ایران هیچ تخلفی درباره فعالیت هسته‌ای خود نداشته/ تلاش انتخاباتی ترامپ با فشار بر ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: فضاسازی رسانه‌ای از سوی آمریکا برای دیکته به سه کشور اروپایی است و هدف آن، انتقال قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل و تلاش برای قرار دادن ایران تحت بند ۷ منشور سازمان ملل است.
کد خبر: ۴۰۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ - 25June 2020

ایران هیچ تخلفی درباره فعالیت هسته‌ای خود نداشته/ تلاش انتخاباتی ترامپ با فشار بر ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی، با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، اظهار داشت: در واقع قطعنامه اخیر شورای حکام با همکاری مشترک تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان و با فشار آمریکا علیه ایران تصویب شده است.

وی افزود: هرچند بسیاری از کشورهای عضو شورای حکام هم به این قطعنامه پیشنهادی تروئیکا رای منفی داده‌اند، ولی به هر حال سه کشور تضمین‌دهنده توافقنامه برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان ثابت کردند که تابعی از اراده آمریکا هستند و خارج از سیاست‌های آمریکا نمی‌توانند یک سیاست منصفانه و مستقل در رابطه با ایران اتخاذ کنند.

هانی‌زاده ادامه داد: با اینکه بندهای توافقنامه برجام، کشورهای تضمین‌کننده شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا را موظف می‌کند که در مقابل تعهدات ایران، تعهدات خود را عملی کنند،‌ ولی در طول سال‌های اخیر و بعد از توافقنامه برجام، متاسفانه سه کشور اروپایی به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکردند و یک جریان‌سازی شدید علیه ایران آغاز کردند.

وی با بیان اینکه محملی که برای قطعنامه اخیر مطرح شده، این است که ایران اجازه بازرسی تاسیسات نظامی خود را به بازرسان آژانس نداده و این خارج از توافقنامه برجام است، گفت: ایران تحت هیچ شرایطی تاسیسات نظامی خود را بر روی بازرسان باز نخواهد کرد و این یک خط قرمز است؛ ولی در عین حال ایران در طول سال‌های گذشته همه تاسیسات خودش را بر روی بازرسان گشود و گزارش‌های ۱۴ گانه‌ای که توسط مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد همکاری ایران با آژانس منتشر شده، نشان می‌دهد که ایران هیچ تخلفی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته؛ فلذا این اظهارات فضاسازی رسانه‌ای از سوی آمریکا برای دیکته به سه کشور اروپایی است و هدف آن، انتقال قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل و تلاش برای قرار دادن ایران تحت بند ۷ منشور سازمان ملل است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با توجه به اینکه تحریم‌های تسلیحاتی ایران در حال پایان یافتن است، اما آمریکایی‌ها که برای تصویب و تمدید تحریم های تسلیحاتی جدید علیه ایران با ناکامی مواجه شدند، اکنون تلاششان بر این است که ایران را در حوزه فعالیت هسته‌ای محکوم کرده و قطعنامه‌ای تحت بند7 علیه ایران صادر کنند.

هانی‌زاده با بیان اینکه با توجه به حضور چین و روسیه در شورای امنیت، آمریکا با شکست مواجه خواهد شد، گفت: تلاش دونالد ترامپ بر این است که از رهگذر فشار و تحریم ایران نوعی برگ برنده انتخاباتی برای خود داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم اقدام متقابل ایران در قبال صدور این قطعنامه نیز تصریح کرد: ایران باید از طریق تشکیل یک کمیته حقوقی در سطح بین المللی و زیر نظر وزارت خارجه یک جریان‌سازی حقوقی علیه کشورهای سه‌گانه اروپایی که توافقنامه برجام را نقض کردند و هرگز عملیاتی نکردند آغاز کرده و در دادگاه‌های بین‌المللی علیه این سه کشور طرح دعوا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا نباید در مسائل هسته‌ای ایران اظهار نظر کند، اظهار داشت: خروج آمریکا از توافقنامه برجام به این معنی است که آمریکا این توافقنامه را قبول ندارد؛ اما هرگاه اقتضا کند ورود پیدا کرده و سایر کشورها را در حوزه هسته‌ای علیه ایران تحریک می‌کند.

هانی زاده با تاکید بر این که مجلس شورای اسلامی باید طرح خروج از NPT را به عنوان طرح دو فوریتی مطرح کند،‌گفت: ایران ضرب‌الاجلی برای کشورهای اروپایی تعیین کند که اگر این کشورها به توافقنامه برجام عمل نکنند، ایران تعامل و همکاری خود را با آژانس را قطع خواهد کرد و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را به بازرسان آژانس نخواهد داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار