مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی:

شهید «چمران» همواره در کانون احترام و تکریم آحاد مردم و نیروهای مسلح است

سرهنگ احیامحمد امیری گفت: شهید «مصطفی چمران» به مدد بصیرت، ولایت‌پذیری و آشنایی با فنون نظامی و آموختن شیوه‌های جنگ‌های چریکی همواره در کانون احترام و تکریم آحاد مردم و نیرو‌های مسلح و رزمندگان اسلام قرار داشته و دارد.
کد خبر: ۴۰۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹ - 20June 2020

شهید «چمران» همواره در کانون احترام و تکریم آحاد مردم و نیروهای مسلح استسرهنگ «احیامحمد امیری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان شمالی با اشاره به سالروز شهادت «مصطفی چمران» و «ایرج رستمی» اظهار داشت: ۳۱ خرداد سالروز شهادت شخصیتی ممتاز و الهام‌بخش در عرصه ایمان، معنویت و عمل انقلابی در بین مدافعان انقلاب، نظام و کشور اسلامی است.

وی ادامه داد: رویکرد‌ها و اندیشه‌های دفاعی شهید چمران در کوران حوادث و رخداد‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در مصاف با ضدانقلاب در کردستان و یک سال آغازین جنگ تحمیلی تا هنگامه شهادت، نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی‌های رزمندگان اسلام داشت.

امیری بیان کرد: شهید دکتر «مصطفی چمران» به مدد بصیرت، ولایت پذیری و لبیک‌گویی به حضرت امام خمینی (ره)، پشتوانه علم‌آموزی در مراکز برجسته علمی دنیا، آشنایی با فنون نظامی و آموختن شیوه‌های جنگ‌های چریکی طی مدت فعالیت در مصر و لبنان و بکارگیری هوشمندانه و کارآمد این تجارب در عرصه رویارویی با دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، در کانون احترام و تکریم آحاد مردم و نیرو‌های مسلح و رزمندگان اسلام قرار داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سحرگاه سی ‏ویکم خرداد سال ۱۳۶۰، زمانی که معاون ایشان ایرج رستمی به شهادت رسید، شهید دکترچمران به شدت از این حادثه ناراحت شد، غمی مرموز همه رزمندگان ستاد، بخصوص رزمندگان و دوستان رستمی را فراگرفته بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی ادامه داد: بعد از شهادت شهید رستمی، شهید چمران، یکی دیگر از فرماندهانش را احضار کرد و خود او را به جبهه برد تا در دهلاویه به جای رستمی معرفی کند. او همه رزمندگان را در کانالی پشت دهلاویه جمع کرد، شهادت فرمانده‌‏شان، ایرج رستمی را به آن‌ها تبریک و تسلیت گفت. همچنین گفت: «خدا رستمی را دوست داشت و برد و اگر ما را هم دوست داشته باشد، می‏‌برد.»

وی درخصوص شهادت شهید «چمران» گفت: شهید چمران بعد از اتمام سخنش، با همه رزمندگان خداحافظی و دیده‏‌بوسی کرد. به همه سنگر‌ها سرکشی کرد و در خط مقدم، در نزدیک‏ترین نقطه به دشمن، پشت خاکریزی ایستاد و به رزمندگان تأکید کرد که از این نقطه که او هست، دیگر کسی جلوتر نرود، چون دشمن به خوبی با چشم غیرمسلح دیده می‏‌شد و مطمئناً دشمن هم آن‌ها را دیده بود.

امیری افزود: آتش خمپاره که از اولین ساعات بامداد شروع شده بود و علاوه بر رستمی قربانی‏‌های دیگری نیز گرفته بود، باریدن گرفت و دکتر چمران دستور داد رزمندگان به سرعت از کنارش متفرق شوند و از هم فاصله بگیرند. یارانش از او فاصله گرفتند. خمپاره‌ای در اطراف او به زمین خورد و ترکش خمپاره دشمن به پشت سر دکتر چمران اصابت کرد و ترکش‏‌های دیگر صورت و سینه دو یارش را که در کنارش ایستاده بودند، شکافت و سرانجام شهید چمران تنها با فاصله کمی از شهید ایرج رستمی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار