عربستان سعودی و مصر از مفهوم اسلامی «عفو» سوءاستفاده کرده‌اند

به نوشته پایگاه خبری مستقر در لندن، کاهش احکام اعدام عاملان پرنفوذ یک پرونده قتل در مصر و همچنین اجرا نشدن عدالت درباره عاملان قتل خاشقچی، نشان می‌دهد قاهره و ریاض از مفاهیم اسلامی مانند «عفو» سوءاستفاده می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ - 12June 2020

عربستان سعودی و مصر از مفهوم اسلامی «عفو» سوءاستفاده کرده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان به ماه بخشش معروف است. اما ماه رمضان امسال در دنیای عرب از مفاهیم بخشش و عفو در اسلام در دو مورد سوءاستفاده شد.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، در یک پرونده قتل جنجالی در سال ۲۰۰۸، «محمد السکری»، نیروی امنیتی سابق مصر از سوی «هشام طلعت مصطفى» استخدام شد تا معشوقه سابق این میلیاردر مصری را در دبی به قتل برساند. هر دوی این افراد به اعدام محکوم شده بودند، اما بعد از تجدیدنظر و محاکمه مجدد، حکم آن‌ها به حبس ابد برای السکری و ۱۵ سال زندان برای مصطفی کاهش یافت.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر در عید فطر امسال با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری خود حکم این میلیاردر را کاهش داد. مصطفی هم که در زمان قتل از حلقه داخلی حزب دموکراتیک ملی مصر بود، ۳ سال پیش مشمول چنین لطفی از سوی السیسی شده بود.

شاید پرونده اول از یاد خیلی‌ها رفته باشد، اما قتل وحشیانه و بی‌رحمانه «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده و پیامد‌های گسترده‌تر داشت.

آژانس‌های اطلاعاتی و سازمان‌های بین‌المللی زیادی از جمله سازمان ملل، «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی را مستقیماً با این قتل در ارتباط دانستند و حتی نتیجه‌گیری کردند که این جنایت به دستور او انجام شد. این در حالی بود که رمضان امسال پسران این روزنامه‌نگار مقتول اعلام کردند قاتلان پدر خود را بخشیده‌اند.

پسر ارشد او در توییتی نوشت: در این شب مبارک از ماه مبارک رمضان به یاد می‌آوریم که خداوند می‌فرماید: اگر شخصی ببخشد و مصالحه جوید، پاداش او از جانب خداوند است؛ بنابراین ما پسران شهید جمال خاشقچی اعلام می‌کنیم کسانی که پدر ما را کشتند، عفو کرده و به دنبال پاداش از جانب خداوند متعال هستیم.

به نوشته «میدل‌ایست‌آی»، بخشش قطعاً در موقعیت‌های خاص یک فضیلت است، اما اگر طبقه قدرتمند از قدرت خود برای اخاذی بخشش از افراد ضعیف استفاده کند، دیگر این بخشش چیزی غیر از امتیازدهی تلخ برای فرار از مجازات نیست.

در قتل‌های عمدی که با نقشه انجام شده، خیلی بد است که طرف‌های مجرم تنها به خاطر موقعیتشان بتوانند از مجازات فرار کنند و از قانون برای دستیابی به اهداف غیرقانونی استفاده شود. در ارتباط با این دو قتل مشخص است زمان کنار آمدن با خانواده‌های قربانیان با احکام کاهش یافته عاملان در محاکمه مجدد مرتبط است. این حقیقت که السیسی آن‌ها را مشول عفو کرد نشان می‌دهد قدرتمند در مصر بالاتر از قانون است. در خصوص قتل دوم هم برائت قاتلان خاشقچی تحت پوشش «بخشش» برای حاکمیت قانون در عربستان سعودی مخرب است.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» در پایان نوشت: بخشش‌های انجام شده در مصر و عربستان نشان دهنده ورشکستگی اخلاقی رژیم‌های حاکم بر آنهاست و ادعا‌های آن‌ها درباره مدرن‌سازی و اعتدال را به سخره می‌گیرد. علاوه بر آن، سوءاستفاده آن‌ها از مفاهیم بخشش و عفو باعث از بین رفتن منابع اخلاقی می‌شود که برای حفظ هر جامعۀ شایسته نیاز است و این قابل بخشش نیست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار