مقام دولت اوباما: ائتلافی که علیه ایران ایجاد کردیم در هم شکسته است

یک مقام سابق آمریکایی در یادداشتی نوشته ائتلاف ایجاد‌شده علیه تهران در دولت قبلی این کشور در هم شکسته است.
کد خبر: ۴۰۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸ - 30June 2020

مقام دولت اوباما: ائتلافی که علیه ایران ایجاد کردیم در هم شکسته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «پانیت تالوار» از مقام‌های دولت قبلی آمریکا که در شکل‌گیری توافق هسته‌ای برجام نقش داشت در یادداشتی نوشته ائتلاف ایجادشده در آن دولت علیه ایران شکسته شده است.

پالوار در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشاور وزیر خارجه این کشور در امور سیاسی-نظامی بود. وی در حال حاضر، یکی از اعضای ارشد «موسسه انجمن آسیا» است. پالوار یکی از افراد شرکت‌کننده در مذاکرات عمان است که زمینه مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای برجام را ایجاد کرد.

وی در یادداشتش در نشریه «فارن‌افرز» به اشتباه «اساسی» دولت دونالد ترامپ در خروج از برجام اشاره کرده و نوشته سیاست موسوم به «فشار حداکثری» نتوانسته ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

وی نوشته است: «دولت دونالد ترامپ هنگامی که از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و به سوی سیاست فشار حداکثری گام برداشت دچار خطای محاسباتی اساسی شد. او اطمینان داشت که تحریم‌ها علیه صادرات نفتی ایران این کشور را مجاب به آمدن بر سر میز مذاکره خواهد کرد و تهران در آن مذاکرات با دادن امتیازهای گسترده در خصوص برنامه هسته‌ایش موافقت خواهد کرد و سیاست‌های ستیزه‌جویانه‌اش در منطقه را به پایان خواهد رساند.»

وی می‌نویسد: «این راهبرد به شدت نتیجه عکس داد. ایران به جای تسلیم شدن با سیاستی که نامش را مقاومت حداکثری گذاشت به آمریکا پاسخ داد.»

پالوار در ادامه تصریح کرده که ائتلاف ایجادشده علیه ایران در دولت اوباما اکنون در هم شکسته است. او نوشت: «تنش‌های بین دو طرف افزایش پیدا کرد و دولت ترامپ خودش را تا حد زیادی تنها یافت. دولت قبلی ائتلافی گسترده برای اعمال فشار گسترده بر روی ایران تشکیل داده بود. آن ائتلاف اکنون در هم شکسته است. امروز حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا به طور منظم مخالفت خودشان را با سیاست آمریکا اعلام می‌کنند.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها