رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رزمندگان سیستان و بلوچستان در جنگ‌های نامنظم حضور داشتند

«علی کیخا» گفت: در دوران دفاع مقدس 25 رزمنده از استان سیستان و بلوچستان در جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید «مصطفی چمران» حضور داشتند.
کد خبر: ۴۰۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶ - 07November 2020

حضور رزمندگان سیستان و بلوچستان در جنگهای نامنظم«علی کیخا» رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان در خصوص تشکیل ستاد جنگ های نامنظم اظهار داشت: ستاد جنگ‌های نامنظم نخستین بار بعد از وقوع انقلاب اسلامی با فرماندهی «مصطفی چمران» در ایران تاسیس شد. این ستاد مسئول طراحی و اجرای عملیات‌ها علیه نیروهای ارتش عراق بود و نقش بسیار موثری در جنگ تحمیلی داشت.

وی افزود: در آن زمان تعداد اعضای ستاد جنگ‌های نامنظم ۷۰ نفر بود که مدت‌ها بعد تعدادشان به ۱۴ هزار نفر افزایش پیدا کرد که ۲۵ نفر از آنها از استان سیستان و بلوچستان بودند.

کیخا عنوان کرد: در سال ۱۳۵۸ مصطفی چمران و همراهانش با فرمان حضرت امام خمینی برای دفاع از کردستان به آنجا رفتند و با کمک نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی گروه های ضدانقلاب را شکست داده و کردستان را آزاد کردند.

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی با نظر و همراهی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چمران و همراهانش وارد خوزستان شدند، از آنجایی که رودخانه‌ها و نهرهای خوزستان به ویژه سوسنگرد، دهلاویه و اهواز آب فراوان داشتند و دشمن هم به صورت پیاده قصد حمله داشت، با دستور شهید چمران تمامی سدهای این مناطق به سمت دشت خوزستان رها شد. با اجرای این طرح ارتش بعثی عراق در همان روزهای اول جنگ زمین گیر شدند و در نهایت شکست خوردند.

وی متذکر شد: سرانجام در سال ۱۳۶۰ با شهادت چمران این ستاد منحل شد. هدف دشمن سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود که با تلاش شهید چمران که یک نخبه علمی و نظامی بود و همراهانش در رسیدن به این هدف ناکام ماندند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها