کارشناسان و مقامات افغان:

مسائل ایران و افغانستان موضوعی دوجانبه است/ اجازه ماهیگیری از آب گل آلود را به بیگانگان ندهیم

کارشناسان افغانستانی معتقدند روابط میان کابل و تهران به حدی گسترده است که این موضوع به مذاق دشمنان آن‌ها خوش نمی‌آید از همین رو با سوء استفاده از حوادث اخیر سعی در برهم زدن اوضاع دارند.
کد خبر: ۴۰۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ - 16June 2020

مسائل ایران و افغانستان موضوعی دوجانبه است/ اجازه ماهیگیری از آب گل آلود را به بیگانگان ندهیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، وقوع دو حادثه برای مهاجرین افغانستانی در یک ماه اخیر موجب شده تا برخی فرصت‌طلبان با سوء استفاده از این شرایط در پی برهم زدن روابط تهران - کابل برآمده و سعی در ماهیگیری از آب گل آلود داشته باشند. این افراد با سوءاستفاده از احساسات مردم افغانستان سعی در تحریک آنها علیه ایران داشته و اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر در برخی از شهرهای افغانستان علیه ایران صورت گرفته به خوبی بیانگر این مطلب است. 

ماجرا از این قرار است که در تاریخ ۱۴ خرداد خودروی حامل اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و توسط قاچاقچیان انسان در حال انتقال به شهرهای دیگر بودند، پس از مشکوک شدن پلیس و بی‌توجهی راننده به فرمان ایست از ناحیه چرخ عقب مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و به دلیل سرعت بسیار بالا نهایتاً پس از طی هشت کیلومتر بدلیل اصطکاک رینگ خودرو با آسفالت دچار آتش‌سوزی شد و چند سرنشین آن کشته و مجروح شدند.

این مسئله و آنچه که پیشتر در منطقه هریرود اتفاق افتاد و به غرق شدن شماری از شهروندان افغان منجر شد؛ اگرچه از بُعد انسانی قلب ملت و مسئولین ایرانی را به درد آورد؛ از بُعد حقوقی مسائلی چون مهاجرت غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، الزامات و کاستی‌های مبارزه با این معضلات را هم در مرکز توجه قرار داد.

ایران اگرچه در قبال از دست رفتن جان شهروندان افغان ابراز تأثر می‌کند، اما از کوتاهی دولت کابل در نظارت بر مرزها گله دارد. در همین رابطه برای اطلاع دقیق از مواضع مقامات و چهره‌های رسانه‌ای کشور افغانستان در خصوص این تحولات با تعدادی از چهره‌های گروه‌های مختلف به گفت‌وگوهایی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید؛

بعد از وقوع حوادث اخیر به نظر می رسد برخی قصد سوءاستفاده از این وضعیت و برهم زدن روابط دوستانه میان ایران و افغانستان را دارند؟ شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

«محیی الدین مهدی» از نمایندگان مجلس افغانستان: آری، همینگونه است؛ بکوشیم کاری نشود که برای آن عده‌ای که قصد برهم زدن اوضاع را دارند، زمینه فراهم شود. در این میان برخی از رسانه ها، به نارضایتی هایِ به وجود آمده دامن می زنند. در مجموع در افغانستان نزد برخی این ایده حاکم است که نگاه ایرانی به ما، نگاه تحقیر آمیز  است. این ایده طی سال‌های متمادی شکل گرفته است. به اصلاح این نگاه باید پرداخت، تا بتوان این ایده را تغییر داد.

فرامز تمنا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، و رئیس دانشگاه افغانستان در کابل: با شما موافق هستم که برخی بدنبال برهم زدن روابط ایران و افغانستان هستند. 

داود مرادیان، رئیس انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان: مهم این است اگر مشکل و تنشی هم در روابط دو کشور بوجود می آید، خود ما مساله را به صورت درون خانوادگی حل کنیم، و اجازه ندهیم دیگران از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند.

در مورد حوادث اخیر و شکل گیری ناراحتی ها نیز مرادیان با انتقاد از برخی رسانه ها گفت: من نیمه پر لیوان می بینم، که عبارت است از علاقمندی برای بررسی جنبه‌های گوناگون این مساله و برعکس بی علاقگی‌ اکثر رسانه‌ها برای بررسی و پوشش مسایل دو کشور!

دکتر مرادیان در ادامه گفت: اکثر قریب به اتفاق مردم ایران و افغانستان حس خوب و دوستانه ای به یکدیگر داشته و مشکلی با هم ندارند اما متاسفانه در هر دو کشور این دوستی ها و احترام های دوجانبه شخصی، روایت سیاسی و بازتاب رسانه ای پیدا نکرده اند.

به نظر شما چه افراد یا گروه هایی قصد برهم زدن اوضاع رو دارند؟ در افغانستان آیا امکانش هست که عوامل خارجی در این افرادی که شما اشاره فرمودید نفوذ کرده باشند . یعنی به تحریک خارجی ها در افغانستان این اقدامات انجام بشود؟

مهدی: البته در این مورد نمی توان با قاطعیت جواب گفت؛ اما نمی شود منکر آن شد که از آب گِل آلود، هر کسی ماهی می گیرد. اما دردناک تر اینست که در بازی های بزرگ افغانستان، مثل موضوع انتخابات، برخی از همان هایی حمایت می کنند که در صدد عمیق ساختن فاصله های مصنوعی میان دو ملت هستند.

در این رابطه باید نگاه از بالا به پائین برداشته شود. در افغانستان آنانی که از چندین دهه بدین سو می کوشند ثابت کنند که هیچ پیوند تاریخی و فرهنگی میان ایران و افغانستان وجود ندارد؛ این افراد همان هایی هستند که ادعا می کنند: فارسی زبانی جدا، و دری زبانی جدا است.

تمنا: واقعیت این است که قضاوت دشوار است. تهران و کابل باید بی طرفانه پیگیری کنند و هیات‌های حقیقت‌یاب تشکیل دهند.

سید عیسی حسینی مزاری، رئیس خبرگزاری صدای افغان: برخی گروه های مرتبط با شبکه های استخباراتی (جاسوسی) با طعمه قراردادن مهاجرین غیرمجاز و به قربان‌گاه فرستادن آن‌ها، صرفا جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و خدشه دار کردن چهره آن، دست به کار بوده و هر از گاهی حادثه می آفرینند؛ چنان‌که، هم در بحث به رودخانه انداختن مهاجرین هموطن و هم در حادثه آتش سوزی خودروی حامل آنها در مهریز یزد، این ظن وجود دارد که ممکن است این حوادث به صورت تعمدی سازماندهی شده باشد.

محمد حسن جعفری، دبیر کل حزب رفاه اسلامی افغانستان: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، چنان گسترده و محکم است که سازمان های اطلاعاتی غربی بویژه MI۶ (سرویس جاسوی انگلیس) نمی توانند این روابط مستحکم را شاهد باشند از همین رو بدنبال ضربه زدن به این روابط هستند و این کشورها و گروه ها به هیچ وجه خواهان برقراری صلح و ثابت در منطقه نیستند. ما هر روزه در مناطق مرزی شاهد وقوع حوادث مختلف و کشته شدن شهروندان افغانستانی هستیم که مسئول اصلی آنها همین کشورهای غربی هستند. در این میان اگر فردی مانند یک نیروی امنیتی عمدا و یا سهوا اشتباهی را انجام داد باید مقامات هر دو کشور در فضایی آرام به بررسی موضوع بپردزند. 

به نظر شما برای جلوگیری از افزایش اختلاف ها چه کاری می توان انجام داد؟

مهدی:دولت ایران افرادی  را که عامل حادثه هریرود اند، بازداشت و محاکمه نماید. به یقین کوتاهی هایی در این سو (افغانستان) هم وجود دارد. باید شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در افغانستان دگرگون شود! ما با ایران پیوند تاریخی و فرهنگی داریم.

تمنا: اگر فرصت کاری وجود دارد، پس خوب است که در مذاکرات میان دو دولت منجر به امضای موافقتنامه برای فرستادن مهاجر کار شود. اینکه حکومت افغانستان نتوانسته فرصت‌ زندگی و کار و امنیت را برای اتباعش در داخل کشور فراهم کند، این نیز یک نقص جدی است و من این کاستی را می‌پذیرم.

محمد حسن جعفری، دبیر کل حزب رفاه اسلامی افغانستان: اغلب کسانیکه در حوادث اخیر به اختلافات ایران و افغانستان دامن می زنند دشمنان هر دو کشور هستند. روابط ما همواره حسنه بوده و می تواند حسنه نیز باقی بماند. فراموش نکنیم اکنون تنها کشوری که در جهان داعیه مبارزه با استکبار را دارد جمهوری اسلامی ایران است و ما باید در این رابطه هوشمندانه تر رفتار کنیم. دولت افغانستان نیز باید شرایط زندگی شرافتمندانه را برای مردم خود فراهم کند. 

سید عیسی حسینی مزاری: از دشمن توقع نمی رود که کار مفیدی به نفع افغانستان و ایران انجام بدهد، بلکه او در تلاش است از یک طرف برای سرپوش گذاشتن بر ده ها و بلکه صدها قتل و کشتار در کشور و بحرانی شدن اوضاع افغانستان از ناحیه اشتباهات و چه بسا اعمال عامدانه خود، و از طرف دیگر جهت تخریب رابطه ایران و افغانستان حوادث ساختگی سازمان بدهد و تلاش‌های خرابکارانه‌ای در پیش بگیرد و سپس خود و عوامل مزدور داخلی آن، به بازتاب وسیع خبر مربوطه پرداخته، تقصیر ماجرا را به گردن ایران بیندازد، اما نیروهای خودی بایستی حواس خود را بیش از گذشته جمع کنند تا تحت تاثیر چنین جوسازی‌هایی قرارنگرفته، بلافاصله زبان به گلایه نگشایند و دست به قلم نبرند و به طور احساساتی و یک جانبه به توهین و تحقیر ایران و مقامات مربوطه آن‌ها نپردازند، بلکه دقت کنند و آگاهانه و حساب شده، آن‌گونه اظهار نظر کنند که تنها چهره دشمنان کشور و انواع و اقسام دسایس پیدا و پنهان آن‌ها علیه افغانستان و جهان اسلام، به ویژه همسایه خوبی چون جمهوری اسلامی ایران افشا و موقعیت مردم و کشور ما و همسایه میزبان به طور قطع و جد لحاظ گردد.
 
مردم مسلمان ما حداقل این مقدار حس جستجوگر خود را به کار بیندازند که کسانی که به خاطر کشته شدن سه هم‌وطن و یا غرق شدن تعدادی در هریرود رگ گردن کلفت می‌کنند و جار و جنجال راه می‌اندازند، چرا نسبت به کشته شدن صدها تن در داخل کشور و تخریب زیرساخت‌های وسیع که عامل یا عوامل آن‌ها کاملا مشخص و واضح است، موضع نمی‌گیرند و هیاهو به راه نمی‌اندازند؟ باید توجه داشت که راحت‌ترین و منطقی‌ترین راه پیگیری حوادثی مثل غرق شدن هموطنان در دریا و یا آتش گرفتن خودروی حامل مهاجرین غیر مجاز در مهریز یزد، ارگان‌های ذیربط دو کشور ایران و افغانستان است؛ نه افراد حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی ناآشنا با مسئولیت‌های دیپلماتیک.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار