در آیین معارفه رییس بنیاد شهید؛

جهانگیری: وحدت ملی و تداوم خدمت به مردم راهکار عبور از بحران‌هاست

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به جان‌فشانی‌های مردم برای حفاظت از انقلاب اسلامی گفت: با انسجام، وحدت ملی و پای کار ایستادن در خدمت به مردم می‌توان از بحران و سختی‌ها عبور کرد.
کد خبر: ۴۰۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ - 13June 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیسان پیشین و جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: تحریم‌ها فشار‌های سنگینی بر ملت ایران وارد کرده است، اقتصاد ایران آسیب دید، اما فروپاشی ایجاد نشد و روی پای خود ایستاده است، زندگی مردم سخت شده است، اما دولت در تلاش است بار این فشار را از دوش مردم کاهش دهد.

جهانگیری: اقتصاد ایران روی پای خود ایستاده است

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: افرادی که مسوولیت دارند باید بدانند در این کشور مردم با خون و جان از انقلاب محافظت کردند. با انسجام، وحدت ملی و پای کار ایستادن در خدمت به مردم می‌توان از بحران و سختی‌ها عبور کرد.

جهانگیری شرایط کشور را خاص و ویژه دانست و گفت: در یک دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که دشمنان انقلاب اسلامی و ایران از هیچ فرصتی برای آسیب زدن به کشور غافل نمی‌شوند. دشمنان دیرینه ایران مانند آمریکا از هر فرصتی و هر برنامه‌ای که شده، سنگی در پیش پای ملت ایران می‌اندازند که نتوانند به راه و مسیر پیشرفتی که ترسیم کرده با آرامش و سرعت ادامه دهد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در منطقه غرب آسیا هم سعودی‌ها و رژیم اشغالگر قدس هم که دست به دست هم داده‌ و در هر مقطعی علیه کشور توطئه می‌کنند و نماد اصلی این توطئه‌ها اعمال تحریم‌هاست.

جهانگیری به توطئه اخیر آمریکایی‌ها در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بر اساس مفاد برجام تا چند ماه آینده محدودیت‌های تسلیحاتی ایران لغو می‌شود و می‌توانیم نیاز‌های تسلیحاتی خود را خریداری کنیم و تولیدات داخلی را هم بفروشیم.

وی با بیان این که آمریکایی‌ها می‌خواهند مانع لغو تحریم تسلیحاتی شوند، ادامه داد: مقدمات این کارشکنی را آغاز کرده‌اند حتی با فشار سعودی‌ها دبیرخانه سازمان ملل گزارش تهیه می‌کند تا زمینه را برای توطئه بر ضد ایران مساعد سازد.

جهانگیری افزود: تحریم‌ها فشار‌های سنگینی و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی را بر ضد ایران شروع کرده، لذا تند و صریح اعلام کرده‌اند به دنبال فروپاشی نظام ایران هستند، اما وقتی موفق نشدند گفتند جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب را نخواهند دید و پس از آن به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بودند.

جهانگیری افزود: اقتصاد ایران آسیب دید، اما فروپاشی در آن اتفاق نیافتاد و اکنون روی پای خود ایستاده است و در سال‌های گذشته سالانه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار شغل ایجاد کردیم، ولی اگر نفت را می‌فروختیم و به پول‌هایمان دسترسی داشتیم حمل و نقل بین‌المللی و فشار بر تجارت خارجی ایران نبود، در تداوم شتاب رشد اقتصادی سال ٩۵ ـ حدود ١۴ درصد ـ حتما بسیاری از مشکلات را پشت سر می‌گذاشتیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها بر سر راه ایران مانع و اختلال ایجاد کردند، اما به هدف خود نرسیدند. آن‌ها می‌خواستند اقتصاد ایران از هم بپاشد، اما اکنون اقتصاد ایران روی پای خود ایستاده و در حال رشد است. البته زندگی مردم سخت شده است و با مشکل زندگی می‌کنند و با تمام وجود درک می‌کنیم، لذا در دولت اولویت اصلی را بر تلاش برای کاهش بار فشار و سختی از دوش مردم گذاشته‌ایم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تصمیم‌گیری برای ارز چهار هزار و ٢٠٠ تومانی گفت: هدف اصلی طرح این بود که کالای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و با فراوانی در اختیار مردم قرار گیرد، لذا کسانی که صرفا از منظر اقتصادی ما را محکوم می‌کنند کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند و نمی‌دانند در زندگی آن‌ها چه می‌گذرد. البته می‌دانیم که این تصمیم ممکن است رانت و فساد و سوءاستفاده ایجاد کند، کمااینکه در این میان عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده کردند. آن‌هایی که از این ارز که برای تسهیل زندگی مردم است، سو استفاده کردند، باید به عنوان یک خائن به مردم معرفی شوند و به شدت برخورد قانونی صورت گیرد و ریال‌ها و دلار‌ها پس گرفته شوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: نمی‌توانیم نسبت به زندگی مردم بی‌تفاوت باشیم و بگوییم قیمت ارز در بازار به هر میزانی بود نان و آب مردم با همان قیمت تهیه شود، شاید اقتصاد این را تایید کند، ولی انسانیت و اداره کشور آن را تایید نمی‌کند و باید به طبقات متوسط و ضعیف جامعه رسیدگی شود که در این کشور جمع زیادی از مردم ایران را شامل می‌شوند.

دولت نمی‌تواند نسبت به افزایش اجاره مسکن بی‌تفاوت باشد

جهانگیری با اشاره به افزایش اجاره مسکن گفت: همه می‌دانند که بخشی از جامعه اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره در سبد زندگی آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اینکه گفته شود یک‌باره اجاره تبدیل به عدد بالایی شده و رشد وحشتناکی کرده، حتما دولت تصمیمی می‌گیرد که ممکن است با اصول اقتصادی سازگار نباشد. مگر می‌شود ما بگوییم کاری نمی‌کنیم. اگر بنشینیم و فقط این سیاست و اتفاقات را نظاره کنیم چه اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد؟

وی یادآور شد: البته بیش از همه خود مردم می‌توانند تعیین‌کننده باشند، مردم باید بدانند ما با شرایط تحریم و کرونا روبه‌رو هستیم؛ همین پدیده کرونا به تنهایی اقتصاد‌های بزرگ دنیا را به هم ریخته است. خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به این مطلب اذعان کرده‌اند که در طول یک قرن گذشته، اقتصاد دنیا با چنین چالش بزرگی روبه‌رو نشده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: کارشناسان رشد‌های منفی هفت و هشت درصد را در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کنند. در آمریکا ۴۰ میلیون نفر بیکار شده‌اند و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام و اعلام کرده‌اند در قرن اخیر با چنین فاجعه اقتصادی مواجه نشده‌اند.

جهانگری تاکید کرد: ما اکنون علاوه بر کرونا با ویروسی چند برابر بدتر از کرونا، یعنی تحریم هم مواجه هستیم. تعدادی از کشور‌های پر رو با هم همراه شده‌اند و هر روز سعی می‌کنند به یک بهانه‌ای در فضای بین‌المللی بر ضد ایران، دست به اقدامی بزنند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آنچه در این شرایط تعیین‌کننده است و می‌تواند ما را از این پیچ‌های سخت و خطرناک به خوبی عبور دهد،‌انسجام و وحدت درونی ملت ایران با هدایت‌های رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و پای کار ایستادن مدیران کشور است.

وی تاکید کرد: اکنون زمان این نیست که بگوییم فقط یک سال دیگر به پایان دوره کاری دولت مانده است، چرا خطر کرده و کار‌های سخت کنیم و کار‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و این دوره هم تمام می‌شود و کار را دست افراد دیگری می‌دهیم.

جهانگیری گفت: کسانی که مسئولیت دارند باید بدانند در کشوری مسئولیت دارند و خدمتگزار ملتی هستند که آن‌ها با فدای جان و خون خودشان از این انقلاب حفاظت و حراست کرده و کار را تا به اینجا برسانند.

معاون اول رییس جمهوری خستگی‌ناپذیری و پای کار ایستادن را خط مشی اصلی مسئولان کشور دانست و گفت: آنچه می‌تواند کشور را از این مسائل عبور دهد، یکی انسجام و دیگری ایستادگی پای کار مردم است، باید برای اداره کشور وقت بگذاریم، شبانه روز کار کنیم و از نظرات صاحب‌نظران و منتقدان استفاده کنیم، از خدمت به مردم خسته نشویم و این‌ها باید خط مشی اصلی ما باشد.

وی تصریح کرد: درسی که ایثارگران و خانواده‌های شهدا و جانبازان به همه ما می‌دهند این است که پای کار این ملت بایستیم و از ملت یاد بگیریم که چگونه می‌توان با ایستادگی و مقاومت مشکلات را پشت سرگذاشت.

فرهنگ شهادت و ایثارگری را باید نسل به نسل منتقل کنیم

جهانگیری رمز پیروزی در جنگ را انسجام، عنایات الهی و پایمردی مردم و مسئولان دانست و گفت: چه کسی باور می‌کرد جنگی را که همه کشور‌های دنیا در طرف مقابل ما ایستاده بودند بتوانیم با مقاومت و موفقیت و پیروزی پشت سر بگذاریم.

وی یادآور شد: باید ببینیم آیا آن هنر‌ها و دستاورد‌هایی که در دفاع مقدس برای ما در فرهنگ شهادت و ایثارگری به وجود آمد، را نسل به نسل منتقل کرده‌ایم یا خیر؟ از موضع خدمتگزاری از خانواده‌های شهدا بپرسیم که چقدر در انتقال فرهنگ ایثارگری و شهادت به نسل‌های بعدی موفق بوده‌ایم. این فرهنگ متعلق به نسل گذشته نبوده است و رسالت مهم «بنیاد شهید» این است که این فرهنگ را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران محدودیت زمانی و مکانی ندارد

جهانگیری در این مراسم با تقدیر از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام «سید محمدعلی شهیدی» گفت: خدمت به خانواده شهیدان و ایثارگران توفیقی بزرگ است که در فرهنگ و دین و کشورمان هم بر آن تاکید شده است؛ مساله شهادت، شهید و ایثارگری و خانواده‌های آن‌ها با محدودیت‌های زمانی و مکانی سازگار نیست.

معاون اول رییس جمهوری گفت: هر جامعه‌ای نیاز دارد برای تداوم حیات خود فرهنگ شهادت و ایثارگری را به فرهنگ مسلط، موثر و معتبر تبدیل کند، نهاد‌هایی مانند «بنیاد شهید» نقش محوری و کلیدی در این کار مهم دارند.

وی یادآور شد: جامعه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرف تازه‌ای در دنیا مطرح کرد که می‌خواهد نظامی متکی بر اسلام برپا کند و مستقل باشد و روی پای خود ایستاده و ارزش‌های اسلامی را ترویج دهد و به همین دلیل با دشمنی‌های متعدد و تهدیدات جدی روبه‌رو شده است.

وی گفت: آن چه که بیشترین نقش و سهم در عبور از تهدیدات و بحران‌ها را داشته است فرهنگ ایثارگری و شهادت‌طلبی ملت ایران در تمام زمینه‌ها بوده است که این فرهنگ‌ آموزه‌ای دینی است که ملت ایران آموخته، اما بسیاری از ملت‌های دیگر جهان از آن برخوردار نیستند.

معاون اول رییس جمهوری بنیاد شهید را یک نهاد مردمی و انقلابی دانست و گفت: این بنیاد یک نهاد واسط و میانجی و همچنین یک نهاد رسمی حاکمیتی در ساختار کشور است، بنیاد شهید از طرفی در حکومت و از طرف دیگر در ارتباط با جامعه ایثارگران است که باید با گفت‌وگو و مفاهمه و تعامل با جامعه و دولت، بتواند مشکلات آن‌ها را به دولت منتقل کند.

جهانگیری با اشاره به تحولات بین‌المللی در سطح منطقه و جهان افزود: کشور ما نیز در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد، برخی تحولات در زمینه ارتباطات و فناوری و اقتصاد ناگزیر در کشور‌های مختلف تاثیر می‌گذارد، ما نیز در مسیر همین تحولات قرار داریم، که گاهی باعث گسست اجتماعی و میان‌نسلی می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترین رسالت و ماموریت نهاد دینی، فرهنگی و مدنی این است که تلاش کند با تقویت همبستگی اجتماعی، این گسست‌ها را از بین برده و زبان و همکاری مشترکی را با جامعه پیدا کنند.

مدیریت در محدودیت هنر حجت الاسلام شهیدی بود

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از خدمات هفت ساله حجت‌الاسلام شهیدی (رییس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران) گفت: ایشان در طول این سال‌ها صادقانه و با تمام توان در خدمت ایثارگران و خانواده‌های شهدا بود و اقدامات مهمی در این سال‌ها انجام داد.

وی به برخی محدودیت‌های دولت نظیر کاهش درآمد‌های نفتی اشاره و تصریح کرد: ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود هشت میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها از جمله بودجه دولت تاثیر می‌گذارد و هنر مدیریت این است که با وجود این محدودیت‌ها بتواند کار کند که حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی نمونه‌ای از این گونه مدیریت در شرایط محدودیت را به نمایش گذاشت.

جهانگیری افزود: حجت‌الاسلام شهیدی حضوری معنوی در جلسات هیات دولت داشت که در ابتدای جلسه با صوت زیبای قرآن و گاه با تذکرات اخلاقی مطالب لازم را به دولت منتقل می‌کرد و با حساسیت و جدیت فراوان به دنبال حل مشکلات و مسائل ایثارگران و خانواده‌های شهدا بود.

اوحدی از مدیران پای کار و با سابقه است

جهانگیری همچنین «سعید اوحدی» (رییس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران) را از مدیران پا به کار و با سابقه دولت در بخش‌های مختلف توصیف کرد و گفت: ایشان امروز توفیق یافته که در خدمت شریف‌ترین انسان‌ها یعنی ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها باشد.

معاون اول رییس جمهور از سعید اوحدی به عنوان مدیر بحران و مدیری با فکر و برنامه یاد کرد و افزود: برخی مدیران در شرایط بحران تسلط بر کار را از دست می‌دهند و تصمیمات غیرعقلایی می‌گیرند، اما مدیریت اوحدی در زمان تصدی سازمان حج و زیارت و در حادثه منا نشان داد که ایشان مدیر شرایط بحران با عملکردی مناسب است.

وی اظهار داشت: آقای اوحدی در حوزه معاون اولی رییس جمهوری نیز سابقه مشاوره در بخش روابط سوریه و عراق را دارد و تا پیش از این هم معاون وزیر آموزش و پرورش بود که در این حوزه نیز عملکرد موفقی داشت و امیدوارم با توجه به اینکه ایشان خود از آزادگان سرافراز و برادر شهید است، بتواند در جایگاه فعلی نیز منشاء خیر باشد.

فدارکاری آزادگان برای امروز کشور الهام بخش است

جهانگیری با اشاره به مظلومیت آزادگان و اینکه فرصت بازگو کردن سختی‌ها و مشقت‌های آن‌ها به خوبی فراهم نشده است، گفت: آزادگان سرافراز کشور در سختی‌های فراوان، مقاومت‌ها و فداکاری‌های زیادی از خود نشان داده‌اند که می‌تواند برای شرایط امروز کشور الهام‌بخش باشد.

معاون اول رییس جمهوری با ابراز خرسندی از اینکه حجت‌الاسلام شهیدی همچنان بعنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت خود را ادامه خواهد داد، گفت: دولت نیز آنچه در توان دارد از بنیاد دریغ نخواهد کرد و امیدوارم بتوانیم بخش عمده‌ای از مطالبات و تعهدات بنیاد به ایثارگران و خانواده‌های شهدا را پرداخت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه و رییس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این مراسم گزارشی از اقدامات انجام شده و عملکرد این بنیاد در دوره مسئولیت خود ارائه کرد.

سعید اوحدی معاون رییس جمهوری و رییس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این جلسه با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد جهادی، از اهتمام جدی خود برای پیگیری برنامه‌های بنیاد خبر داد و گفت: باید خود را در محضر شهیدان ببینیم و امانتدار آن‌ها باشیم و با تمام توان به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خدمت کنیم.

در این مراسم لوح سپاس خانواده شهدا و ایثارگران به حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهیدی و حکم رییس جمهوری برای تصدی سعید اوحدی از سوی معاون اول رییس جمهوری به آن‌ها اعطا شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها