النشره: شبح جنگ علیه لبنان بخشی از عملیات روانی محور آمریکایی است

پایگاه خبری النشره تاکید کرد که شایعات رسانه‌های سعودی درباره احتمال وقوع جنگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در راستای جنگ روانی آمریکا برای فشار بر لبنان به موازات جنگ اقتصادی است.
کد خبر: ۴۰۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲ - 26June 2020

النشره: شبح جنگ علیه لبنان بخشی از عملیات روانی محور آمریکایی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی با عنوان «آیا ما واقعا جنگ با اسرائیل را پیش رو داریم؟» به شایعات رسانه‌های سعودی درباره احتمال وقوع جنگ سخت میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در تابستان پیش رو پاسخ داد.

به نوشته النشره، طی روزهای گذشته حرف و حدیث و شایعات بسیاری مبنی بر نزدیک شدن لبنان به جنگی سخت با ارتش اسرائیل به گوش می‌رسد؛ اما آیا واقعاً اوضاع به این سمت پیش می‌رود؟

این روزنامه لبنانی آورده است: «کسانی که ایده قریب‌الوقوع بودن فروپاشی اوضاع امنیتی میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله را تایید می‌کنند، چند دلیل برای اثبات ادعای خود می‌آورند:

نخست اینکه آمریکا بر لبنان و همه محور مقاومت فشار آورده است تا اگر ماموریت نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان اصلاح نشده و اختیارات آنها بیشتر نشود، حضور این نیروها تمدید نشود، چیزی که حزب الله کاملا با آن مخالف است و اصلا ترجیح می‌دهد در صورت لزوم هم نیروهای بین المللی از جنوب لبنان عقب‌نشینی کنند.

دوم اینکه بهبود اوضاع اقتصادی وخیم فعلی در لبنان نمی‌تواند بدون رخ دادن یک اغتشاش بزرگ صورت گیرد که چه بسا این امر به شکل یک رویارویی نظامی بزرگ است.

سوم اینکه دولت آمریکا می‌خواهد برای مقامات اسرائیل که قصد اعلام الحاق کرانه باختری را در آینده نزدیک دارند، به خصوص تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود در دسامبر آتی یک چتر حمایتی سیاسی و روانی فراهم کند و این کار با به هم ریختن اوضاع امنیتی در منطقه ممکن است و احتمالا لبنان هم از این تنش‌های منطقه‌ای مستثنی نخواهد بود.

چهارم اینکه سران اسرائیل شاید زمان را برای حمله نظامی گسترده به زیر ساخت‌های حزب الله که از سال ۲۰۰۶ تاکنون آنها را بازسازی کرده است، مناسب می‌بیند، زیرا لبنان در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارد و حمایت مردمی برای هیچ گونه عملیات نظامی در جنوب وجود ندارد و فشارهای بین المللی بر دولت لبنان و حزب الله در اوج خود قرار گرفته است.

در مقابل، مخالفان این شایعات دلایل دیگری برای اثبات ادعای خود مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن در ادامه آمده است:

نخست اینکه اسرائیل امروز قادر به راه انداختن یک جنگ وسیع نیست به دلیل دو دستگی‌های بزرگی که در این قضیه در سطح کابینه و جبهه داخلی اسرائیل وجود دارد و اگر بخواهد طرح الحاق کرانه باختری را اعلام کند به مقابله با انتفاضه جدید فلسطین مشغول خواهد شد که در داخل بسیاری از اراضی اشغالی و اراضی تحت سیطره این رژیم به راه خواهد افتاد.

دوم اینکه حزب الله هم به نوبه خود تمایلی برای ورود به هیچ رویارویی نظامی با ارتش اسرائیل در مقطع فعلی ندارد و این به دلیل بیم این جنبش از نتایج نبرد نظامی نیست، بلکه به دلیل پیامدهای اقتصادی و مالی مخربی است که می‌تواند بر اوضاع اقتصادی فعلی لبنان داشته باشد.

سوم اینکه آمریکا در حال حاضر لبنان، سوریه، ایران و دیگر کشورها را به اندازه کافی تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار داده و قصدی برای متوسل شدن به گزینه دیگری به طور مستقیم یا با واسطه از طریق تحریک اسرائیل به ورود به یک ماجراجویی نظامی جدید با لبنان را ندارد و همه مواضع آمریکا نشان می‌دهد که جنگ آمریکا با لبنان و حزب الله در مرحله پیش رو در سطح جنگ اقتصادی باقی خواهد ماند.

چهارم اینکه کشورهای متعدد عربی و غربی می‌خواهند سطح حداقلی ثبات امنیتی در لبنان مصون بماند، زیرا هر شکاف امنیتی در شرایط دشوار معیشتی لبنانی‌ها می‌تواند در به روی گزینه‌های امنیتی خطرناکی بگشاید که همه منطقه را متاثر خواهد کرد، زیرا در عرصه لبنان مسائل مختلف در هم گره خورده است از موضوع آوارگان فلسطینی تا آوارگان سوری و اختلاف‌های سیاسی و مذهبی که در جبهه داخلی لبنان همچنان به وضوح آشکار است.

پنجم اینکه نگرانی از کشمکش میان لبنان و اسرائیل بر سر چاه‌های نفت و گاز در دریای مدیترانه در سایه ادامه اختلافات درباره ترسیم مرزهای دو طرف در حال حاضر مطرح نیست، زیرا شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت و گاز پرداختن به این مسئله را به زمانی نامعلوم موکول کرده است.»

النشره در پایان آورده است: «به طور خلاصه آنچه درباره جنگ قریب الوقوع میان لبنان و اسرائیل گفته می‌شود چیزی جز بخشی از فشارهای روانی بر لبنان و بخشی از هجمه‌ها برای ایجاد ارعاب و ناامید کردن مردم لبنان نیست، بنابراین حداقل در مرحله کنونی نگرانی از این بابت وجود ندارد و نگرانی جدی مربوط به مسائل اقتصادی و مالی و تاثیر آن بر اوضاع معیشتی مردم است که نیازی به سند و مدرک برای اثبات آن نیست و امروز تقریبا در خانه هر لبنانی به شکلی محسوس وجود دارد».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها