معرفی کتاب؛

«شعرهای پرپر»

کتاب «شعر‌های پرپر» مجموعه اشعار زنان ایثارگر و سیزده زن شهیده استان سمنان توسط «علی دولتیان» به سفارس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان جمع آوری و توسط انتشارات صریر چاپ و منتشر شده است.
کد خبر: ۴۰۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰ - 14July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «شعرهای پرپر» فرشته های زمینی آسمان مجموعه اشعار زنان ایثارگر و سیزده زن شهیده استان سمنان توسط  «علی دولتیان»  به سفارس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان جمع‌آوری و توسط انتشارات صریر چاپ و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

اگر شاعرانگی و هنر اندکی در پنجره ای قابل رویت است همانا گوشه ای از هنر حماسه سازان اصلی این ابیات یعنی مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا و رزمندگان و جانبازان و به طور کلی جلوه ای از حماسه های بلند زنان ولایتمدار استان سمنان است که آن را به تماشا نشسته اید. مثلاً در این رباعی:

در بدرقه اش چه کار عالی کردی                        یک ساک پر از گندم و شالی کردی

دادی تو النگوی طلایت ای زن                           می رفت و تو هم جهاد مالی کردی

دقیقاً به راز پنهان یکی از همکاران فرهنگی اشاره شده که هرگاه از پایگاه هنرستان شهید عباسپور سمنان به جبهه می رفت همسرش هم طلاها و زیورآلاتش را در راه جبهه می داد و این ترجیح بند در هر اعزام تکرار می شد.

مسلماً این زیبایی معنوی و ایثار و شیدایی، امر منحصر به فردی نبود و در استان و کشور رایج بوده است. همچنین در این بیت از رباعی:

با سوزن و نخ هر آنچه آموخته بود              اندازه ی او لباس او دوخته بود

اشاره به یکی از بانوان استان است که خودش برای همسرش لباس رزم دوخته بود و وی با چنین لباسی راهی خط مقدم شده بود. در واقع زنان همیشه نقش اصلی را به عهده داشته اند. به طوری که مقام رهبری فرموده اند: «انقلاب ما، انقلاب زینبی است. از اول انقلاب زنان یکی از برجسته ترین نقشها را در این انقلاب ایفا کردند.»

محور اصلی کتاب نیز نمایاندن مجاهدتهای همین بانوان زینبی است که در دوران دفاع مقدس به نوعی با استان سمنان ارتباط داشته اند. به نظر می رسد در این نوع از ادبیات کم کاری شده است و ضرورت دارد , تا آنجا که ممکن است این نقیصه جبران گردد. در ابتدای کتاب ابیاتی در مورد حضرت زهرا (س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) و ام البنین و.. هم آورده ام تا نشان دهم ریشه ی اصلی این مجاهدتها به صدر اسلام بر می گردد و مشعل فروزان طلایه داران این راه، یاریگر و الگوی این عرصه شده است و درخت پر برگ انقلاب اسلامی از چشمه ی زلال نبوت و امامت، آب می نوشد و در زمان جاری و ساری می گردد.

در تفحص و بررسی ایثارگریهای کم نظیر زنان استان سمنان، به موارد عجیب و غیرقابل وصفی دست یافته ام که نه تنها هر سمنانی و ایرانی، بلکه هر مسلمان و هر انسان پاک سرشتی را در مقابل عظمت این ایستادگی و مقاومت و درخشندگی به اعجاب و تحسین وا می دارد و موجب افتخار بشریت می گردد. در کنار این قله های رفیع و عظیم انسانی، گرگها و ددمنشان را هم دیده ام که جای شمر و یزید و امثال او را پر کرده اند و تداوم بخش اعمال ستمگرانه ی آنان شده اند. کشتن آن طفل شیرخوار سیزده ماهه در کنار اشکهای ملتمسانه ی مادرش و قتل عام فامیل در آن خانه، به توسط منافقان، نمونه ای است که به نسل امروز پیام می دهد. انقلاب اسلامی در بحبوحه حمله ی گسترده، دشمن خارجی و همدستی استکبار جهانی در نابودی آن با چه دشمنان خطرناک داخلی نیز رو به رو بوده است و از چه گردنه های پر پیچ و خمی عبور کرده است تا به اینجا رسیده است:

دوبیتی فاش کن راز محالی                    منافق می زند آتش نهالی

نهال کوچک ما شیرخوار است                که عمرش می شود یک ماه و سالی

اینها را باید گفت و نوشت آن هم با اسم و رسم حماسه سازان و شیرزنان و بی اعتنا به تخیلهای شاعرانه، تا کوته اندیشان و دگراندیشان و خارج نشینان نپندارند این قهرمانان تاریخ ساز و مبارز استان سمنان، یل سیستان هستند که با قدرت قلم بر جسته شده اند باید نوشت که اینان مردم عادی کوچه و بازار هستند که فرزندان و نورچشمان خود را به جبهه فرستاده اند و خود در شهر و روستاهای دور افتاده صبور و مقاوم در مقابل ترور و موشک تا پای جان ایستاده اند و آنگاه که برای اجرای فرامین رهبری و قرآنی، در خانه ی خدا فریاد الله اکبر و برائت از مشرکین سرداده اند. عوامل استکبار آنان را به شهادت رسانده اند تا ثابت کنند خائن واقعی به حرمین شریفین هستند...

کتاب  «شعرهای پرپر» اشعار زنان ایثارگر و سیزده زن شهیده استان سمنان در شمارگان 500 نسخه در 196 صفحه با قطع رقعی در سال 1398 توسط انتشارات صریر به سفارش اداره‌ کل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار