یادداشت/ رحیم محمدی؛

صنعت دفاعی و خودروسازی؛ پیشرفت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها

صنعت دفاعی کشورمان به دلیل اینکه از حمایت بیگانگان چشم‌پوشی کرد و در شرایط سخت تحریم قرار گرفت، توانست با کسب موفقیت‌های روزافزون به جایگاه قدرت برتر منطقه‌ای دست یابد، ولی در مقابل، صنعت خودروسازی به جهت وابستگی به خارج، کمترین میزان توفیق و خودکفایی را داشته است.
کد خبر: ۴۰۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 14June 2020

صنعت دفاعی و خودروسازی؛ پیشرفت‌ها و عقب ماندگی‌هاگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ در روز‌های اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خودروی پژو ۴۰۵ بعد از گذشت ۲۷ سال از تولید اولین دستگاه آن در کشور، به اصطلاح بازنشسته شد و بنابر آنچه اعلام شده خط تولید این سواری متوقف شده است.

صرف نظر از علت و‌ چرایی متوقف شدن خط تولید این خودرو، اگر‌ به اولین مدل این نوع سواری که ۲۷ سال پیش در ایران تولید شد نگاهی بیاندازیم، تفاوت زیادی در این خودرو نمی‌بینیم؛ به عبارت دیگر خودرویی که ۲۷ سال پیش اولین بار در کشورمان تولید شده است، نسبت به آخرین مدل آن فقط در برخی جزئیات تغییراتی داشته است که این نشان می‌دهد صنعت خودروسازی ما صنعت پویا و رو به جلویی نیست و همچنان در حال درجا زدن است.

البته در این نوشتار قصد نداریم به باید‌ها و نباید‌ها و نواقص و ایرادات صنعت خودروسازی کشورمان بپردازیم، بلکه مقصود از بیان مطلب مورد اشاره این است که مقایسه‌ای هرچند گذرا بین صنعت خودروسازی و صنعت دفاعی کشورمان داشته باشیم.

صنعت دفاعی کشورمان در سال‌های پس از پایان دفاع مقدس به واسطه مواجهه با انواع تحریم‌هایی که علیه آن وضع شده بود توانسته در طی این مدت همواره رو به جلو حرکت کند به نحوی که در برخی حوزه‌ها توانسته نه‌تنها به خودکفایی برسد، بلکه با محصولات مشابه خارجی نیز رقابتی تنگاتنگ دارد؛ به‌عنوان مثال در حوزه موشکی، شهید طهرانی مقدم کار تولید موشک را ابتدا با مهندسی معکوس نمونه‌های شرقی آن هم در میانه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز کرد و اکنون پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از آن روز‌ها به مدد همت و پشتکار جوانان و متخصصان، حوزه صنعت دفاعی کشورمان در حوزه تولید و بکارگیری انواع موشک‌ها نه‌تنها به خودکفایی رسیده است، بلکه با نمونه‌های مشابه خارجی نیز رقابت می‌کند.

اگر بخواهیم درباره پیشرفت در این حوزه را با صنعت خودروسازی کشورمان مقایسه‌ای دقیق‌تر داشته باشیم، می‌توانیم اشاره‌ای به مصاحبه اخیر سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه داشته باشیم؛ وی در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده که بعد از ترور سپهبد علی صیاد شیرازی جانشین وقت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای اینکه انتقام به شهادت رساندن شهید صیاد را از منافقین بگیریم، با تعداد زیادی موشک مقر منافقین در عراق را مورد اصابت قرار دادیم.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرده که آن موقع، چون موشک‌های ما دقت زیادی نداشتند، مجبور بودیم چندین موشک شلیک کنیم تا بلکه بدین شکل بتوانیم به هدف‌مان برسیم.

اما اکنون صنعت موشکی کشورمان به چنان توانمندی رسیده که موشک‌های خود را به‌صورت نقطه‌زن به سوی اهداف پرتاب می‌کند که نمونه‌ این اصابت‌ها را در ضربه زدن به مقر آمریکایی‌ها در پایگاه عین‌الاسد  در تلافی به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شاهد بودیم.

حال چنانچه بخواهیم در مثالی دیگر این دو صنعت را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توانیم به ساخت خودروی زرهی (امرپ) طوفان اشاره کنیم؛ خودرویی که می‌تواند سرنشینان آن را در برابر گلوله سلاح‌های سبک محافظت کند، اما خودرو‌هایی که در صنعت خودروسازی کشورمان تولید می‌شود، نه‌تنها از لحاظ موتوری مشکل دارند، بلکه ایمنی سرنشینان را هم به درستی تأمین نمی‌کنند؛ بنابراین مقایسه این دو صنعت نشان می‌دهد که اگر صنعت دفاعی کشورمان توانسته به موفقیت و پیشرفت‌های روزافزونی آن هم در شرایط تحریم‌های زیادی که علیه آن اعمال شده است، دست یابد، ابتدا باید آن را در توجه و میدان دادن به توانمندی‌های داخلی دانست و علاوه بر این، نبودِ مفسده در حوزه دفاعی است؛ ولی در مقابل، صنعت خودروسازی همواره برای تولید خودرو چشم به خارج از مرز‌های کشورمان دارد به نحوی که امروز برای تولید برخی خودرو‌ها به دلیل وضع تحریم‌های جدید با مشکل مواجه شده است.

داشتن نگاه به خارج از کشور و وجود مفسده در واردات و ساخت قطعات خودرو باعث شده تا خودرویی که ۲۷ سال پیش برای اولین بار در کشور تولید شده با آخرین مدل آن در سال ۱۳۹۹ تفاوت مهم و قابل اعتنایی نداشته باشد.

پس هرگاه چشم به آن سوی مرز‌ها داشته باشیم و جلوی بروز مفسده را در تولیدات مختلف نگیریم و از مخترعان هم حمایت نکنیم، وضعیت صنعت و تولید کشورمان همانند صنعت خودروسازی پیشرفتی نخواهد کرد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار