گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس: نخستین سخنرانی امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن سال ۵۷ و در بدو ورود به ایران که در بهشت زهرا (س) صورت گرفت را میتوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین خطبههایی دانست که از سوی رهبر کبیر انقلاب صورت گرفته است.
ترسیم نسبت انقلاب با هنر و سینما در اولین سخنرانی امام (ره)
حضرت امام (ره) در این خطبه پرصلابت ضمن مانور قدرت با پشتوانه الهی و مردم انقلابی، خط مشیهای انقلاب آینده مردمی ایران را ترسیم میفرمایند و در فرازهایی به اهمیت فرهنگ و هنر تاکید میکنند بهطوری که صراحتاً در انتقاد از شاه فراری میفرمایند:
«فرهنگ ما را یک فرهنگ عقب نگه داشته درست کرده است، فرهنگ ما را این عقب نگه داشته به طوری که جوانهای ما تحصیلاتشان در اینجا تحصیلات تام و تمام نیست و باید بعد از اینکه یک مدتی در اینجا یک نیمه تحصیلی کردند آن هم با این مصیبتها، آن هم با این چیزها، باید بروند در خارج تحصیل بکنند. ما پنجاه سال است، بیشتر از پنجاه سال است دانشگاه داریم و قریب سی و چند سال است که این دانشگاه را داریم لکن، چون خیانت شده است به ما، از این جهت رشد نکرده، رشد انسانی ندارد، تمام انسانها و نیروی انسانی ما را از بین برده است این آدم.
این آدم به واسطه نوکری که داشته، مراکز فحشا درست کرده، تلویزیونش مرکز فحشاست، رادیویش بسیاریش فحشاست، مراکزی که اجازه دادند برای اینکه باز باشد، مراکز فحشاست، اینها دست به دست هم دادند. در تهران مرکز مشروب فروشی بیشتر از کتابفروشی است، مراکز فساد دیگر الی ماشاالله است.
ما با سینما مخالف نیستیم
برای چه سینمای ما مرکز فحشاست. ما با سینما مخالف نیستیم ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. ما کی مخالفت کردیم با تجدد، با مراتب تجدد مظاهر تجدد وقتی که از اروپا پایش را در شرق گذاشت خصوصا در ایران، مرکز چیزی که باید از آن استفاده تمدن بکنند ما را به توحش کشانده است. سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد و شما میدانید که جوانهای ما را اینها به تباهی کشیده اند و همین طور سایر این جاها. ما با اینها در این جهات مخالف هستیم. اینها به همه معنا خیانت کرده اند به مملکت ما.»
بعد از بیانات امام راحل بود که جوانان هنرمند و انقلابی دست بهکار شدند و هسته اولیه هنر انقلاب تشکیل شد. تئاتر، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی و سایر رشتههای هنری که فعالیتهایشان را از دل مردم و در مساجد طی سالهای متمادی آغاز کرده بودند، وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شدند.
تایید تلویزیون، رادیو و سینما از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران آن هم در روز آغازین پیروزی انقلاب جوشش و جنبشی در دل جوانان هنرمند بود تا با قدرت هرچه بیشتر به سوی فعالیتهای هدفمند قدم بگذارند.
هسته اولین این حرکتهای فرهنگی و هنری در مساجد تهران سالها پیش شروع شده بود. مسجد جواد الائمه تهران در سی متری جی یکی از پایگاههای هنر انقلاب در آن ایام بود که گروههای جوان مردمی در آن فعالیت داشتند که فرجالله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر، بهزاد بهزادپور کارگردان سینما و اصغرنقیزاده بازیگر تعدادی از این افراد بودند.
لزوم انسجام هرچه بیشتر فعالیتهای فرهنگی و هنری جوانان انقلابی در راستای اهداف انقلاب موجب طرح دغدغهای شد تا هنرمندان جدید کشور برای یکپارچگی و همافزایی فعالیتها دور هم گردآیند و لذا ایده اولیه تشکیل مجموعهای با نام حوزه هنری انقلاب اسلامی شکل گرفت.
کاسبی: تولید آثار هنری و محافظت از آنها دو کار هنرمندان دوران انقلاب است
محمد کاسبی از هنرمندان انقلابی کشورمان و از اولین اعضای حوزه هنری انقلاب اسلامی درخصوص تشکیل حوزه هنری انقلاب اسلامی در گفتوگویی با دفاعپرس گفت: درجریان یکی از راهپیماییهای اوایل انقلاب بود که در حوالی میدان آزادی فرجالله سلحشور مطرح کردند که باید هنرمندان جوان انقلابی گردهم جمع شوند و فعالیت منسجم داشته باشند.
وی حوزه هنری را خاستگاه اصلی هنر انقلاب میداند و در خاطرت خود آورده است: هنرمندان زیادی شب و روز در حوزه هنری در کنار هم جمع بودیم و روزها به تولید اثر هنری میپرداختیم و شبانه دور هم جمع میشدیم و گاها با حضور آیتالله خامنهای به مباحث هنری میپرداختیم و حتی مجبور بودیم شبانه با اسلحه از خودمان محافظت کنیم تا از آسیب گروههای مختلف ضد انقلاب در امان باشیم.
دیری نگذشت که با انقلاب اسلامی جوانان هنرمند انقلابی در رشتههای مختلف هنری به قوام رسیدند و توانستند با مبنا قرار دادن نظریه امام خمینی (ره) درباره نوع نگاه هنر به جامعه و مردم، آثار فاخر هنری را در فرم و محتوا عرضه کنند که بسیاری از این آثار که در رشتههای مختلف از جمله موسیقی و سینما و هنرهای تجسمی برجایی مانده است، گنجینه هنر انقلاب بهشمار آیند.
حوزه هنری سالها بهعنوان موتور متحرکه انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر پیشتاز بود و آثار فرهنگی و هنری فاخری تولید میکرد. با گذشت سالها و تثبیت انقلاب، و با نفوذ جریانات فرهنگی غربزده، مجادله دو نگاه انقلابی و غیر انقلابی در عرصه فرهنگ و هنر در جریان بود. اما اکنون در گام دوم انقلاب دور جدیدی از رسالت حوزه هنری آغاز شده است.
با آغاز تهاجم سراسری دشمن بعثی به خاکهای ایران اسلامی و تمرکز هنرمندان انقلاب به مسئله جنگ، یعنی اولین و مهمترین موضوع کشور، مسئله انقلاب از اولویت هنرمندان دور نگاشته شد و همین مسئله فرصتی شد تا جریان هنری غربزده فرصتی برای احیا داشته باشد و نوع نگاه خود را در درون جریان انقلاب گسترش دهد.
بازشدن جبهه جدید فرهنگی برای هنرمندان انقلابی، این جریان فرهنگی و هنری را از فعالیتهای آموزشی و کادرسازی دور ساخت. جریان هنر انقلاب اگرچه در دهه ابتدایی انقلاب به خوبی و شایستگی توانست قدرتنمایی هنر فاخر و متعهد انقلابی را بهرخ بکشاند اما به دلیل ریشهدواندن جریان غربزده در بدنه فرهنگ و هنر کشور، این جریان دهههای بعد به حاشیه کشیده شد.
حالا حدود 40 سال از پایهگذاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برای جریانسازی فرهنگ و هنر کشور میگذرد و اقتضائات جدیدی بهواسطه پیشرفت تکنولوژی و رسانه به وجود آمده است و حالا با در پیش بودن گام دوم انقلاب اسلامی و روی کار آمدن محمدمهدی دادمان بهعنوان مدیریت جدید این مرکز از سازمان تبلیغات اسلامی گامهای جدیدی پیش و روی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام/ 121