«موسی غیور» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

کتاب «بازِ نخچیر» خاطرات خلبان ارتشی را بازگو می‌کند/ پرداختن به نقش نیروی هوایی در دفاع‌مقدس

نویسنده کتاب «باز نخچیر» گفت: این کتاب، زندگی و خاطرات سرهنگ بازنشسته «غلامعلی شیرازی»، خلبان آذربایجانی را در بخش‌های مختلف بازگو می‌کند.
کد خبر: ۴۰۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ - 18June 2020

«موسی غیور»، نویسنده کتاب «بازِ نخچیر» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در آذربایجان‌شرقی درخصوص این کتاب اظهار داشت: کتاب «بازِ نخچیر» زندگی و خاطرات سرهنگ بازنشسته «غلامعلی شیرازی»، خلبان آذربایجانی را در بخش‌های مختلف بازگو می‌کند.

وی ادامه داد: این خلبان از جمله خلبانانی است که کارنامه درخشانی در دفاع‌مقدس دارد و فردی موفق و پرتلاش در عرصه خلبانی بوده است. شروع ضبط خاطرات این خلبان از سال 1376 شروع شد که بنا به دلایلی تا سال 1390 متوقف شده و سپس از سرگرفته شد و در نهایت توسط انتشارات «سوره مهر» در اردیبهشت‌ماه سال 1399 به تیراژ 1250 جلد به رشته تحریر درآمده است.

غیور درباره ویژگی‌های کتاب «باز نخچیر» گفت: از جمله ویژگی‌های این کتاب بازگویی خاطرات یک نفر از خلبانان ارتش است که به دلایل مختلف کمتر به آن‌ها پرداخته شده است و ویژگی دوم، موضوع خاطرات در مقوله پرواز است، نشستن پای خاطرات یک خلبان آن هم خلبانِ شکاری که پروازهای جنگی متعدد در کارنامه خود داشته باشد، برای خود من هیجان‌انگیز بود.

وی درخصوص علل نوشتن این کتاب، تصریح کرد: طبیعی است با توجه به سوابقم در این زمینه خیلی علاقمند بودم که این کار را انجام دهم که یک اتفاق به محقق شدن آن کمک کرد. دوستان مختلف بر این باورند که من سوژه‌یابی خوبی دارم و اغلب کتاب‌های چاپ شده از مصاحبه‌های بنده جزو آثار مطرح خاطرات دفاع مقدس هستند.

غیور، با اشاره به اینکه فرآیند تکمیل کتاب، 6 سال طول کشید، افزود: از سال 1390 مصاحبه و نگارش این کتاب را شروع کردیم که تقریبا در سال 96 به اتمام رسید.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که کتاب «بازِ نخچیر» تا چه حدی به سوالات دفاع مقدس پاسخ داده است، گفت: این کتاب علاوه بر اینکه خاطرات یک خلبان نیروی هوایی ارتش را ازکودکی تا بعد از بازنشستگی در بر می‌گیرد، اتفاقات اجتماعی فرهنگی و سیاسی جامعه ایران را از اواخر دهه 30 به مدت 50 سال از زبان او روایت می‌کند که این 50 سال به دلیل در برگرفتن حدود دو دهه از رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی و ... از مقاطع بسیار مهم تاریخ معاصر کشور ماست. از سوی دیگر خواننده کتاب می‌تواند اطلاعات ذیقیمتی از موضوع کمتر پرداخت شده، یعنی نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به دست بیاورد و به راحتی نیروی هوایی قبل از انقلاب را با نیروی هوایی بعد از انقلاب مقایسه کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار