جنبش «نجباء»:

آمریکا تیم مذاکره‌کننده عراقی را تحت فشار قرار داده است

جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق با صدور بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن، اعلام کرد که آمریکا تیم مذاکره‌کننده عراقی را تحت فشار قرار داده است.
کد خبر: ۴۰۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ - 21June 2020

آمریکا تیم مذاکره‌کننده عراقی را تحت فشار قرار داده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق، این جنبش با صدور بیانیه‌ای بر لزوم احترام به حاکمیت ملی عراق تأکید و اعلام کرد: آزادی و استقلال تنها راهی است که تمامیت ارضی عراق را تضمین خواهد کرد و باعث وحدت، همبستگی و اعتماد ملت عراق از همه مذاهب، اقوام و ادیان خواهد شد.

در بیانیه نجباء همچنین آمده است: قبول هرگونه نیروی خارجی در کشور که تصمیمات خود را بر عراق تحمیل کند، نتیجه‌ای غیر از افزایش درگیری، دشمنی و سیطره‌طلبی بر ملت از سوی برخی جناح‌های مرتبط با نیرو‌های نامشروع نخواهد داشت.

مقاومت اسلامی نُجَباء با ذکر مقدمه فوق، طی ۹ بند به بیان نکاتی مهم درباره آنچه «گفت‌وگو‌های راهبردی آمریکایی عراقی» قلمداد می‌شود پرداخت که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

۱- آمریکا جدول زمانی و موضوعات مورد بحث را خود به تن‌هایی معین کرده است؛ این مسئله از موضوعات طرح‌ شده که اغلب آن‌ها در مورد وضعیت آمریکا در عراق است، آشکار می‌شود.

۲- در خصوص موضوع اخراج نیرو‌های آمریکایی قبلاً صحبت شده و ملت عراق با تظاهرات میلیونی این تصمیم را اعلام کرد. پارلمان نیز به قانون اخراج نیرو‌های بیگانه از کشور رأی داد و دولت عراق هم به شکل رسمی این قانون را به آمریکا ابلاغ کرد؛ این قانونی است که دیگر نمی‌توان از آن عقب نشست و دوباره بر سرش مذاکره کرد.

۳- در گفت‌وگو راجع به بازبینی استقرار نیرو‌های بیگانه، آمریکا تلاش می‌کند که از طریق فشار به مذاکره‌کنندگان عراقی، شیوه‌ای را برای حفظ آبروی خود تحمیل کند؛ این برخلاف چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند؛ زیرا وظیفه تیم عراقی حسب تصمیم قبلی که رسماً نیز اعلام شده، تسریع خروج اشغالگران و همه نیرو‌های خارجی است؛ بنابراین قابل قبول نیست که در اجرای فوری این قانون به خاطر فشار طرف آمریکایی تأخیر بیفتد؛ زیرا آمریکا در حال حاضر نمی‌خواهد از عراق خارج شود و تلاش می‌کند خروج نیروهایش را تا آستانه انتخابات داخلی خود عقب بیندازد و از آن به‌عنوان موفقیتی برای جنایتکار دوران یعنی «ترامپ» استفاده کند.

۴- پیش‌تر هشدار دادیم که اعضای کمیته مذاکره‌کننده باید کاملاً شجاع باشند و در برابر اراده آمریکا و دیکته خارجی‌ها سر فرود نیاورند و اعلام کردیم که این کمیته باید مستقل باشد تا بتواند حاکمیت و ثبات عراق را حفظ کند و اهمیتی به خواسته طرف آمریکایی که عراق را تخریب و دچار فساد کرد، ندهد.

۵- با توجه به تصویب قانون اخراج نیرو‌های بیگانه در پارلمان، کاملاً غیرمنطقی است که گفت‌وگو‌ها به عقب برگردد و در مورد نیاز کشور به نیرو‌های آمریکایی مذاکره شود؛ این امر، دور زدن قانون عراق به حساب می‌آید؛ طرف عراقی چگونه می‌تواند از طرف آمریکایی که قدرت دفاع از نیرو‌های خودش را هم ندارد، بخواهد که نیرو‌های امنیتی کشور را آموزش دهد و از آن‌ها حفاظت کند؟! و چگونه اعضای کمیته از فرزندان کشور خود می‌خواهند که از اشغالگران حمایت کنند؟!

۶- مسأله عجیب و شرم‌آور این است که گفت‌وگو‌ها مسائل داخلی عراق از قبیل پروژه‌های مرتبط با آموزش جوانان و ورود آن‌ها به برنامه‌هایی خارج از مراقبت خانواده و دولت را شامل شده است؛ برنامه‌هایی که با هویت، سنت‌ها و آداب جامعه سازگار نبوده و ممکن است جامعه متعهد عراق را به‌سمت نابودی بکشد.

۷- عجیب است که طرف آمریکایی به موضوع سلاح و انحصار آن در دست دولت و تسلط بر وضع امنیت داخلی کشور ورود کرده است؛ در حالی که اغلب ملت عراق بر این امور توافق دارند و این مسئله از امور داخلی و حاکمیتی عراق به‌شمار می‌آید؛ طرح این موضوع در مذاکره با کشوری خارجی، پرسش‌های زیادی را برمی‌انگیزد که اغلب پاسخ‌هایش به‌نفع کشور، حاکمیت، امنیت و استقلال آن نیست.

۸- منطقی نیست که طرف آمریکایی، دولت عراق را مجبور کند تا نیرو‌هایی را که علیه اشغالگران مقاومت می‌کنند تعقیب کرده و آن‌ها را جنایتکار به حساب آورد؛ در حالیکه نیرو‌های اشغالگر حاکمیت عراق بر آسمان و زمین خود را نقض می‌کنند، فرماندهانی را که پیروزی و آزادی را برای کشور به ارمغان آوردند آشکارا ترور می‌کنند و مراکز و نیرو‌های ارتش عراق و حشدالشعبی و فرودگاه کربلا و اماکن دیگر را بمباران می‌کنند.

۹- سستی در این امور که به حاکمیت، وحدت و اسقلال کشور در برابر بیگانگان مرتبط است، باعث می‌شود که راه برای دخالت کشور‌های دیگر اعم از همسایه و ... باز شود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها