الاخبار:

«گوترش» درصدد تغییر ماموریت یونیفل به جاسوسی علیه مقاومت است

روزنامه لبنانی الاخبار گزارش دو روز پیش دبیر کل سازمان ملل درباره ضرورت تغییر ماموریت نیرو‌های صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان را نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جاسوسی علیه مقاومت دانست.
کد خبر: ۴۰۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ - 12June 2020

الاخبار: «گوترش» درصد تغییر ماموریت یونیفل به جاسوسی علیه مقاومت استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با عنوان «گوترش ماموریت یونیفل را تعیین کرد؛ جاسوسی علیه مقاومت» به تفسیر اظهارات اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره تغییر شکل ماموریت نیرو‌های صلح‌بان سازمان ملل در جنوب لبنان پرداخت.

نیرو‌های صلح‌بان سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۴۲۵ و همچنین قطعنامه ۴۲۶ شورای امنیت که در مارس ۱۹۷۸ به تصویب رسید به جنوب لبنان اعزام شدند تا ضمن تایید عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان، صلح را به منطقه بازگردانده و به لبنان کمک کنند تا نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد.

الاخبار با اشاره به شتاب گرفتن تلاش برای تغییر مأموریت‌های یونیفیل در جنوب لبنان گفت: «در تازه‌ترین اتفاق، دبیرکل سازمان ملل متحد در ازای معرفی فناوری‌های جدید برای نظارت بر تحرکات مقاومت، خواهان کاهش نیرو‌های یونیفل شده است.»

بر اساس این یادداشت، آنتونیو گوترش دو روز پیش برنامه‌هایی را که در سازمان ملل درباره وضعیت آتی نیرو‌های یونیفل در جنوب لبنان مطرح است، به گونه‌ای فاش کرد. گزارش مقدماتی گوترش در آستانه تمدید ماموریت نیرو‌های یونیفل در آگوست آتی و در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد تغییراتی در تعداد و نقش این نیرو‌ها هستند، خبر از مرحله خطیری در جنوب لبنان می‌دهد.

الاخبار ادامه داد: «این برای نخستین بار است که به طور رسمی درخواست کاهش نیرو‌های یونیفل و در ازای آن افزایش خودرو‌های زرهی کوچک با فناوری‌های بالا و تجهیزات و دوربین‌های مدرن برای نظارت بر منطقه مطرح می‌شود.»

گوترش گفته است که خودرو‌های زرهی یونیفل به درد مناطق شلوغ، خیابان‌ها و مناطق کوهستانی نمی‌خورند، آن‌ها نیازمند خودرو‌های کوچکتر و تاکتیکی و از جمله هواپیما‌های شناسایی هستند.

الاخبار نوشت: «پیشنهاد‌های اخیر گوترش برای بالا بردن سطح نظارت بر تحرکات مقاومت و همچنین کنار کشیدن نظامیان اروپایی از صحنه‌های عملیات و درگیری احتمالی است. دبیر کل سازمان ملل همچنین خواهان ترمیم مقر‌های یونیفل و تجهیز آن با فناوری‌های مدرن برای جمع آوری داده‌ها و تحلیل آن و استفاده از دوربین‌های حرارتی و هواپیما‌های شناسایی است تا نظارت بر منطقه عملیات و خط آبی گسترش یابد».

به نوشته الاخبار ایجاد این تغییرات، یونیفل را به یک دستگاه شناسایی فنی-بشری عظیم مبدل می‌کند که همه تحرکات در جنوب لبنان را زیر نظر دارد و محدودیت‌های شدیدی را بر کار مقاومت تا کیلومتر‌ها مانده به مرز با سرزمین‌های اشغالی اعمال می‌کند.

این روزنامه در ادامه تاکید می‌کند که، اما به نظر نمی‌رسد این تلاش آمریکا و اسرائیل با پاسخ مثبت روسیه و چین روبه رو شود، بلکه بالعکس روسیه و چین می‌دانند که چنین تغییراتی مطمئنا موجب ایجاد تنش در جنوب لبنان خواهد شد و کوچک‌ترین اتفاق را می‌تواند به یک جنگ گسترده بین ارتش رژیم اشغالگر با مقاومت سوق دهد.

الاخبار ادامه داد: «ضمنا این احتمال قوی هم وجود دارد که هر جنگی به دیگر جبهه‌ها از سوریه تا غزه و کرانه باختری هم که تلاش برای اعمال حاکمیت رژیم صهیونیستی بر آن شتاب گرفته است، کشیده شود؛ از همین رو انتظار می‌رود که روسیه و چین برای ممانعت از ایجاد هر گونه تغییری در ماموریت یونیفل از حق وتوی خود استفاده کنند. همان گونه که الکساندر زاسپکین سفیر روسیه در بیروت در گفتگو با میشل عون بر حمایت از موضع لبنان در تمدید ماموریت یونیفل بدون هیچ گونه تغییری در آن تاکید کرد».

در پایان آمده است: «از سال ۲۰۰۶ سابقه نداشته است که نیرو‌های یونیفل در قبال مقاومت موضع خصمانه‌ای داشته باشند و از همین رو مقاومت هم در پاسخ به هرگونه تهدیدی واکنش‌های غیر قابل انتظاری نشان خواهد داد به خصوص در این شرایط که توطئه‌ها برای هرج و مرج افکنی در لبنان جریان دارد و در جنوب هم نقشه‌ای برای تغییر نقش یونفل از یک نیروی ناظر آتش‌بس به یک نیروی جاسوس برای منافع اسرائیل وجود دارد».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها