گام دوم/

بیانیه گام دوم انقلاب؛ چراغ راه وحدت حوزه و دانشگاه

یکی از بحث‌های چالشی که همواره در سال های اخیر میان حوزویان و دانشگاه‌یان مطرح شده، بحث وحدت این دو نهاد است. دو نهادی که پایه‌های فکری و سازندگی جامعه راتشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۰۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵ - 02July 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ نرگس درودیان؛ امروزه به دلیل مواجهه با هجمه‌های غرب در شاخه‌های مختلف علمی- فرهنگی و سیاسی بیش از پیش نیازمند وحدت ناگسستنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر و قلب جامعه و بازوان فرهنگی و علمی کشور هستیم، به عبارت دیگر می‌توان گفت دانشگاه و مراکز علمی نقش کلیدی در سعادت و شقاوت یک ملت دارد.

همکاری و تعامل نهادهای علمی، به آنها توان و ظرفیت می دهد تا در مسیر تولید علم گام بردارند، لذا تعامل عالمانه و سنجش گرانه می تواند زمینه ساز شکل گیری نوعی مفاهمه و گفت و گو می شود که از اصالت و استواری لازم برخوردار باشد. باید اذعان داشت که دو نهاد حوزه و دانشگاه به رغم مجزا بودن، هدف و کارکرد واحدی را دنبال می کنند و دارای اهداف و کارکرد مشترکی هستند.

بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام غفوری قائم مقام مدیر حوزه های علمیه مدتی قبل در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفته بود مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب حوزه ودانشگاه است و اگر قرار است نقشه راه و خط مشی ۴۰ ساله آینده ایران اسلامی بزرگ ترسیم شود حتما باید توسط اساتید دانشگاه و حوزویان صورت گیرد زیرا آینده جامعه ما در بین طلاب، دانشجویان و دانش آموزان است.

وحدت حوزه و دانشگاه عالم پیشرفت انقلاب

حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده، معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در جمع اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان مرکزی گفته بود موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیلی است که اگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه و دانشگاه را در عرصه مدیریت اجتماعی به معنای عام به صحنه بیاورد، شاهد تحولاتی عظیم در پیشرفت و سرفرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود. مقام معظم رهبری در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، صراحتاً فرمودند که توقع من این است که این بیانیه در دانشگاه‌ها به گفتمان تبدیل شود.

به عقیده عیسی زاده موضوع وحدت حوزه و دانشگاه که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) بحمدالله توانسته است فرهیختگان و نخبگان و مغز متفکر جامعه را از حوزه و دانشگاه در کنار هم گرد بیاورد، ظرفیت واقعاً بی‌بدیلی است و اگر این ظرفیت بی‌بدیل بتواند در خدمت بیانیه گام دوم قرار بگیرد، دقیقاً هم استراتژی و هم راهبرد و هم چشم‌انداز و اهداف آینده این نظام را به‌راحتی و روشنی دنبال کرده و هم منشأ اثرات و تحولات شگرفتی برای آینده نظام خواهد بود و جوانانی را به تربیت دینی مزین خواهد کرد که بتوان انقلاب، نظام و ارزش‌های دینی را به دست با کفایت آنان سپرد.

جایگاه‌های متفاوت و مهم دانشگاه و حوزه

برای فهم وحدت حوزه و دانشگاه باید جایگاه هرکدام را در جامعه ایران بررسی کنیم. دانشگاه به عنوان سمبل فکر و توانمندی یک کشور به تولید علم مبادرت میکند و دائماً جامعه را به‌سوی مقاصد فرهنگی و اجتماعی مطلوب سوق می‌دهد. در طول سال‌ها از دل دانشگاهیان افرادی پرورش یافته که خدمات زیادی به جامعه ایرانی و تمدن اسلامی کرده‌اند. دانشگاهیان همواره در سیاست‌گذاری جامعه شریک شده‌اند و ایدئولوژی خود را به جامعه تزریق نموده‌اند.

علاوه بر دانشگاه، حوزه‌های علمیه نیز از جایگاه بسیار والایی در فرهنگ ایران برخوردارند. حوزه‌های علمیه در جهاد علمی نقش‌آفرین بوده و مسئولیت‌های بسیاری در قبال جامعه بر عهده گرفته‌اند. افرادی همچون آیت‌الله قاضی، امام خمینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای و... که هرکدام در قسمت‌هایی چون فلسفه، سیاست، حکمت، عرفان، تاریخ و... از سرآمدان عالم بوده‌اند.

وحدت دانشگاه و حوزه همواره پیشرفت و رشد کشور را در پیش داتشه و تلفیق علم و دین، ثمرات بسیاری برای جامعه داشته است. دوران باشکوه تمدن اسلامی نیز که از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی به طول انجامید تجلی وحدت علم و دین بوده که نمونه‌ای از آن را در بهمن سال ۵۷ شاهد بودیم که وحدت دانشگاه و حوزه موجب سرنگونی نظام طاغوت شد.

وحدت حوزه و دانشگاه بدین معناست که حوزه علمیه مفاهیم عمیق خود را در اختیار دانشگاهیان قرار بدهد و آن ارزش‌ها و معنویت را به دانشگاهیان تزریق  و در مقابل حوزویان و طلاب نیز از دستاورد‌های جدید و علمی دانشگاهیان حداکثر استفاده را بکنند و بتوانند علوم جدید را با احکام اسلامی، مورد ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها