ابتکار آفندی یمنی‌ها در برابر متجاوزان سعودی/ نگاهی به عملیات چهارگانه توازن بازدارنده

اقدامات یک سال اخیر انصارالله در مجازات متجاوزان سعودی از جمله عملیات چهارگانه توازن بازدارنده، به وضوح حکایت از آن دارد که تاکتیک یمنی‌ها در مواجهه با سعودی‌های جنایتکار از پدافندی به آفندی تغییر کرده است.
کد خبر: ۴۰۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ - 28June 2020

ابتکار آفندی یمنی‌ها در برابر متجاوزان سعودی/ نگاهی به عملیات چهارگانه توازن بازدارندهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ما حوثی‌های یمن را در کمتر از سه هفته نابود می‌کنیم»! این جمله‌ای بود که در نخستین روز‌های تجاوز عربستان سعودی به یمن در بهار سال ۱۳۹۴ از زبان «عادل الجبیر» وزیر خارجه وقت رژیم سعودی خارج شد.

حالا حدود شش سال از آن زمان می‌گذرد و سعودی‌ها نه تنها نتوانسته‌اند حوثی‌ها و مقاومت مردم یمن را از بین ببرند که حملات تلافی‌جویانه ارتش و نیرو‌های مردمی یمن، موازنه قدرت را به طور کامل به سود مجاهدان یمنی تغییر داده است. هدف قرارگرفتن استراتژیک‌ترین مواضع رژیم سعودی در عمق خاک عربستان، جدیدترین حماسه‌سازی یمنی هاست.

عملیات توازن بازدارنده ۴

بامداد روز سه‌شنبه سوم تیر، منابع رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی از انفجار‌های متعدد در شمال ریاض خبر دادند؛ انفجار‌هایی که به موجب آن وزارت جنگ، استخبارات و پایگاه هوایی «سلمان» در عمق خاک عربستان هدف موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی قرار گرفتند.

صبح روز سه‌شنبه ۳ تیر، «یحیی السریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیاینه‌ای جزئیات حمله به عمق خاک عربستان سعودی را اعلام کرد و این حملات را در قالب عملیات هجومی «موازنه بازدارندگی چهارم» علیه پایتخت دشمن سعودی دانست که در آن علاوه بر وزارت جنگ، اطلاعات و پایگاه هوایی «سلمان» در عمق خاک عربستان، برخی مواضع نظامی سعودی‌ها نیز در ریاض، جیزان و نجران هدف قرار گرفته شد.

این اقدام سلحشورانه و کم‌نظیر انصارالله یمن علیه مواضع استراتژیک سعودی اگرچه در هیاهوی اخبار جهانی گم شد، اما اثرات بنیادین آن بر تغییر موازنه قوا در جنگ میان یمن و رژیم سعودی بر کسی پوشیده نیست؛ امری که موجب شده، سردمداران درنده‌خوی سعودی هرازچندگاهی البته به صورت مخفیانه تمنای مذاکره برای برون‌رفت از باتلاق یمن را مطرح کنند و حتی برای واسطه‌گری ایران نیز پیام ارسال کنند.

حملات بعدی دردناک‌تر است

«حملات آینده علیه سعودی دردناکتر خواهد بود»؛ این جمله‌ای بود «محمدالبخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن پس از حملات روز سه‌شنبه انصارالله یمن علیه مواضع استراتژیک سعودی مطرح کرد.

بنا به گفته این مسئول یمنی، موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله بدون آنکه ساقط یا منهدم شوند به اهداف نظامی موردنظر در عربستان اصابت کردند. این سخن عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن اشاره‌ای به ناتوانی سیستم پدافندی آمریکایی مستقر در عربستان سعودی دارد.

پدافند بنجل آمریکایی

مهرماه سال گذشته بود که پس از افزایش انتقادات در عربستان نسبت به ناکارآمدی سیستم پدافند آمریکایی پاتریوت، «مایک اسپر» وزیر جنگ رژیم آمریکا اعلام کرد یک سیستم پدافند موشکی پاتریوت و چهار سیستم سنتینل که پدافند سه بعدی متحرک ضدکروز و ضدپهپاد است به همراه حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی دیگر به عربستان اعزام می‌شوند.

حملات بامداد سه‌شنبه نیز ثابت کرد این اقلام نظامی آمریکایی که مهرماه سال گذشته اعلام شد به عربستان سعودی فروخته شده هم نتوانسته‌اند ضعف سیستم پدافندی سعودی در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی را بپوشانند.

در همین رابطه سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تعدد و تنوع اهداف و همچنین کیفیت اصابت دقیق ضربات به اهداف توسط یمنی‌ها، توازن بازدارندگی یمنی‌ها را به تفوق بازدارندگی برای آن‌ها تبدیل کرده است و عملیات موازنه بازدارنده چهارم، نشان داد که سامانه دفاعی ضدموشکی و ضدپهپادی عربستان سعودی به شدت ضعف فنی، تکنیکی و مخابراتی دارد؛ گویی سیستم‌های پدافندی عربستان به طور کلی فاقد سامانه‌های حِس‌گر تشخیص دشمن در هوا هستند.

حسین کنعانی‌مقدم، از دیگر کارشناسان مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگویی با اشاره به ابعاد مختلف عملیات «موازنه بازدارنده چهارم»، گفت: یمنی‌ها در عملیات موازنه بازدارنده چهارم از ترکیب پهپادها، موشک‌ها و اقدامات جنگال استفاده کردند. اقدامات نوآورانه یمنی‌ها با بکارگیری عملیات فریب در جریان عملیات موازنه بازدارنده چهارم، باعث شد که بار دیگر کارایی گنبد به اصلاح آهنین «پاتریوت» در عربستان زیر سؤال برود و سد دفاعی آل سعود شکسته شود.

پیش‌تر نیز در مردادماه سال گذشته در جریان عملیات «بازدارنده شماره یک» یمنی‌ها، ضعف سیستم پدافند آمریکایی سعودی‌ها موجبات خشم سردمداران ریاض از واشنگتن را فراهم آورده بود.

اما حملات سلحشورانه بامداد سه‌شنبه -۳ تیر- مجاهدان یمنی علیه اهداف استراتژیک نظامی رژیم سعودی در عمق خاک عربستان که از آن با عنوان عملیات «موازنه بازدارندگی چهارم» یاد می‌شود، پیشینه سه‌گانه‌ای نیز دارد.

عملیات توازن بازدارنده ۱

روز شنبه ۲۶ مرداد ۹۸ یکی از بزرگترین عملیات نیرو‌های مردمی و مسلح یمن علیه متجاوزان سعودی انجام گرفت و ۱۰ پهپاد یمنی از نوع قاصف با نفوذ به عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان، تأسیسات نفتی آرامکو را در جنوب‌شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف قرار دادند. در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه از شرکت‌های وابسته به آرامکو هدف قرار گرفت.

بنا به گفته ارتش یمن، این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» تعریف می‌شود. به دنبال این حمله، ارتش یمن از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند و از آن دوری کنند.

سیدعبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن عصر همان روز شنبه ۲۶ مرداد ۹۸، درباره آخرین تحولات میدانی و سیاسی یمن سخنرانی کرد و در بخشی از سخنانش گفت: عملیات پهپادی روز شنبه، بزرگ‌ترین عملیاتی است که از اولین روز شروع حملات تاکنون، ائتلاف متجاوز را هدف قرار داده است؛ این عملیات مهم که عملیات تعادل بازدارندگی نامیده شده، ثابت می‌کند که متجاوزان نتوانسته‌اند ملت یمن را تسلیم کنند. عملیات پهپادی روز شنبه، با ده هواپیما اجرا شد و بزرگ‌ترین پالایشگاه عربستان سعودی واقع در نزدیک مرز‌های امارات را هدف قرار داد.

در حماسه روز شنبه ۲۶ مرداد ۹۸، پهپاد یمنی به عمق ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان نفوذ کرد و سیستم آمریکایی پدافند هوایی رژیم سعودی هیچ کاری نتوانست کند و حتی از رصد این پهپاد یمنی هم عاجز ماند.

پس از آن، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به نقل از منابع اروپایی گزارش داد که سعودی‌ها به ناتوانی پدافند آمریکایی خود در رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله اعتراض کرده‌اند و آمریکایی‌ها در پاسخ به اعتراض آن‌ها گفته‌اند تجربه و مهارت پایین نظامیان سعودی در استفاده از تسلیحات آمریکایی عامل ناتوانی سیستم پاتریوت در رهگیری موشک‌های یمنی است.

عملیات توازن بازدارنده ۲

اما عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» برای سعودی‌ها دردناک‌تر بود؛ صبح روز شنبه ۲۳ شهریور ۹۸، سرخط اول رسانه‌های معتبر جهانی و منطقه‌ای، هدف قرار گرفتن پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق سعودی توسط ۱۰ پهپاد یمنی بود.

رسانه‌های بین‌المللی از جمله بلومبرگ آمریکا، این اقدام تلافی‌جویانه یمنی‌ها را حمله به قلب صنعت انرژی پادشاهی سعودی دانستند. تصاویر ماهواره‌ای که در همان روز شنبه ۲۳ شهریور ۹۸ توسط آمریکایی‌ها منتشر شد نشان می‌داد که عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» یمنی‌ها بسیار دقیق بوده و ۱۹ نقطه از دو پالایشگاه سعودی تحت تاثیر حملات پهپادی نیرو‌های انصارالله قرار گرفته است.

یحیی سریع سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، هدف قرار گرفتن پالایشگاه‌های سعودی توسط پهپاد‌های یمنی را عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نامید و بیان داشت: عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع مردم یمن در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

شاخصه‌های اطلاعاتی عملیات توازن بازدارنده ۲

اما عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نیرو‌های یمنی که منجر به هدف قرار دادن دو پالایشگاه نفتی سعودی شد، علاوه بر شاخصه‌های نظامی، دارای ویژگی‌های تعیین‌کننده اطلاعاتی نیز بود؛ طبق گفته «حزام‌الاسد» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، در حمله به پالایشگاه نفتی آرامکو در بقیق واقع در شرق سعودی، نیرو‌های داخل عربستان با یمنی‌ها همکاری داشتند.

حجم و دقت عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نیرو‌های یمنی که منجر به هدف قراردادن دو پالایشگاه نفتی سعودی شد، به قدری بالا بود که مقامات سعودی برخلاف رویه رایج‌شان، به سرعت مجبور به تایید این عملیات شدند. تصاویری که چه بصورت ماهواره‌ای و چه بصورت زمینی از آتش‌سوزی در تاسیسات نفتی بقیق و خریص سعودی در رسانه‌های جهانی منتشر شد، جای هیچ‌گونه پنهان‌کاری و انکار را برای سعودی‌ها نگذاشت.

ضربه سنگین به صنعت نفت متجاوزان سعودی

یکی از دستاورد‌های راهبردی عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نیرو‌های یمنی که منجر به هدف قراردادن دو پالایشگاه نفتی سعودی شد، ایجاد اخلال در صنعت نفت سعودی‌های متجاوز و جنایتکار بود. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر نفت سعودی‌ها و یکی از پسران پادشاه این رژیم، روز یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸ در اظهاراتی بی‌سابقه صریحا اعتراف کرد حملات پهپادی روز شنبه ۲۳ شهریور یمنی‌ها به تاسیسات نفتی بقیق و خریص موجب توقف تولید ۵ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه نفت سعودی در روز می‌شود.

عملیات توازن بازدارنده ۳

اوایل اسفند ۹۸ در شرایطی که سران سعودی خود را مهیای برگزاری اجلاس مالی گروه ۲۰ در ریاض می‌کردند و در شرایطی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه رژیم آمریکا وارد پایتخت عربستان سعودی شده بود، سلحشوران یمنی، عملیات «توازن بازدارنده شماره سه» را ترتیب دادند.

در جریان عملیات «توازن بازدارنده شماره سه»، نیرو‌های مسلح یمن با استفاده از ۱۲ پهپاد از نوع «صماد ۳» و دو موشک بالدار از نوع «قدس» و یک موشک بالستیک دوربرد از نوع «ذوالفقار»، مواضع استراتژیک رژیم سعودی در استان نفت خیز ینبع در غرب عربستان را هدف قرار دادند.

عملیات «توازن بازدارنده شماره سه» واکنشی بود به جنایت سعودی‌ها در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۸ که به موجب آن جنگنده‌های متجاوز سعودی ۴۰ زن و کودک را در استان «الجوف» یمن به خاک و خون کشیده بودند.

تغییر موازنه قوا به نفع انصارالله

علی‌ایحال با احتساب عملیات بامداد سه‌شنبه -۳ تیر- مجاهدان یمنی علیه اهداف استراتژیک نظامی رژیم سعودی در شمال ریاض، تاکنون چهار عملیات بازدارنده از سوی ارتش و نیرو‌های مردمی یمن علیه متجاوزان سعودی در عمق خاک عربستان صورت گرفته است و این چهارعملیات به طور کامل موازنه قوا در جنگ یمن و رژیم سعودی را به نفع انصارالله تغییر داده است.

نکته قابل تأمل آنکه، هر یک از عملیات تلافی‌جویانه و بازدارنده یمنی‌ها از عملیات قبلی برای سعودی‌ها دردناک‌تر و حائز پیامد‌های راهبردی بیشتری بوده است؛ این عملیات چهارگانه همه محاسبات سعودی‌ها و به‌دنبال آن آمریکا را در یمن به هم ریخته است؛ بنابراین می‌توان حدس زد که در صورت استمرار جنایت‌ها و کودک‌کشی‌های رژیم سعودی در یمن، عملیات «توازن بازدارنده شماره ۵» برای سردمداران سعودی دردناک‌تر خواهد بود؛ موضوعی که «محمدالبخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز بر آن تأکید کرده است.

هراس شاهزاده‌های سعودی از استقرار در کاخ‌های‌شان

در همین رابطه، سیدافقهی با بیان اینکه عملیات موازنه بازدارنده چهارم، از سه ضربه قبلی یمنی‌ها به آل سعود گسترده‌تر و موثرتر بود، گفت: یمنی‌ها در عملیات‌های قبلی خود علیه آل‌سعود تنها یک هدف را می‌زدند، اما این بار اهداف متعدد و حیاتی را در یک عملیات مورد اصابت قرار دادند؛ یمنی‌ها کاری کرده‌اند که دیگر اکثر شاهزاده‌های آل سعود جرئت نمی‌کنند شب‌ها در کاخ‌های‌شان بخوابند و مرتبا جابجا می‌شوند.

نکته قابل تأمل دیگر، آن است که سعودی‌های کودک‌کش، انتقام شکست‌های خود از انصارالله و ارتش یمن در میدان نبرد را با ریختن بمب‌های آمریکایی بر سر کودکان مظلوم و معصوم یمن می‌گیرند؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که سردمداران درنده‌خوی رژیم سعودی برای پاسخ به ویران شدن مراکز نظامی‌شان در شمال ریاض توسط پهپاد‌ها و موشک‌های یمنی، اقدام به بمباران مناطق مسکونی یمن با بمب‌های آمریکایی کنند.

علی‌ایحال با تمام این تفاسیر، اقدامات یک سال اخیر انصارالله در مجازات متجاوزان سعودی از جمله عملیات چهارگانه توازن بازدارنده، به وضوح حکایت از آن دارد که تاکیتیک یمنی‌ها در مواجهه با سعودی‌های جنایتکار از پدافندی به آفندی تغییر کرده است. این اقدام مبارک، از سوی انصارالله یمن به عنوان یکی از پیشران‌های محور مقاومت، تداعی‌گر الگوی هوشمندانه‌ای از استراتژی نظامی سرسلسله محور مقاومت یعنی ایران اسلامی است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار