سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه:

آژانس هویت خود را از دست داد/ فروپاشی برجام شکست اتحادیه اروپا است

رامین مهانپرست گفت: شورای حکام متاسفانه هویت مستقل خود را از دست داده است و به‌ویژه کشور‌های اروپایی که طرف اصلی ما در برجام بودند، خود بانی صدور قطعنامه شدند.
کد خبر: ۴۰۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ - 26June 2020

آژانس هویت خود را از دست داد/ فروپاشی برجام شکست اتحادیه اروپا استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، رامین مهانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی در خصوص قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، اظهار داشت: ما به‌عنوان عضو سازمان انرژی اتمی و کشوری که معاهده «ان. پی. تی» را امضا کردیم، در قبال تعهداتی که برای صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هایمان داده‌ایم، باید از حقوقی برخوردار باشیم.

وی افزود: این حقوق در جهت پیشرفت دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز کشورمان است و باید امکانات این پیشرفت در اختیار ما قرار گیرد. متاسفانه به دلیل فشارهای سیاسی و روند غلطی که در رسیدگی به مسئله هسته‌ای در عرصه بین‌الملل ایجاد شده، کشورهایی که صاحب تسلیحات هسته‌ای بوده و هستند و حتی کشورهای دیگر را تهدید به استفاده از سلاح اتمی می‌کنند، داور شده و کشورهای مستقلی که برای اهداف صلح‌آمیز به دنبال دانش هسته‌ای هستند، تحت فشار قرار می‌دهند.

سفیر سابق کشورمان در لهستان گفت: بعد از معاهده برجام تحریم‌هایی که ناعادلانه علیه کشورمان وضع شده بود، به حالت تعلیق درآمد، قرار بر این بود که کشورهای طرف این توافق هسته‌ای، روند تسهیل آخرین فناوری‌ها به ایران را در پیش گرفته و روابط اقتصادی خود را با کشورمان توسعه دهند. یکی از موضوعات نیز در این حوزه لغو تحریم‌های تسلیحاتی بود که طبق برجام، پنج سال بعد از امضای توافق هسته‌ای باید برداشته شود.

مهمانپرست اظهار داشت: آمریکایی‌ها بعد از روی کار آمدن ترامپ، به تعهد خود پایبند نبودند و با خروج از برجام نشان دادند که روی حرف آمریکایی‌های به هیچ وجه نمی‌توان حساب کرد و آنها اعتباری میان مردم دنیا و کشوهای مستقل ندارند.

وی تاکید کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن تلاش کرد تا بیشترین فشارها که به گفته خودشان شدیدترین میزان فشار علیه یک کشور در نظام بین‌الملل است، علیه ایران اجرایی شود و در این مسیر از روش‌های مختلفی استفاده کردند تا دیگر کشورها را تهدید کنند و در نتیجه برجام عملاً برای ایران هیچ منفعتی نداشته و گشایش اقتصادی ایجاد نکند.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از آخرین اقداماتی که ترامپ و دوستانش در جهت فشار بر ایران انجام داده‌اند، تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بود و چون استدلال آنها بر عضو مشارکت کننده در برجام برای به کار انداختن مکانیزم ماشه مورد قبول واقع نبود، واشنگتن مسیر خود را تغییر داده و تلاش می‌کند با تحت فشار قرار دادن شورای حکام، محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند.

مهمانپرست گفت: آمریکا همچنین تلاش می‌کند هم راستا با شورای حکام، در شورای امنیت علیه کشورمان پرونده سازی کرده و با صدور قطع‌نامه، تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید کند.

وی تصریح کرد: شورای حکام متاسفانه هویت مستقل خود را از دست داده و به‌ویژه کشورهای اروپایی که طرف اصلی ما در برجام بودند، خود بانی صدور قطع‌نامه در شورای حکام شدند که نشان دهنده این است که بی‌عدالتی و ظلمی که در عرصه بین‌المللی علیه کشورهای مستقل حاکم شده، متاسفانه ادامه دارد و باید رویه جدیدی در مقابل آن اتخاذ شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در مورد مواضع متناقض اروپایی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای ایران و برجام نیز خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها بسیار تلاش می‌کنند که وانمود کنند هویت مستقل و تاثیرگذاری در عرصه بین‌الملل دارند و برای آنها برجام دستاورد بزرگی تلقی می‌شود، چون مدیریت مذاکرات را اروپا بر عهده داشت و تلاش می‌کردند از این الگوی به‌وجود آمده برای حضور جدی‌تر اتحادیه اروپا در بحران‌های بین‌المللی استفاده کنند.

مهمانپرست یادآور شد: از طرفی، موضوع برای اروپایی‌ها حیثیتی است و شکست برجام به معنی شکست اتحادیه اروپا است و تلاش دارند تا این اتفاق حتی اگر به صورت ظاهری هم که شده، عنوان نشود. از طرفی هم اروپایی‌ها نشان داده‌اند که یا اراده مقابله با فشارهای آمریکا را ندارند و یا تحت فشار توان لازم را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید بگویم که نتیجه فرقی ندارد و اروپایی‌ها به‌عنوان کشورهای تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا، اعتبار خود را از دست می‌دهند و کشورهایی که می‌خواهند با اروپا کار کنند، تحت تاثیر این رفتار قرار خواهند گرفت. باید این نکته را اضافه کنم که با این اروپا به‌عنوان یک هویت مستقل نمی‌توان کاری را انجام داد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پاسخ به جواب احتمالی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نیز تاکید کرد: در هر صورت باید بدانیم که در شرایط ویژه‌ای در عرصه بین‌الملل هستیم که منطق آن، منطق زور است و هیچ وقت منافع ملی کشورهای مستقل در نظر گرفته نمی‌شود. برای تامین منافع ملی باید قدرتمند باشیم و زمینه‌های اقتدار را فراهم کنیم.

مهمانپرست اظهار داشت: به نظر می‌آید بومی کردن دانش‌های مختلف و تکنولوژی‌هایی که ما برای پیشرفت کشور نیاز داریم، یکی از راه‌های اصلی و موثر در مقابله با تحریم‌ها است و همچنین قدرتمندسازی درونی کشور به‌ویژه از نظر اقتصادی و بالا بردن سطح رفاه و معیشت مردم می‌تواند سیاست‌ها فشار حداکثری آمریکا را خنثی کند.

وی گفت: این اقدام پاسخی به تلاش‌های آمریکا است که به خیال خود می‌تواند با اعمال فشار مسئولان ما را وادار به نشستن پشت میز مذاکره و دادن امتیاز کند. برای پیش‌برد این امر باید از ابزار سیاست خارجی در زمینه افکار عمومی، روابط دوجانبه و اجلاس‌ها بین‌المللی استفاده کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار