چهل‌سالگی سرو/ سردار کارگر در نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خبر داد؛

برگزاری ۳ هزار و ۸۸۹ برنامه شاخص به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس/ تغییر نام یادمان شلمچه به نام شهید حاج قاسم سلیمانی

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشور از برگزاری سه هزار و ۸۸۹ برنامه شاخص به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با همکاری نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری خبر داد.
کد خبر: ۴۰۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ - 01July 2020

برگزاری ۳ هزار و ۸۸۹ برنامه شاخص به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس/ تغییر نام یادمان شلمچه به نام شهید حاج قاسم سلیمانیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشور در نشست خبری این رویداد ملی با اشاره به تعاملات صورت گرفته در جهت برگزاری هرچه مطلوب‌تر برنامه‌های در نظر گرفته شده، اظهار داشت: در مجموع سه هزار و ۸۸۹ برنامه شاخص را با همکاری نیروهای مسلح و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری در سطح کشور برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شعار «ما قوی هستیم» را برای تمامی برنامه‌های خود در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزیده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به دستاورد‌های عظیم دفاع مقدس گفت: بسیاری از پیشرفت‌های امروز در عرصه‌های مختلف نانو، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته‌ای و به‌ویژه دستاورد‌های حوزه نظامی را مرهون تجربیات دفاع مقدس هستیم.

سردار کارگر افزود: در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تعداد ۱۸ ستاد در سطح نیروهای مسلح و ۲۸ ستاد در وزارتخانه‌ها و همچنین تعداد ۳۱ ستاد استانی و ۴۰۰ ستاد در سطح شهرستان‌ها تشکیل داده‌ایم.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشور ادامه داد: به‌طور کلی ۵۰۵ ستاد را در حوزه برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس را ایجاد کرده‌ایم که کمیته‌های تخصصی نیز بخشی از این ستادها را تشکیل می‌دهند.

سردار کارگر افزود: برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در ۴۳ هفته برگزار می‌شود، از مدتی پیش آغاز شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص اهداف برگزاری چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: یکی از اهداف ما تبیین دستاوردهای دفاع مقدس در چهار دهه دفاع و مقاومت در قالب اقدامات موثر دستگاه‌های کشوری و لشکری است که به آن پرداخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: نشر و ترویج مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و همچنین معرفی دستاوردهای دفاع مقدس در حوزه بین‌الملل به‌ویژه در کشورهای حوزه مقاومت و پایداری از دیگر اهداف گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که ان‌شاالله در اواخر تیرماه نمایشگاهی را در این حوزه افتتاح خواهیم کرد؛ این نمایشگاه که با عنایات سپهبد شهید سلیمانی تشکیل شده است، قرار بود با حضور ایشان در سرای پرده‌نما شروع به کار کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص سیاست‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس عنوان کرد: توجه به تأثیر دفاع مقدس بر بیداری اسلامی و پیروزی‌های جبهه مقاومت بر نظام سلطه و تروریسم آمریکایی-صهیونیستی با تأکید بر نقش و مکتب شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم، بهره‌مندی از مشارکت مردم به‌ویژه پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، بهره‌گیری از ظرفیت و مشارکت فعال همه سازمان‌ها ادارات بخش‌های لشکری و کشوری و موسسات مردم‌نهاد ازجمله سیاست‌های کلی برگزاری چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس است.

سردار کارگر در این رابطه افزود: همچنین توجه به کیفیت و اثربخشی و فراگیری برنامه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های نو، جذاب و فراگیر به‌ویژه در فضای مجازی، پرهیز از اسراف و هزینه‌های غیرضروری، اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای گسترده، مناسب و هوشمندانه، یکپارچگی و هم‌افزایی برنامه‌ها، تدوین و انتشار برنامه‌های دفاع مقدس متناسب با حوزه‌های مأموریتی تمامی دستگاه‌های لشکری و کشوری ازجمله دیگر سیاست‌های برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در راستای برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: ما شورای سیاست‌گذاری داریم که متشکل از هیأت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود؛ دستورالعمل گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در هیأت امنا تدوین، تصویب و به بخش‌های لشکری و کشوری ابلاغ شده است.

وی افزود: در نیروهای مسلح تمامی معاونین هماهنگ‌کننده نیروها اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع مسئول برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستند و در تمامی وزارتخانه‌ها یکی از معاونین این مسئولیت را بر عهده دارد.

سردار کارگر گفت: در استان‌ها نیز استاندار مسئول ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و همچنین در شهرستان‌ها فرماندار این مسئولیت را عهده‌دار است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص تعداد برنامه‌های تدوین شده به نسبت تفکیک سازمان‌های کشوری و لشکری گفت: در سطح نیروهای مسلح امسال هزار و ۵۸ برنامه شاخص و در بخش وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری ۵۱۰ برنامه و در بخش ستاد‌های استانی و شهرستانی دو هزار و ۳۲۱ برنامه را برگزار خواهیم کرد که مجموعاً سه هزار و ۸۸۹ برنامه در سطح کشور برگزار می‌شود.

سردار کارگر به برگزاری ۸۹ جشنواره ادبی و هنری، ۳۶۵ برنامه نمایشی، تولید ۱۰ هزار محتوای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امسال ارتش برنامه‌های مهمی در این راستا خواهد داشت. افتتاح پژوهشکده دفاع مقدس، افتتاح موزه هوانوردی، برگزاری کنگره ۵۵۰ شهید استان قم، تجلیل از خانواده‌های ایثارگران ارتش، برگزاری نشست تبیین دفاع مقدس برای وابستگان نظامی در ایران و برگزاری ۱۱۰ جشنواره سرباز ارتش، بخشی از این برنامه‌هاست.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشور ادامه داد: پخش برنامه تلویزیونی ۴۰ ستاره دفاع مقدس، یادواره ملی شهدای مهندسی رزمی، برگزاری نمایشگاه تحقیقات صنعتی ارتش و دستاوردهای صنعتی، نقش نیروی هوایی و خلبانان در عملیات‌های مختلف، تهیه مستند ۱۱ قسمتی نقش نیروی هوایی در دفاع مقدس، ۳۴ مراسم تجلیل از پرستاران دفاع مقدس و مدافعان سلامت و تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار از دیگر برنامه‌های ارتش در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

وی همچنین به تشریح برنامه‌های سپاه پاسداران در چهلمین سالگرد دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: رونمایی از یک سامانه موشکی، نمایشگاه دائمی و موزه دائمی از دستاوردهای نیروی هوافضا و چهار هزار پروژه عمرانی و اجتماعی به نیابت از شهدا از مهم‌ترین برنامه‌های سپاه پاسداران در جریان گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که اجرا خواهد شد.

سردار کارگر افزود: همچنین تبیین عملیات‌های نیروی دریایی سپاه در توقیف شناورهای متجاوز آمریکایی، کنگره شهدای اطلاعات سپاه، بزرگداشت شهدای شاخص کارگری در سپاه، تولید ۳۰ قسمت برنامه طنز دفاع مقدس، جشنواره ملی تجلی وفاق و تقدیر از مدافعین سلامت، تجلیل از ۳۱۳ پیشکسوت و رزمنده دفاع مقدس، برگزاری جشنواره ملی جهادگران و اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری شهدای شلمچه به نام شهید حاج قاسم سلیمانی توسط مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی چهلمین سالگرد دفاع مقدس درخصوص برنامه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز اظهار داشت: سه نمایشگاه صنایع دفاعی و رونمایی از ۳۰ محصول جدید، برگزاری همایش و قدردانی از ۳۰۰ پزشک دوران دفاع مقدس، همایش سه هزار نفری بسیجیان وزارت دفاع و ۱۵ مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای در این ایام در مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از رونمایی ۱۲ دایره‌المعارف استانی در تبیین نقش ناجا در دفاع مقدس خبر داد و افزود: تجلیل از ۱۲۰ فرمانده دفاع مقدس ژاندارمری و نیروی انتظامی و یادواره شهدای پلیس‌های کشورهای اسلامی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس توسط ناجا برگزار خواهد شد.

سردار کارگر درباره فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این ایام گفت: نمایشگاه بزرگ دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت، افتتاح موزه دفاع مقدس در استان‌های ایلام، اردبیل، البرز خراسان رضوی، قم، لرستان، آبادان و چهارمحال بختیاری با حضور رئیس جمهور تا قبل از هفته دفاع مقدس، تجلیل از یک میلیون پیشکسوت جهاد و مقاومت، ازجمله برنامه‌های مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی افزود: همچنین افتتاح نمایشگاه و موزه مقاومت شهید سلیمانی در تیرماه، اختتامیه جایزه ملی سرو ویژه برترین کتاب‌های دفاع مقدس، برگزاری جشنواره ملی کتاب دفاع مقدس، برگزاری جشنواره ملی فانوس، برگزاری اسوه‌های صبر و مقاومت، ثبت ملی ۱۲ یادمان دفاع مقدس، رونمایی از کتاب دو واحد درسی برای مدارس علمیه و رونمایی از کتاب جامع فرهنگ‌نامه سیمای دفاع مقدس را در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اجرا خواهیم کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در حوزه صدا و سیما برنامه‌های مفصلی پیش‌بینی شده است که در این راستا معاونت صدا سه هزار و ۲۰۷ برنامه به‌مدت ۹۰۹ ساعت برنامه و معاونت استان‌ها ۲ هزار و ۳۱۳ برنامه تولید و پخش خواهند کرد.

رئیس ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس افزود: حوزه‌های علمیه در این ایام برنامه‌های همایش مراجع و روحانیت در دفاع مقدس، برگزاری نشست جنایات جنگی آمریکا، بررسی سبک زندگی رزمندگان دفاع مقدس و افتتاح مرکز اسناد روحانیت در دفاع مقدس را خواهند داشت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: وزارت جهاد کشاورزی بزرگداشت اولین شهدای جهاد سازندگی را به همراه گردهمایی فرماندهان جنگ جهاد برگزار خواهد کرد و همچنین پخش ۴۰ قسمت مستند خاک پا، نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در اجرای برنامه‌های پیش بینی شده نقش دارند، افزود: وزارت اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت ارتباطات و فناوری، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه آزاد، جمعیت حلال احمر، حوزه‌های علمیه، رسانه ملی، سازمان تبلیغات و... همه در اجرای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نقش دارند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: تلاش بر این است که برنامه‌های در نظر گرفته شده در استان‌هایی که از وضعیت بهتری برخوردار هستند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود و در صورت عدم امکان برگزاری این مراسم‌ها به صورت مجازی و برنامه‌های جایگزین برگزار شود.

سردار کارگر در ادامه از ارائه کارت رزمندگی به تمامی پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس خبر داد و گفت: پیش از این به تعدادی از افراد کارت رزمندگی اهدا شده بود که امسال به همه رزمندگان اهدا خواهد شد؛ همچنین در نظر گرفته شده تا مسئولان تمامی سازمان‌ها یک بار به خانواده‌های ایثارگرانشان سرکشی کنند.

وی با بیان اینکه امسال رونمایی از تعداد زیادی اسناد دفاع مقدس را که پیش از این به رویت مردم و پژوهشگران نرسیده بود را خواهیم داشت، افزود: ۹۰ درصد از اسناد دفاع مقدس که از رده طبقه بندی محرمانه خارج شده، در گرامیداشت چهلمین سالگرد رونمایی خواهد شد.

رئیس ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس افزود: 65 پروژه مطالعاتی دفاع مقدس که به‌عنوان جعبه سیاه دفاع مقدس از آن یاد می‌شود، به‌زودی رونمایی خواهد شد تا همه محققین بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و از این طریق به سوالات و ابهامات موجود، پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: با مساعدت رئیس صدا و سیما قرار است یک مستند ۱۰۰ قسمتی به‌عنوان مستند معیار تولید کنیم تا بتوانیم جلوه‌های کلان دفاع مقدس را به‌نمایش بگذاریم که امیدواریم بتوانیم امسال ۲۵ قسمت آن را تولید کنیم.

سردار کارگر در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تولیدات کتاب صوتی گفت: کتاب‌های صوتی معمولا در سطح دنیا و کشورمان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سال گذشته ۳۰۰ کتاب صوتی آماده کردیم. تمام استان‌های ما در ادارت کل این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند قرار براین است که کلیه کتاب‌های دفاع مقدس صوتی و تبدیل به فرمت موبایلی شود.

وی درخصوص اعتبارات برنامه‌های سالگرد دفاع مقدس گفت: هیچ اعتباری برای این برنامه‌ها به‌صورت متمرکز پیش‌بینی نشده است و تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تقبل کرده‌اند این برنامه‌ها از بودجه‌های سازمان‌ها به‌دور از تشریفات و اسراف تامین کنند. این روند در ساخت موزه‌های دفاع مقدس نیز در دستور کار قرار گرفته و سعی کرده‌ایم اسراف انجام نشود.

سردار کارگر تصریح کرد: امسال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهای اسلامی برنامه‌های مختلفی از جمله جشنواره های اسوه‌های صبر، افتتاح نمایشگاهی همزمان با جنگ ۳۳ روزه، یکی از برنامه‌های با این موضوع است که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها