۱۵ سامانه جدید الکترونیکی قوه قضائیه رونمایی شد

آیین رونمایی از ۱۵ سامانه جدید الکترونیکی قوه قضائیه با حضور رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضائی برگزار شد.
کد خبر: ۴۰۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ - 24June 2020

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، آیین رونمایی از ۱۵ سامانه جدید الکترونیکی قوه قضائیه با حضور حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

این سامانه‌ها در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه و با هدف ایجاد دستگاه قضائی هوشمند مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

با راه‌اندازی این سامانه‌ها تعداد سامانه‌های الکترونیکی قوه قضائیه به ۳۰ سامانه ارتقا می‌یابد.

آغاز به کار این سامانه‌ها گام مهمی در جهت تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به شهروندان و کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی خواهد بود.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیک، سامانه کشف شهود حرفه‌ای، سامانه صدور الکترونیکی گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه ثبت قرارداد وکلا، سامانه بازرسی و نظارت و رسیدگی به شکایات و اعلامات و الکترونیکی کردن فرآیند‌های دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و تصدیق اصالت سند مالکیت ازجمله این سامانه‌ها هستند.

این سامانه‌ها در ایجاد شفافیت و ارتقا سلامت اداری سیستم قضایی و تسریع در فرآیند دادرسی تأثیر به‌سزایی خواهند داشت.

در بخشی از این مراسم ارتباط تصویری با یکی از دادگاه‌هایی که به‌صورت آنلاین در استان کرمان درحال برگزاری بود، برقرار شد و رئیس دستگاه قضا در جریان این جلسه دادگاه که مربوط به یک پرونده با موضوع قتل عمد بود، قرار گرفت.

استان کرمان در استفاده از سامانه‌های الکترونیکی پیشتاز بوده است، به‌طوری که در سال ۱۳۹۷ بیش از یک‌هزار جلسه دادرسی به‌صورت آنلاین در این استان انجام شده است. 

دستگاه قضائی یکی از راه‌های ایجاد تحول در دستگاه عدلیه را بردن قوه قضائیه به سمت استفاده از سامانه‌های برخط می‌داند و از ابتدای سال جاری تا کنون حدود دو هزار جلسه دادگاه را به‌صورت آنلاین برگزار کرده است.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها