آزادی مهران، شادی امام ـ1/

انقلاب شیعی ایران همراه یا بدون امام خمینی به پیش خواهد رفت

خبرنگار لا استامپا، روزنامه ایتالیایی در مقاله خود نوشت: این انقلاب با دست خالی در این قرن، منحصر بفرد است و انقلاب شیعی همراه یا بدون امام به پیش خواهد رفت.
کد خبر: ۴۰۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۵ - 25June 2020

انقلاب شیعی ایران همراه یا بدون امام خمینی به پیش خواهد رفتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از ۴۵ روز اشغال و همچنین بیش از ۱۷۵ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستاهای رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران به تصرف رزمندگان اسلام شهرهای «بدره» و «زرباطیه» عراق زیر دید و تیر قوی نیروهای اسلام درآمد.

در این عملیات نظامی ‪ ۳۹ گردان از یگان‌های عمل‌کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند.

شرح آزاد سازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. در متنی که در ادامه می‌خوانید، دو گزارش متفاوت از دو روزنامه‌گار ایتالیایی آورده شده است که در آن به قدرت نظامی ایران، ثبات اقتصادی و آرمش اجتماعی اشاره شده است.

اعتراف به توان ایران

«امروز دو روزنامه ایتالیایی در تحلیلی از وضعیت اقتصادی و حوزه‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی پرداختند.

لا استامپا دیگر روزنامه ایتالیایی، ضمن اشاره به سخنان امام خمینی به مناسبت عید فطر، اوضاع انقلاب اسلامی را بدین صورت شرح داد:

انقلاب اسلامی ایران در طول هفت سال حیات خود در یک سلسله بحران که دیگر رژیم ها را منهدم می کرده غلبه نموده است، از جمله ۱۴ ماه مبارزه سنگین علیه آمریکا و غرب، انزوای اقتصادی، تلاش مسلحانه در کردستان و بلوچستان، فرار سرمایه و مغزها، اپوزیسیون قوی داخلی مجاهدین (منافقین)  و سرانجام جنگ با عراق.

خبرنگار لا استامپا در  پایان خاطرنشان کرد: این انقلاب با دست خالی در این قرن، منحصر بفرد است و انقلاب شیعی همراه یا بدون امام به پیش خواهدرفت.

روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» شماره امروز، مقاله‌ای به قلم خبرنگار ویژه خود در تهران درباره اوضاع فعلی ایران به چاپ رساند. این خبرنگار ابتدا شهر تهران را بدین گونه توصیف کرد:

«با قدم زدن در خیابان‌های تهران مشکل است که تشخیص داده شود این پایتخت کشوری است که شش سال است با عراق در جنگ بوده، ترافیک شلوغ است و خیابان چون خیابان‌های ژنو تمیز است. ویترین فروشگاه ها با تمیزی و به درخش‌شان مردم را جمع می‌کنند و نمی‌توان شاهد سلاح و یونیفورمی این بود که ممکن است یادآور جنگ باشد. تنها نوشته‌های دیوارها یادآور این حادثه غم‌انگیز است.»

وی سپس در تشریح اوضاع اقتصادی نوشته است:

« برخی اطلاعات اقتصادی که توسط منابع بی‌طرف گزارش شده به اعجاب انگیزند. قیمت های مواد غذایی ثابت‌اند.

نرخ تورم رسمی تورم رسمی که توسط دولت اعلام شده پنج درصد است، اما نرخ واقعی ۱۵ درصد است اما به هر حال، این نرخ برای اقتصادی که هر سال باید شش میلیارد دلار صرفه‌جویی کند، بسیار پایین است.

[همچنین] سپرده های ایران درخارج بالغ بر هفت میلیارد دلار است و روز آن تنها یک میلیارد دلار می‌باشد. [درحالی‌که] به نوشته اکونومیست، عراق باید حدود ۵۰ تا ۹۰ میلاد دلار به اعتباردهندگان خارجی خود بپردازد.

ایل جورناله افزود: در حال حاضر دشمن شماره یک که می‌تواند ثبات و اقبال انقلاب (امام) خمینی را بر هم زند، نه نیروهای عراقی، که نفت است. [زیرا] بهای آن به کمتر از ۱۳ دلار در هر بشکه رسیده و تولید ۲/۵ بشکه در سال ۱۹۸۶، به ۱/۵ میلیون بشکه کاهش پیدا خواهد کرد و میزان دریافتی‌ها در سال جاری، ۷ میلیارد دلار بالغ  خواهد شد، درحالی‌که هزینه ۱۳ میلیارد دلار خواهد بود که ۶ میلیارد آن برای جنگ صرف خواهد شد.

خبرنگار مذکور در ادامه بر خلاف وجود پاره‌ای مشکلات اقتصادی نتیجه گیری کرد:

مع‌هذا این وضع اقتصادی، تجاری به تشنج اجتماعی تبدیل شده، [ضمن آنکه] دولت ایران در مورد تامین مایحتاج غذایی نظیر گوشت، نان و دارو برای همه اطمینان می‌دهد. بنابراین طبقه فقیر که در دوره سلطنت شاه بر اثر گرسنگی می‌مردند، اینک می‌توانند تغذیه کنند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار