رشادت‌های شهید «رستمی» از دید تیزبین شهید «چمران» مخفی نماند

پس از پیروزی انقلاب و با گسترش دامنه آتش فتنه داخلی، شهید «رستمی» از سوی ارتش به کردستان اعزام می‌شود که در آنجا مسیر تازه‌ای در زندگیش رقم می‌خورد چرا که رشادت‌ها و از خود گذشتگی و درایتش از دید تیزبین دکتر «چمران» مخفی نمی‌ماند و این سبب آغاز یک دوستی و همرزمی می‌شود.
کد خبر: ۴۰۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵ - 20June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس خراسان شمالی، امیر سرلشکر شهید «ایرج رستمی» در سال 1320 در شهرستان  آشخانه از توابع استان خراسان شمالی به دنيا آمد. وی فرزند خانواده‌ای بود كه عشق به اهل بيت (ع) و علمای اسلام در فضای آن موج می‌زد.

وی دوران تحصيلی خود را با موفقيت در آشخانه گذراند. علاوه بر آنكه در درس شاگرد نمونه بود در عمل نيز آدمی جسور و مؤدب بود و در دوران تحصيل هميشه ياری رسان كوچک تر از خود بود و در مراسم های ماه محرم نيز حضور پررنگی داشت.

سرلشکر رستمی پس از پايان دوران تحصيل مقدماتی، راهی دوره سربازی در مشهد مقدس شد و پس از اتمام دوران سربازی با توجه به جثه و توانمندی های فردی كه داشت به ارتش پيوست و جهت خدمت، به نيروی هوابرد شيراز منتقل شد و همزمان با خدمت در ارتش موفق به اخذ ديپلم شد و توانست به دانشگاه افسری نيز راه پيدا كند و دوران موفقی را در ارتش طی می كند.

رشادت های شهید «رستمی» از ديد تيزبين شهید «چمران» مخفی نماند

وی سال 1346 در شيراز ازدواج می کند. با اوج گيری انقلاب، مردم به رهبری امام (ره)، به انقلابيون می پيوندند. پس از پيروزی انقلاب و با گسترش دامنه آتش فتنه داخلی، از سوی ارتش به كردستان اعزام می شود كه در آنجا مسير تازه ای در زندگيش رقم می خورد چرا كه رشادت ها و از خود گذشتگی و درايتش از ديد تيزبين دكتر چمران مخفی نمی ماند و اين سبب آغاز يک دوستی و همرزمی می شود.

رشادت های شهید «رستمی» از ديد تيزبين شهید «چمران» مخفی نماند

شهيد ايرج رستمی به همراه شهيد دكتر چمران در همان كردستان مجروح و برای مداوا به تهران منتقل می شوند كه اين مجروحيت 9 ماه به طول می انجامد.

رستمی پس از بهبودی به يگان خدمتی خود باز می گردد و با آغاز جنگ تحميلی راهی جبهه های حق عليه باطل می شود. پس از چندی از سوی وزارت دفاع مامور به همكاری با دكتر چمران می شود که شهید رستمی به همراه دكتر چمران ستاد جنگ های نامنظم را در جبهه های جنوب تشكيل می دهند كه مسئوليت آن از سوی دكتر چمران برعهده شهيد ايرج رستمی گذاشته می شود.

رشادت های شهید «رستمی» از ديد تيزبين شهید «چمران» مخفی نماند

با شكل گيری ستاد جنگ های نامنظم و طرح ريزی چندين عمليات در منطقه ضربات سختی به دشمن وارد می آورند. در جريان هجوم دشمن به سمت سوسنگرد، رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم، دهلاويه را كه روستايی در غرب سوسنگرد است، خط مقدم خود قرار دادند.

مدافعان دهلاويه 10 روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت كردند تا اينكه در تاريخ 24 آبان 1359 دشمن با اشغال دهلاويه خود را به سوسنگرد رساند. پس از آن برای آزادسازی روستای دهلاويه عملياتی در ساعت 4/30 بامداد تاريخ 1360/03/26 با تلاش يک گردان از نيروهای سپاه و ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهيد ايرج رستمی از دو محور روستای دهلاويه انجام گرفت كه توانستند دهلاويه را آزاد كنند و دشمن را تا يک كيلومتر عقب برانند.

سرانجام در بامداد 1360/03/31 در حالی كه شهيد «ايرج رستمی» و همرزمانش در درگيری سختی كه با دشمن بعثی داشتند؛ بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در منطقه دهلاويه به درجه رفيع شهادت نايل می آيد.

رشادت های شهید «رستمی» از ديد تيزبين شهید «چمران» مخفی نماند

شهيد چمران پس از اطلاع از اين موضوع سريعاً خود را به منطقه رسانده و در مورد شهيد «ايرج رستمی» می فرمايد: «خدا رستمی را دوست داشت و برد، اگر ما را هم دوست داشته باشد می برد.» كه اين دوری زياد طول نمی كشد و شهيد چمران در همان محل شهادت شهيد ايرج رستمی با اصابت گلوله خمپاره 60 به شدت مجروح می شود، كه در حين انتقال به بيمارستان به شهادت می رسد و به هم سنگر خود می پيوندد.

رشادت های شهید «رستمی» از ديد تيزبين شهید «چمران» مخفی نماند

يادشان گرامی و راهشان پررهرو باد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار