلامی، فصل جدیدی در مبارزه با رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار