بن‌بست عربستان سعودی در یمن و چهار سناریوی پیش‌روی ریاض

یک وب‌سایت پژوهشی در یمن ضمن اعلام اینکه خودمختاری در جنوب یمن، عربستان سعودی را در بن‌بست قرار داده است، گفت: چهار سناریو پیش روی ریاض برای پایان دادن به این وضعیت قرار دارد.
کد خبر: ۴۰۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ - 13June 2020

بن‌بست عربستان سعودی در یمن و چهار سناریوی پیش‌روی ریاضبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ابعاد» از مراکز پژوهشی یمن در گزارشی نوشت: پس از آنکه شورای انتقالی جنوب در ۲۵ آوریل (۲۰۲۰) در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد، عربستان در بن‌بستی واقعی قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: اعلام خودمختاری در جنوب یمن شکست تلاش‌های سعودی به رهبری مسئولان پرونده یمن «خالد بن سلمان» (معاون وزیر دفاع) را فاش و میزان تأثیرگذاری امارات بر کنترل تصمیم ریاض را آشکار کرد.

مرکز ابعاد ضمن اعلام اینکه وضعیت پیچیده یمن باعث شده تمام سناریو‌ها برای عربستان سعودی سخت باشد، در ادامه چهار سناریوی پیش رو برای ریاض را اینگونه تشریح کرد:

اول؛ توافق با صنعاء که در این صورت ممکن است به شکست ریاض در جنگ یمن تعبیر شود و این برای وجهه ولی‌عهد عربستان سعودی که قصد رسیدن به کرسی پادشاهی را دارد، خوب نیست؛ همچنین رفتن دولت مستعفی به سمت یک توافق با انصارالله با حمایت سعودی در اوضاع فعلی جنوب یمن سخت است؛ مگر اینکه ریاض بخواهد حاکمیت انصارالله در شمال و شورای انتقالی جنوب در جنوب یمن را تثبیت کند؛ به همین دلیل این سناریو لااقل در زمان فعلی مطرح نیست.

دوم؛ حمایت از تجزیه یمن و ایجاد کشور‌های کوچک در جنوب یمن در مقابل دولت انصارالله در شمال یمن و توقف حمایت از دولت مستعفی یمن؛ این بدان معناست که ریاض باید مسئولیت تجزیه یک کشور را بپذیرد که پیامد‌های محلی و بین‌المللی سنگینی برای آن خواهد داشت.

سوم؛ حمایت از دولت مستعفی و متحدان داخلی مورد اعتماد آن، رفتن به‌سمت خلع سلاح سنگین «شبه‌نظامیان» در شمال و جنوب یمن؛ این سناریو برای عربستان سعودی بهتر است، اما به نظر می‌رسد این کشور از پروژه‌هایی بیمناک است که به نفعش نیست و همین ترس‌ها باعث شده ریاض را در بن‌بستی بزرگ و تناقض در منافع فوری و راهبردی قرار دهد، اما با این حال این سناریو محتمل است؛ اگر چه امکان اتخاذ آن ضعیف باشد.

چهارم؛ ممکن است عربستان به ایجاد یک دولت در موازات با دولت مستعفی فعلی اقدام کند به نحوی که مورد قبول امارات و متحدان آن در جنوب یمن و «ایران و متحدان آن در شمال یمن» باشد و شورای انتقالی جنوب نیز در آن شرکت کند تا ظاهراً از وحدت یمن محافظت شود؛ این دولت جدید تا زمان برکناری دولت «عبد ربه منصور هادی» تحت کنترل ریاض باشد تا در مرحله بعد مذاکرات نهایی با انصارالله آغاز شود؛ در سایه پیچیدگی‌های فعلی وضعیت یمن و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، این سناریو تا حدی مورد انتظار است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار