به‌مناسبت روز قلم؛

«قلم» ابزاری قدرتمندتر از تسلیحات نظامی است

«قلم» در نظام فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بیش از هر سلاح و ابزار نظامی دیگری کارکرد راهبردی دارد؛ زیرا دشمنان نظام اسلامی بیش از آنکه از پیشرفت موشکی واهمه داشته باشند از رشد اندیشه هراس دارند.
کد خبر: ۴۰۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 04July 2020

قلم ابزاری قدرتمندتر از تسلیهات نظامی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ روز چهاردهم تیرماه در تقویم کشور به نام «روز قلم» نام‌گذاری شده است. علی‌القاعده به‌مناسبت این روز برنامه‌های متنوعی در تجلیل از صاحبان قلم برگزار می‌شود. در آموزه‌های دینی ما نیز قلم از حرمت بالایی برخوردار است تا جایی که آیه‌های متعددی در خصوص آن نازل شده است.

همین نکته که خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد کرده، اهمیت این ابزار قدسی را روشن می‌کند. با این وجود باید دید که نقش قلم و صاحبان آن در امروز انقلاب اسلامی و مواجهه با جهان چگونه باید باشد. در شرایطی که رسانه‌های قدرتمند دنیا بخصوص آمریکا با استثمار صاحبان اندیشه و زیر یوغ گرفتن روشنفکران سعی دارد به هر طریق ممکن خود حق جلوه دهد و قلم‌های بسیاری را می‌خرد تا ایدئولوژی ناصواب خود را توسعه دهد، صاحبان قلم در ایران اسلامی وظیفه‌ای حساس بر عهده خواهند داشت.

با کتاب‌سازی و تولید محتوای فرمایشی و سفارشی نه‌تنها نمی‌توان وارد مقابله با هجمه فرهنگی شد، بلکه در حفظ حداقل‌های ارزش‌های نظام نیز هم موفق نخواهیم نبود. صاحب‌قلم برای توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی باید رسالت قلمی را که به دست گرفته بشناسد. بدون شک با این شناخت اجازه نخواهد داد سلایق حزبی و جناحی و گروهی بر آنچه خواهد نگاشت اثر بگذارد.

آزادگی قلم و باج ندادن به خواست و مصلحت دیگران می‌تواند اثر خلق شده را پویا و زنده نگه‌دارد و سبب ایجاد حرکت و تحول شود. زنده‌یاد «مهدی آذریزدی» که تحصیل را بسیار دیر آغاز کرد با شناختی که بر رسالت قلم داشت آثار متعددی در حوزه ادبیات قلم ایجاد کرد. آثار آذریزدی تا جایی حائز اهمیت بود و هست که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایی با اشاره به نقش این نویسنده متعهد فرمودند: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم.»

شهید مرتضی مطهری نیز که باید وی را الگویی از روشنفکری دینی دانست، به خوبی به رسالت قلم واقف بود. آثار شهید مطهری با گذشت چهار دهه همچنان در محافل دانشگاهی حرف برای گفتن دارد و می‌تواند فضایی برای گفت‌وگو و تبادل اندیشه ایجاد کند.   

متأسفانه ضعفی که در ساختار مدیریت فرهنگی ما وجود دارد مانع از آن است تا امثال آذریزدی‌ها و مطهری‌ها شناخته شوند و دلیل اثرگذار قلم وی مورد بررسی قرار گیرد. روز قلم در تقویم کشور به همان اندازه که قابل احترام است به همان اندازه تأثرانگیز می‌تواند باشد که جایگاه قلم و صاحبان اندیشه چندان که باید شناخته نشده‌اند.

قلم در نظام فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بیش از هر سلاح و ابزار نظامی کارکرد راهبردی دارد؛ همچنان که پیشرفت در صنایع موشکی مستلزم ایجاد زیرساخت و تقویت بنیه علمی و توجه به سرمایه‌های انسانی است، قلم نیز به‌مثابه یک ابزار مهم فرهنگی باید زیرساخت خود را داشته باشد و به‌تبع آن علاوه بر حفظ سرمایه‌های معنوی باید آن را نیز افزایش داد.

هرچه ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری بر ابزار قلم بیشتر باشد و این مهم در خدمت توسعه انقلاب اسلامی قرار بگیرد، قطعاً نتایجی که حاصل خواهد شد، برای سال‌های متمادی مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها