یادداشت/ عذرا شباب

فرهنگ دفاع مقدس برای جاودانه ماندن باید با زندگی مردم عجین شود

فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های آن برای جاودانه ماندن باید با زندگی روزمره مردم عجین و در متن زندگی مردم جاری شود.
کد خبر: ۴۰۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ - 15June 2020

فرهنگ دفاع مقدس برای جاودانه ماندن باید با زندگی مردم عجین شودگروه استان‌های دفاع‌پرس - عذرا شباب؛ ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس به عنوان بخش اجتناب‌ناپذیر و تأثیرگذار از تاریخ معاصر است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «باید ما و تاریخ ما را تغذیه کند».

حفظ آثار و فرهنگ ارزشمند و ارزش آفرین این دوران افتخار آمیز در باروری فرهنگی کشور و بازسازی آن و ترسیم وضعیت مطلوبه در بحران هویت کنونی جامعه ما ضرورتی مورد قبول عام و انکار ناپذیر است.

فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های آن برای جاودانه ماندن باید با زندگی روزمره مردم عجین و در متن زندگی مردم جاری شود که جاری کردن این فرهنگ در متن زندگی عموم جامعه با توجه با تکنولوژی امروزز شیوه و ابزارهای خاصی را می طلبد که از نظر کارشناسان امروز هنر مهمترین ابزار انتقال ارزش ها و آرمان ها محسوب می شود.

اصولا باید هنر را مهمترین ابزار تحول فرهنگی دانست، هنر با زبان ویژه خود، قدرت شگرفی در القای اندیشه و تفکر دارد و بهترین و رساترین وسیله تبلیغ پیام است چه هنرمند با لطیف ترین روش و نیکوترین وجه، اندیشه و تفکری خاص را در مخاطبان خود القاء می کند.

زبان هنری، رساترین، گویاترین و ماندنی ترین زبان برای حفظ و اشاعه فرهنگ در جامعه است و هنرمندان، نقش مهم و سرنوشت سازی در بازنمایی و نیز بازسازی و حتی تغییر فرهنگ مردم جامعه دارند.

هر هنرمند آنگاه که با تعهد و صداقت و صمیمیت همراه گردد اثر گذارتر خواهد بود وهنر، زبان ویژه و وسیله مفاهمه و ارتباط است و به قولی ماندگارترین وسیله ها است.

هنر با شیوه القای غیر مستقیم خود در گسترش ارزش ها و فرهنگ و تعمیق آن در جامعه، مؤثرترین وسیله است و تجربه های پیشینیان و فرهنگ گذشته به وسیله هنر در دسترس افراد نسل حاضر قرار گرفته است.

ابزارهای هنری که بی شک رساترین، بلغترین و کاری ترین ابزار انتقال فرهنگی است اعم از سخن گفتن، شعر سرودن، داستان نوشتن، نمایشنامه نویسی، فیلم، موسیقی و آهنگ منطبق با موازین شرع است.

 در این میان، نقش صدا و سیما به عنوان عمومی ترین وسیله تبلیغ و انتقال پیام اهمیت ویژه ای دارد.

تأثیری که فیلم های سینمایی، چه در سینما، چه از طریق ویدیو چه در تلویزیون و نیز سریال ها و نمایش های تلویزیونی به مخاطبان عام خود در جامعه می گذارد انکارپذیر نیست.

امروزه رادیو و تلویزیون یکی از اصلی ترین ارکان هر سیستم حکومتی در جهان به شمار می رود به گونه ای که اداره و کنترل کشور بدون بهره گیری از آنها امکان ناپذیر است.

بسیاری از مردم جهان، روش زندگی، طرز پوشش و حتی آداب و رسوم خود را از طریق پیام های رادیو و تلویزیون انتخاب می کنند.

زبان هنری بویژه در قالب فیلم و نمایش آنقدر اثر گذار است که دشمن نیز شبیخون فرهنگی خود را با همین ابزار آغاز کرد و روز بروز آن را شدت بخشید.

برای رویارویی با این شبیخون و هجوم همه جانبه برای مسخ ارزش های فرهنگی و ملی و مذهبی، توجه عام به فرهنگ ریشه دار و اصیل مذهبی که در جنگ تجسم عملی بافت ضروری است.

 راه بارورکردن این فرهنگ و رسوخ عمیق آن در جامعه و به ویژه قشر نوجوان و جوان، استفاده از رسانه های تبلیغاتی خصوصا رادیو و تلویزیون و فیلم است و شیوه خاصی را نیز می طلبد.

رادیو و تلویزیون به عنوان عظیم ترین دستگاه تبلیغاتی آموزشی برای ایفای رسالت خود در انتقال فرهنگ مقدس جبهه باید زبان دیگری به کار گیرد که آن، زبان هنر است که از طريق فيلم ها میسرتر است.

مسلما توجه جدی دست‌اندکاران مسائل فرهنگی به ویژه سینمای جنگ را در این باب می طلبد و سرمایه گذاری گسترده برای تولید فیلم هایی لازم است که معنویت و ارزش های جنگ را همراه با هیجان صادق بر می انگیزاند ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار