ظریف:

بمباران شیمیایی «سردشت» اوج وحشی‌گری رژیم صدام بود/ تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی استقامت مردم را نمی‌شکند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در فاجعه بمباران شیمیایی «سردشت» دو جلوه «انسانیت» و «وحشی‌گری» به‌طور همزمان نمودار شد، گفت: بمباران شیمیایی سردشت، اوج وحشی‌گری رژیم صدام بود.
کد خبر: ۴۰۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ - 27June 2020

بمباران شیمیایی «سردشت» اوج وحشی‌گری رژیم صدام بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، امروز (شنبه) در کنگره ملی تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی که به صورت همزمان توسط ویدیو کنفرانس در سراسر کشور برگزار شد، با بیان اینکه در فاجعه بمباران شیمیایی «سردشت» دو جلوه «انسانیت» و «وحشی‌گری» به‌طور همزمان نمودار شد، اظهار داشت: در جنبه «انسانیت»، ایثارگران با تحمل درد بمباران‌های شیمیایی، هیچ‌گاه از انسانیت خارج نشده و به مقابله به مثل نپرداختند و افتخاری را جمهوری اسلامی رقم زدند.

وی افزود: سازمان ملل متحد پس از چندبار بازرسی برای رسیدگی به نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی و ادعای عراق نسبت به استفاده ایران از سلاح‌های شیمیایی، به این نتیجه رسید، طرفی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده، رژیم صدام بوده است و جمهوری اسلامی ایران حتی برای مقابله به مثل هم از این سلاح استفاده نکرده است.

ظریف با اشاره به بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی، تصریح کرد: بمباران شیمیایی سردشت، اوج وحشی‌گری رژیم صدام بود؛ وحشی‌گری که متجاوز برای رسیدن به اهداف خود، از هیچ قانونی تبعیت نکرد و بمباران شیمیایی حلبچه نیز اوج وحشی‌گری رژیم بعث در خاک عراق بود.

وی بیان داشت: از زمان استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران این جنایت را به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ اما قدرتمندان که منافع خود را در حمایت از متجاوزان می‌دیدند، در این زمینه سکوت کردند؛ همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد که آن زمان بویی از انسانیت نبرده بود، هیئت بازرسی را به جمهوری اسلامی ایران فرستاد که با رفتن به جبهه‌ها، آزمایش‌های محیطی و حضور در بیمارستان‌ها، به این هیئت ثابت شد که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است؛ اما در مقابل این وحشی‌گری‌ها، عراق را محکوم نکرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بعد از اینکه دبیرکل سازمان ملل متحد تجاوز عراق به ایران را اعلام کرد، باز هم شورای امنیت حاضر به پذیرش آن نشد، گفت: اولین‌باری که شورای امنیت تجاوزگری عراق را محکوم کرد، بعد از پایان جنگ تحمیلی بود که طبق اسناد، آمریکایی‌ها می‌خواستند بمباران شیمیایی حلبچه را گردن ایران بیاندازند.

ظریف اظهار داشت: همین افرادی که پیش از این و هم‌اکنون در آمریکا مسئولیت دارند، مانند «جان بولتون»، آن‌زمان می‌گفتند که سلاح، سلاح است و انسان را می‌کشد، چه شیمیایی باشد، چه نباشد! بعد هم سازمان سیا سعی کرد که واقعیات را بپوشاند و اینکه مردم جهان متوجه نشوند که فاجعه حلبچه اتفاق افتاده است؛ اما با تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و مردم، جهان فهمید که چه فاجعه‌هایی در سردشت و حلبچه اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: امروز آمریکایی‌ها داروهای مورد نیاز بیماران و جانبازان شیمیایی را تحریم می‌کنند، درحالی که ادعا می‌کنند که موارد انسانی از تحریم‌ها جداست؛ اما همه ما شاهد بودیم که به خاطر همه این محدودیت‌ها، حتی در زمینه مبارزه با کرونا نیز مشکلاتی ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه گفت: دولت آمریکا در سلاح شیمیایی، تحریم‌ها، تروریسم اقتصادی و تروریسم کور خود علیه مقاومت، مبانی بشری را نمی‌شناسد؛ همان‌طور که در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی این موضوع را دیدیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها