جانشین رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داد؛

دستگیری صراف کلاهبردار با «اعلان قرمز» / استرداد ۱۵ متهم به کشور در سال جاری

سردار کاظم مجتبایی از استرداد متهمی به کشور به جرم کلاهبرداری، خیانت در امانت و پولشویی خبر داد.
کد خبر: ۴۰۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ - 29June 2020

دستگیری صراف کلاهبردار با «اعلان قرمز»/ استرداد 15 متهم به کشور در سال جاریبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «کاظم مجتبایی» جانشین رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با اعلام خبر استرداد یک متهم به کشور اظهار داشت: شب گذشته متهمی به جرم کلاهبرداری، خیانت در امانت و پولشویی از یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به کشور بازگردانده شد.

وی افزود: این متهم بیش از چهار سال تحت تعقیب پلیس بین‌الملل ناجا بوده و با درخواست اعلان قرمز از اینترپل جهانی، فرآیند تعقیب و تلاش برای دستگیری وی آغاز شد.

جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا با بیان اینکه متهم طی این چند سال به چهار الی پنج کشور اروپایی و آسیایی سفر کرده و در تلاش بوده به شکل‌های مختلف دستگیر نشود، ادامه داد: با توان، هوشمندی، اقدامات اطلاعاتی و هماهنگی‌های دیپلماسی پلیس بین‌الملل ناجا با سازمان اینترپل جهانی و پلیس اینترپل سایر کشورها، بالاخره تعقیب متهم به نتیجه رسید و نامبرده شب گذشته به کشور بازگردانده شد.

سردار مجتبایی در اعلام جزئیات بیشتر از این پرونده تصریح کرد: مطابق آخرین ردیابی‌ها، متهم در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس مخفی شده بود؛ میزان کلاهبرداری و خیانت در امانت این فرد از یک شرکت دولتی ۱۲۰ میلیون درهم معادل ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با این پول‌ها، اقدام به ساخت و ساز در کشور‌های دیگر کرده و به نوعی پولشویی هم مرتکب شده است.

وی توضیح داد: این متهم «صرافی» داشته و بنا بوده فعالیت‌هایی برای یک شرکت دولتی انجام دهد، اما در ادامه مسیر مرتکب خیانت شده و پول‌ها را به حساب شخصی خود منتقل کرده و در نهایت متواری می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به فرآیند پیچیده استرداد متهمان از سایر کشور‌ها خاطرنشان کرد: استرداد مجرمان که در بیرون مرز‌ها هستند با دستگیری مجرمان و متهمان در داخل کشور کاملاً متفاوت و نیازمند دیپلماسی قوی پلیسی و هماهنگی بین بخشی است.

وی یادآور شد: نیرو‌های پلیسی که برای انتقال و استرداد متهمان اعزام می‌شوند، علاوه بر ورزیدگی جسمی و ذهنی باید مسلط به قوانین حقوقی و زبان‌های بین المللی باشند.

سردار مجتبایی یادآور شد: در هر حال، این فرد پانزدهمین متهمی است که از ابتدای سال تاکنون به همت این پلیس و البته با هماهنگی دستگاه قضا به کشور مسترد شده و باید بگویم استرداد متهمان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۴ درصدی داشته است.

جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا در پایان تأکید کرد: عملیات‌محور شدن مأموریت‌ها و فعالیت‌های پلیس بین الملل ناجا همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار