کرونا بهانه عدم برگزاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی/ آیا جلسات مشابه دولت مصون است!

سخنگوی دولت در حالی دلیل عدم برگزاری جلسات شورا‌های عالی همچون انقلاب فرهنگی و فضای مجازی را «کرونا» و نبود فضا برای حضور اعضای این شورا‌ها می‌داند که سایر جلسات مشابه در حال برگزاری است.
کد خبر: ۴۰۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ - 16June 2020

کرونا بهانه عدم برگزاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی/ آیا جلسات مشابه دولت مصون است!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی بیش از چهار ماه است که برگزار نشده و برپایی آخرین جلسات این شوراهای عالی به قبل از شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۸باز می‌گردد.

این در حالی است که طبق ماده پنج آئین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسات این شورا باید دو هفته یک بار تشکیل شود و براساس حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز جلسات این شورا باید هر سه هفته یک بار برگزار شود.

با این وجود به دلیل عدم برگزاری این جلسات، بسیاری از طرح‌ها و دستور کارهای مربوطه روی زمین مانده و این موضوع مورد انتقاد برخی از اعضا قرار گرفته است.

در این راستا حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتقاد از عدم برگزاری جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، گفت: «جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور چهار ماه است که تشکیل نشده است؛ شورای عالی فضای مجازی نیز تشکیل نمی‌شود.»

وی افزود: «سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود و پنج شش سال سند شورا که باید در سبد اولویت‌ها می‌بود عملاً روی زمین ماند و هیچ اتفاقی نیفتاد.»

محمدحسن انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در همین رابطه گفت: «جلسات مربوط به بررسی طرح معماری کلان شبکه ملی اطلاعات به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به تعویق افتاده است.»

وی توضیح داد: «کار کمیته کارشناسی مستقر در مرکز ملی فضای مجازی در خصوص بررسی ابعاد طرح معماری کلان شبکه ملی اطلاعات تا پیش از این به طور دقیق پیش می‌رفت، اما این جلسات کارشناسی فعلاً معطل باقی مانده است.»

در این زمینه اما روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت، دلیل عدم تشکیل جلسات شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی را نبود فضا به دلیل «کرونا» عنوان کرده و گفته است که «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۴۰ نفر هستند که این تعداد نمی‌توانند در یکجا جمع شوند و ما چنین فضایی در اختیار نداریم.»

وی افزود: «در دوران کرونا طبیعی بود که برخی جلسات تعطیل شوند. به جز شورای عالی امنیت ملی که ۱۱ نفر عضو و برگزاری آن اهمیت دارد، در دوران کرونا جلسات مختلف تعطیل شد. حتی مجلس شورای اسلامی در این دوره تعطیل شد و پروتکل‌های وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد که این جلسات تشکیل شود.»

این اظهارات سخنگوی دولت در حالی است که اعضای شورای عالی فضای مجازی حدود ۲۷ نفر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۴۰ نفر هستند و به نظر می‌رسد فراهم کردن سالن جلساتی که این تعداد افراد را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خود جای دهد، کار دشواری نباشد.

نکته مهمتر آنکه دولت سایر جلسات خود را با حدود همین تعداد اعضا برگزار می‌کند و بابت کمبود جا و فضا مشکلی ندارد؛ برای مثال جلسات هیئت دولت با حدود ۳۵ عضو، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و غیره در چهار ماه گذشته بطور پیوسته برگزار می‌شود و حتی روز گذشته رئیس جمهور، برای شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز تشکیل جلسه داد.

با این وجود این انتقاد به عملکرد دولت وارد است که اهتمامی برای تشکیل شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی و فضای مجازی ندارد و کمبود فضا و شرایط کرونا را تنها بهانه‌ای برای عدم برگزاری این جلسات، قرار داده است.

البته با توجه به انتقاداتی که در این خصوص به عملکرد دولت وارد شده، گفته می‌شود که بعدازظهر امروز سه شنبه، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

این تصمیم دولت نیز صحت این انتقادات را که نبود فضای فیزیکی و بیماری کرونا تنها بهانه‌ای برای عدم برگزاری این جلسات است، تأیید می‌کند؛ چرا که دولت می‌توانست این جلسه را که به صورت غیرحضوری خواهد بود و به فضای خاصی نیاز ندارد، قبل از این تاریخ نیز برگزار کند.

عدم تشکیل جلسات و اهتمام دولت به شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی پیش از این نیز سابقه داشته است. به طوریکه در بسیاری از موارد به بهانه‌های مختلف برگزاری جلسات این شورا ماه‌ها به تعویق افتاده و در نهایت هر بار با فشار رسانه‌ها و مطالبه برخی اعضا، جلسات تشکیل شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار