یک نویسنده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

جامعه تشنه زیبایی‌ها و معارف دفاع مقدس است

«حسن یعقوبی» گفت: دفاع مقدس، چون اقیانوسی است و آنچه تاکنون در این باره تولید و چاپ شده، قطره‌هایی از این اقیانوس پهناور بوده و جامعه، تشنه زیبایی‌ها و معارف دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۰۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵ - 23March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، «حسن یعقوبی» نویسنده  و شاعر در حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس است که با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه شعر، انتشار و گرداوری کتاب و حضور در بیش از پنجاه کنگره و جشنواره سراسری شعر و داستان دفاع مقدس استان است آثاری چون به لهجۀ انگور (مجموعه شعر)، سپیده‌دم سکوت، در غبار خویش (گزیدۀ اشعار عبدالله صالحی)، با حنجرۀ عشق جوابم بدهید (گزیده 110 رباعی دفاع مقدس شاعران کشور)، عطش به نیّت دریا (اولین دفتر شعر دفاع مقدس استان سمنان)،دریا لباس خاکی من بود (دومین دفتر شعر دفاع مقدس استان)، در متن شعله‌ها (سومین دفتر شعر دفاع مقدس استان سمنان)، میهمانی دریا (پنجمین دفتر شعر دفاع مقدس استان سمنان)، این صدای بوستانی پرپر است (گزیدۀ کارنامۀ شعر دفاع مقدس استان سمنان)، باغ ارغوان (گزیده شعر ایثار و شهادت شاعران استان سمنان)  را در کارنامه تدوین و تالیف کرده است. به همین منظور خبرنگار دفاع‌پرس در سمنان گفت‌وگویی را با این نویسنده جوان ترتیب داد که مشروح آن در زیر می آید:

دفاع‌پرس: برداشت و تعریف شما از ادبیات پایداری چیست؟

دامنه ادبیات پایداری بسیار گسترده است. اگر سرودن و نوشتن از شکوه پایداری در برابر سیاهی و ستم، دفاع از موهبت های انسانی و شرافت و جوانمردی، سرودن از پاکی ها و زیبایی ها را نمونه هایی از ادبیات دفاع مقدس بدانیم، آن‌گاه با میدان وسیعی از مضامین و موضوعات روبرو خواهیم شد.

دفاع‌پرس: چه ارتباطی بین فرهنگ عمومی جامعه با ادبیات دفاع مقدس وجود دارد؟

دفاع مقدس به عنوان بخش مهمی از تاریخ انقلاب که آثار ماندگاری بر فرهنگ ایران گذاشت،‌ نقشی ممتاز در فرهنگ عمومی داشته است و می‌تواند همچنان تاثیرگذار باشد.

دفاع پرس: جایگاه و نقش ادبیات پایداری درادبیات معاصر را چگونه ارزیابی می کنید؟

با شروع دفاع مقدس،‌ جریانی در شعر و ادبیات به وجود آمد که هرروز بالنده تر از دیروز به مسیر خود ادامه داد و تاثیر خود را بر ادبیات معاصر گذاشت. شاعران و نویسندگان موفق،‌ به خلق آثاری در این زمینه پرداختند و نیز برگزاری کنگره های شعر دفاع مقدس این جریان را نیرومندتر کرد.

دفاع پرس:میزان استقبال عمومی جامعه از آثار ادبی دفاع مقدس را در حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی جامعه با آثار خوب و درخشانی در حوزه ادبیات پایداری روبه رو شود،‌طبیعتا استقبال می کند. این موضوع را درباره کتاب های خاطرات شهدا دیده ایم.

دفاع پرس: عوامل  موثر در گسترش کتاب های دفاع مقدس از نظر شما  کدام است؟

مهم ترین عامل، افزایش کیفیت کتاب هاست،‌ هم از نظر محتوا و نگارش و هم از نظر ظاهر و زیبایی. به نظر می رسد باید برای چاپ و نشر کتاب در این حوزه، نگاه سخت گیرانه تری داشت تا با تولید آثار باکیفیت تری مواجه شد.

دفاع پرس: آیا ادبیات پایداری و کتاب های چاپ شده  در حوره  دفاع مقدس توانسته است نیاز جامعه را مرتفع کند؟

یقینا دفاع مقدس، چون اقیانوسی است و آنچه تاکنون در این باره تولید و چاپ شده،‌ قطره هایی از این اقیانوس پهناور بوده. جامعه،‌ تشنه زیبایی ها و معارف دفاع مقدس است.

دفاع پرس:  به نظر شما به کدام ویژگی دفاع مقدس در آثار ادبی کمتر پرداخته شده است که باید برجسته شود؟

زیبایی های دفاع مقدس و جلوه های شیرین و زیبا که در کنار تلخی ها و سختی ها‌،‌ می تواند الهام بخش زندگی و امید و تعالی باشد.

دفاع پرس:  سهم و جایگاه وضعیت اقتصادی در گسترش آثار دفاع مقدس کجاست؟

بدون تردید مشکلات اقتصادی،‌بر همه شئون جامعه از جمله چاپ و نشر هم تاثیر گذاشته است.

دفاع پرس: برنامه های موجود در سطح کشور به چه میزان توانسته است تفکر پایداری را احیا و زنده نگه دارد؟

به نظرم کاری که صورت گرفته و می گیرد، بسیار ناچیز است. از این گنجینه ارزشمند باید بیش از این و بهتر از این بهره برد.

از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار