در گفت‌وگو با پیشکسوت دفاع مقدس تشریح شد؛

نقش جنگ‌های نامنظم در دفاع مقدس

سرهنگ پاسدار «‌بنی فاطمه»‌ گفت: نیروهای چریکی معمولاً از جاسوسی، خرابکاری‌های صنعتی و تبلیغات روانی استفاده می‌کنند و خود را یک جنبش سیاسی مردمی اما سرکوب‌شده، معرفی می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ - 22June 2020

سرهنگ پاسدار «سیدهدایت بنی‌فاطمه» از پیشکسوتان دفاع مقدس استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد اظهار داشت: در ابتدای جنگ با توجه به فضای سیاسی که در کشور وجود داشت و «بنی صدر» فرمانده کل قوا بود، هماهنگی و وحدتی در نیروهای مسلح نداشتیم.

بنی فاطمه افزود: بنی صدر از حضور نیروهای سپاه ممانعت می‌کرد و نه نظرها را می‌پذیرفت و نه از آنها دفاع می کرد، بلکه به‌شدت به جنگ کلاسیک اعتقاد داشت.

 وی با اشاره به اینکه جنگ کلاسیک منظّم بوده و برآورد توانایی‌های رزمی دو طرف بر اساس عوامل مادی و معنوی انجام شده و یک نوع همگونی و تعادل میان نیروهای دو طرف وجود دارد، ادامه داد: در یک جنگ کلاسیک متعارف، معمولاً طرفی به پیروزی می‌رسد که دارای فناوری نظامی پیشرفته‌تر، سازماندهی منظم‌تر، جنگ‌افزار و نفرات بیشتر و با انگیزه‌تر باشد.

بنی فاطمه ادامه داد: در یک جنگ کلاسیک طرح‌ریزی نبرد براساس شناخت نسبی توان رزمی دشمن صورت می‌گیرد و جنگ براساس واقعیت های طرفین صورت می‌گیرد. در این‌گونه از جنگ، نقاط ضعف و قوت طرفین قابل پیش‌بینی است. جنگ کلاسیک استمرار و تداوم بیشتری داشته و ریسک کمتری در انجام حملات وجود دارد. همچنین در این نوع از نبرد کنترل‌پذیری و پشتیبانی پذیری بیشتری وجود دارد. در عوض جنگ کلاسیک در هنگام برهم خوردن توازن قوا ناکارآمد بوده و در برابر جنگ نامتقارن انعطاف‌پذیری کمی دارد.

وی با اشاره به اینکه جنگ کلاسیک، جنگی است که ابتدا تجهیزات دشمن را نگاه می‌کنیم و سپس با آن به مقابله می پردازیم، افزود: اگر دشمن صد تانک داشته باشد ما بایستی صدو پنجاه تانک یا بیشتر داشته باشیم که بتوانیم در مقابل دشمن پیروز شویم.

 پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه اظهار کرد: نیروهای سپاه ما و بسیج به این موضوع جنگ کلاسیک، اعتقادی نداشتند چون آنها در آن وضعیت، نه آموزشی داشتند، نه ابزاری و نه نیرویی، که با آن بتوانند در مقابل دشمن مواجه شوند و این موضوع باعث شد که به جنگ‌های نامنظم روی بیاوریم.

سرهنگ پاسدار بنی فاطمه بیان کرد: در جنگ های نامنظم، نیروهای چریکی معمولاً از جاسوسی، خرابکاری‌های صنعتی و تبلیغات روانی استفاده می‌کنند و خود را یک جنبش سیاسی مردمی اما سرکوب‌شده، معرفی می‌کنند. در بسیاری از نقاط دنیا گروه‌های محلی از شیوه جنگ چریکی علیه نیروهای حکومتی بهره می‌برند. این تاکتیک‌ها به ویژه در مناطق ناهموار طبیعی مثل جنگل‌ها مؤثر هستند که مکان‌های اختفای طبیعی را در اختیار چریک‌ها می‌گذارند.

این پیشکسوت با اشاره به جنگ کلاسیک، که جنگی است که ببینیم دشمن کجا ضربه پذیر است از همان‌جا ضربه بزنیم و به سنگرها حمله کنیم بیان کرد: جنگ‌های نامنظم منطقه‌ای خاصی ندارند، در جنگ های نامنظم، یک شب حمله می کردند و به عقب برمی گشتند، نه ابزاری گرفته می‌شد، نه زمینی، به اندازه‌ای که چند اسیر به اسارت می‌گرفتیم و برمی‌گشتیم.

وی ادامه داد: ابتدای جنگ بدین صورت بود و عمدتاً کسانی که در این جنگ‌ها حضور داشتند تحت آموزش شهید «دکتر چمران» بودند ایشان هم آموزش می‌دادند و هم فرماندهی می‌کردند و در همین جنگ‌های نامنظم هم به فیض شهادت رسیدند.

این پیشکسوت دفاع مقدس در پایان گفت: جنگ‌های نامنظم تا زمانی ادامه داشت که فرمانده واحد نداشتیم.

هدایتی با بیان اینکه بنی‌صدر اعتقادی به جنگ‌های نامنظم نداشت، ادامه داد: وقتی بنی صدر برکنار شد و حضرت امام (ره) فرماندهی را به عهده گرفتند، جنگ‌های نامنظم شروع شد و عملیات‌های دفاع مقدس نظیر عملیات «طریق القدس»، «والفجر»، «کربلای4» و‌...  صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها