درخواست ائتلاف الفتح عراق برای شکایت از ترکیه در شورای امنیت

ائتلاف الفتح عراق در پی تجاوزات هوایی اخیر ترکیه به شمال این کشور از وزارت خارجه و دولت خواست تا هرچه زودتر یک شکایت‌نامه رسمی علیه آنکارا در شورای امنیت تنظیم کنند.
کد خبر: ۴۰۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ - 16June 2020

درخواست ائتلاف فتح برای شکایت از ترکیه در شورای امنیتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از شبکه خبری السومریه، ائتلاف الفتح در پارلمان عراق با محکوم کردن تجاوزات هوایی ترکیه به شمال عراق٬ از وزارت خارجه این کشور خواست تا در این زمینه یک شکایت رسمی تنظیم کند.

ائتلاف الفتح طی صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با تندترین کلمات تجاوزات هوایی ترکیه به سنجار را محکوم می‌کنیم و این حملات تجاوز به حاکمیت ملی عراق و نقض قوانین و عرف‌های بین‌المللی و نیز ضربه بزرگی به قواعد همسایگی محسوب می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده که چنین رفتار‌های تحریک‌آمیزی بار‌ها از جانب نیرو‌های ترکیه انجام شده که بر خلاف قانون است؛ همچنین وجود اردوگاه برای این نیرو‌ها در خاک عراق هیچ توجیه قانونی ندارد و بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر خروج فوری آن‌ها تاکید می‌کنیم.

طبق بیانیه مذکور تجاوز ترکیه به سنجار یک پیام سیاسی نامتعارف در حاشیه تمایل آنکارا برای توسعه همکاری و هماهنگی اقتصادی و تجاری و امنیتی و نفتی با بغداد بود و صراحتا سفر آینده رئیس‌جمهوری ترکیه به عراق را مورد هدف قرار داده است.

ائتلاف الفتح عراق در این بیانیه تاکید کرد که دولت و وزارت خارجه باید هرچه سریعتر در خصوص تجاوزات مکرر ترکیه به خاک عراق یک شکایت‌نامه رسمی علیه این کشور در شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی طرح کنند.

این ائتلاف همچنین از ملت عراق خواست تا برای مقابله با چالش‌ها، بیشتر از قبل با یکدیگر متحد شوند.

فرماندهی مشترک نظامی عراق نیز در اولین واکنش رسمی این کشور به تجاوزات اخیر ترکیه اعلام کرد این رفتار تحریک‌آمیز ترکیه با معاهده‌های بین‌المللی در خصوص تعهد به حسن همجواری همخوانی ندارد و نقض صریح حاکمیت ملی عراق است و از ترکیه خواست تا نقض صریح حریم هوایی عراق را متوقف کرده و به منافع مشترک دو کشور پایبند باشد.

شامگاه یکشنبه ۲۵ خرداد، جنگنده‌های ترکیه به سمت مناطق «سنجار»، «مخمور»، «الکویر» و «اربیل» حرکت کرده و تا منطقه «الشرقاط» (شمال استان صلاح الدین) در عمق ۱۹۳ کیلومتری عراق نفوذ کرده و در داخل حریم هوایی عراق اردوگاه پناهندگان را در نزدیکی مخمور و سنجار هدف قرار دادند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار