غربت شهدای گمنام تپه نورالشهدا در سایه بی‌توجهی ۱۷ ساله مسئولان

هشت شهید گمنام تپه نورالشهدای شهر یاسوج ۱۷ سال است که در غربت بی‌توجهی مسوولان آرمیده‌‎اند، بی‌توجهی‌‌ای که باعث شده تا صدای خادمین شهدا به اعتراض بلند شود.
کد خبر: ۴۰۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۶ - 02July 2020

گمنامی هشت شهید گمنام، صدای خادمین شهدا را دراوردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سال ۱۳۸۳ تپه نورالشهدای یاسوج در فضایی مشرف به شهر، میزبان هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس شد و امید می‎رفت تا محلی که از این پس پیکر‌های عاشقان اباعبدالله را در آغوش خود گرفته است، مامن و پناهی برای عاشقان شهدا و محلی برای حضور جوانان و نوجوانان و برگزار مراسم‌های فرهنگی و مذهبی باشد؛ اما سال‌ها گذشت و تپه نورالشهدای شهر یاسوج بی‌هیچ تغییر و مناسب‌سازی رها شد تا به امروز که با وجود وعده و وعید‌های مسوولان قدمی برای توسعه و آبادانی این مکان مقدس برداشته نشده است، حتی نصب پرچم ۵۰ متری در جوار مزار این شهدا و در بلندترین تپه مشرف به شهر یاسوج هم نتوانست از غربت شهدای مدفون شده در این منطقه بکاهد و از این رو ۱۶ سال است که بدون کمترین تغییر به حال خود رها شده‌اند.

«امیرعباس آسمند» مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد سال ۹۸ در نشستی خبری با گلایه از عدم رسیدگی به وضعیت تپه نورالشهدا گفته بود که یادمان شهدای گمنام تپه نورالشهدای یاسوج آب ندارد. اما مشکل به همین‌جا ختم نشد. گذر زمان و بی‌توجهی‌ها باعث شد تا سال گذشته پس از سال‌ها، جمعی از خادمان شهدا و طلاب شهر یاسوج طی بیانیه‌ای با گلایه از بی‌مهری و بی‌توجهی به شهدای آرمیده در این محل، از مسوولان شهر یاسوج درخواست کنند تا در اسرع وقت به وضعیت این مکان توجه جدی شود.

در این بیانیه به صراحت در ۹ بند به مشکلات یادمان شهدای ذکرشده از جمله آن نبود سرویس بهداشتی، نبود آب شرب، عدم رسیدگی به فضاسازی و فضای معنوی، عدم رسیدگی به نظافت محوطه، نبود امنیت لازم برای حضور خانواده‌ها اشاره شد و اینکه چگونه بودجه‌های میلیاردی برای ساخت بنا‌های تفریحی و گا‌هی بی‌استفاده هزینه می‌شود، اما ساخت و ساز و رسیدگی به تپه نورالشهدا باید در خم و چم تائید و تصویبات مسوولان بماند.

مهمترین درخواست خادمین شهدا ساخت بنایی درخور و رسیدگی به این محل برای استفاده مردم و جوانان از فضای معنوی این مکان است که می‌‎تواند به قطب فرهنگی و مذهبی شهر تبدیل شود. در این نامه این سوال از مسوولان پرسیده شده است که به چه دلیل در این ۱۶ سال هیچگونه اقدامی برای رفع مشکلات و کم کاری‌ها در خصوص تپه نورالشهدای یاسوج صورت نگرفته است و مسوولین باید در قبال این کم کاری پاسخگو باشند.

حالا خادمین شهدا به مناسبت هفدهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام تپه نورالشهدای یاسوج به همراه تصاویری، بار دیگر اقدام به انتشار نامه دیگری کرده‌اند و این‌بار با ناراحتی بیشتر از عدم توجه و رها شدن وضعیت تپه نورالشهدا زبان به شکوه گشودند تا شاید مسوولان مربوطه از خواب غفلت بیدار شده و دستور به رسیدگی هرچه سریعتر وضعیت این مکان مقدس دهند.

در بخشی از نامه خادمین شهدای یاسوج آمده است:

«قانون میهمانی این است که میزبانان به بهترین نحو از میهمانان پذیرایی کنند، آنهم اگر میهمانت سفیری باشد «شهید» که از عرش خدا پیامی آورده تا زنگار دل را بزداید.

اما آیا ما، یعنی آن‌هایی که مسولیت دارند در قبال قبور این شهدای عزیز و یادمان‌های شهدا، خوب توانستند میزبانی کنند؟ آیا غربت و مظلومیت و گمنامی که در تپه نور الشهدا یاسوج در سایه مسامحه و تسویف و غفلت و کوتاهی مسولین محترم مربوطه ایجاد شده گویای این میزبانی است؟! جاده دسترسی که ۱۷سال است خاکی و سنگلاخی مانده و به بهانه آسفالت نمی‌شود. از روشنایی این میهمانی ۱۷ ساله بگوییم که هشت چراغ یادمان را خرد کردند و هم اکنون کل یادمان در تاریکی فرو رفته است. آیا حق تربت و حرم شهدا است که خاموش باشد؟

غم و غصه ۱۷ ساله نبود محوطه مناسب و نبود هرگونه زیر ساخت مناسب در تپه نور الشهدا یاسوج را کجا بریم؟ آب شرب خوبی هم که برای این میهمانی هفده ساله نیست، یادمان و قبور شهدا هم درحال تخریب است، چه کسی هتک حرمت به شهدا توسط اراذل و اوباش را جواب می‌دهد؟ چه کسی سرقت و دزدی از مزار شهدا و از بین بردن کانکس محوطه توسط اراذل را جواب می‌دهد؟»

در تصاویر منتشر شده از مزار هشت شهید گمنام یاسوج به وضوح وضعیت نامناسب محل تدفین شهدا را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها