شیوه رسیدن به معارج عالیه انسانی در یادداشت شهید «معقولی»

در قسمتی از یادداشت شهید «علی مهدی معقولی» آمده است: انسان است که ابدیت در پیش دارد، انسان است که باید دو قوه نظرش و عملش که به منزله دو بال هستند از قوه به فعلیت برسند تا بتوانند به معارج عالیه انسانی پروار نمایند.
کد خبر: ۴۰۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ - 13June 2020

شیوه رسیدن به معارج عالیه انسانی در یادداشت شهید «معقولی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس دفتر زندگی سردار شهید «علی مهدی معقولی» را گشودیم که از نظرتان می‌گذرد.

زندگی‌نامه:

سردار شهید «علی مهدی معقولی» در سال 1330 در یکی از محله‌های شهر لنگرود در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. از دوران کودکی دارای خصوصیات برجسته روحی و فکری خاصی بود.

شهید معقولی در زمانی که هشت ساله بود پدرش را از دست داد در این شرایط سخت می‌بایست سنگینی بار زندگی با داشتن دو برادر و یک خواهر را بر شانه‌های کوچک و ناتوان خود احساس کند.

علی با وجود آن‌که زندگی سختی را پشت‌سر می‌گذاشت از جهت تحصیل فردی موفق در تمام سال‌های تحصیل بود.

پس از اتمام دوران متوسطه در سال 1338 و اخذ مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل به تهران رفت و برای امرار معاش در یکی از صحافی‌های تهران مشغول به کار شد که درآمد حاصل از آن را برای خانواده‌اش که سرپرستی آن‌ها را به عهده داشت به لنگرود می‌فرستاد.

وی در سال 1349 در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران قبول شد. پس از مدتی با علاقه‌مندی به رشته راه و ساختمان تغییر رشته داد و در سال 1355 موفق به اخذ پایان دوره مهندسی راه و ساختمان شد.

از سال 1355 تا سال 1357 سردار شهید «علی مهدی معقولی» با حضور در مجالس فرهنگی و مذهبی به همراه برادران مبارز و متدین در سازماندهی مساجد به سر می‌برد. مهم‌ترین فعالیت وی در این دوره ایراد سخنرانی در روستاها و شرکت در کمیته‌های توزیع کالا و کنترل شهر در جریان انقلاب بود.

با شروع جنگ تحمیلی تا مدتی شهید معقولی در پشت جبهه به منظور هماهنگی بیش‌تر نیروها مشغول انجام وظیفه بود و پس از طی دوره آموزشی عازم جبهه‌های نبرد شد.

سردار معقولی یکی از پیشگامان و طلائیه‌داران ماموریت‌های سپاه و بسیج در سال‌های دفاع مقدس بود. لیاقت و شایستگی ایشان به حدی بود که وقتی پیشنهاد معاونت عمرانی استانداری مازندران از سوی استاندار وقت (مهندس طاهایی) مطرح شد. ایشان پیشنهاد را نپذیرفت اما حضور در جبهه را ترجیح داد.

اقدامات و فعالیت‌های عمرانی شهید در بدو پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذار ستاد جهاد سازندگی شهرستان نوشهر، مسئول دفتر عمران امام (ره) شهرستان نوشهر، اولین مسئول مردمی ستاد پشتیبانی دفاع مقدس در سطح شهرستان‌های نوشهر و چالوس، مسئول دفتر فنی فرمانداری نوشهر و چالوس، بنیانگذار طرح شبکه آبرسانی ملک‌جو کلاردشت، بنیانگذار طرح اولیه بند (سد) انحرافی آب رود چالوس، و ده‌ها طرح عمرانی دیگر توسط این سردار بی‌ادعا در خدمت به محرومان بود.

طراحی و اقدامات مهندسی در جنگ از جمله اقدامات سردار شهید معقولی به اتفاق دیگر دوستانش همکاری در ساختن پل شناور خیبر بود، از دیگر اقدامات این بزرگوار طراحی و مهندسی برای احداث خاکریز، طرح و برنامه ریزی جهت بررسی یک گذرگاه برای پیشروی رزمندگان اسلام و همچنان شرکت و حضور مستمر در عملیات‌های چون رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر دو بود که آخرین مسوولیت‌اش در زمان شهادت مهندسی رزمی لشکر 25 کربلا بود که سرانجام در تاریخ 12/12/62 بر اساس ماموریتی جهت بررسی یک گذرگاه و طرح برای پیشروی نیروهای رزمندگان اسلام به منطقه عملیاتی خیبر (طلاییه) عازم شد که گروه اعزامی به اتفاق شهید معقولی توسط دشمن شناسایی و مورد هدف قرار گرفتند که در این جریان مهندس و چند تن از دوستانش جان خویش به حضرت حق تسلیم و به سوی خدا شتافتند. پس از شهادت مظلومانه سردار معقولی جنازه پاک این عزیزان در همان منطقه باقی مانده است.

فرازی از یادداشت‌های شهید:

تخم سعادت مراقبت است، مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن، یعنی حریم دل را پاسبانی کردن، یعنی سر را از تصرفات شیطان حفظ داشتن، پاسبان حریم دل بودن، این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی تخم سعادت، این نهال سعادت را پروراند.

مراقبت، حضور داشتن و حریم دل را مواظب بودن است. انسان است که ابدیت در پیش دارد، انسان است که باید دو قوه نظرش و عملش که به منزله دو بال هستند از قوه به فعلیت برسند تا بتوانند به معارج عالیه انسانی پروار نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار