دفاع‌پرس بررسی کرد؛

چرایی هتاکی سعودی‌ها به پرچمدار وحدت در عراق

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» کاریکاتوری توهین‌آمیز علیه مرجعیت عالی شیعیان عراق را منتشر کرد تا اهداف پشت پرده این اهانت‌های سازماندهی شده در این روز‌ها نمایان شود.
کد خبر: ۴۰۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ - 05July 2020

اهداف هتاکی سعودی‌ها به پرچمدار وحدت در عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جمعه (۱۳ تیر) روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، در اقدامی گستاخانه به ساحت «آیت‌الله العظمی سیستانی» مرجعیت عالی شیعیان عراق اهانت کرد.

«الشرق الاوسط» در این اهانت، کاریکاتوری توهین‌آمیز علیه مرجعیت عالی شیعیان عراق را منتشر کرد؛ نکته مهم این است که این رسانه وابسته به آل سعود همانند رسانه‌های دیگری که وابسته به این خاندان هستند در برهه‌های زمانی مختلف، با توهین به نماد‌های دینی و ملی عراق، کینه عمیق خود نسبت به دشمن اصلی خود در عراق و منطقه یعنی شیعیان را نشان می‌دهند.

پس از توهین اخیر رسانه سعودی به آیت‌الله العظمی سیستانی، مسئولان عراقی خشم خود را نسبت به این هتاکی نشان دادند.

«نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش نجباء در واکنش به اهانت روزنامه سعودی در پست توئیتری نوشت: مواضع ضدشیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و تل‌آویو پدیده عجیبی نیست.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند، تاکید کرد: توهین و تعرض آن‌ها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آن‌ها را به شکست کشاند.

«علی الاسدی» رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق نیز دلیل اصلی توهین روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مرجعیت دینی را فتوای مهم مرجعیت توصیف کرد و خاطرنشان کرد: این فتوا رویا‌های تکفیری‌ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد.

همچنیبن «نوری المالکی» دبیرکل حزب «الدعوه الاسلامی» عراق و نخست‌وزیر اسبق این کشور در واکنش به این توهین در بیانیه‌ای گفت: بدون شک مرجعیت عالی دینی دژ امت اسلامی در دفاع از باور‌ها و حفظ هویت و دفاع از حقوق فرزندان گروه‌های مختلف ملت است و در طول زندگی مبارک خود همچون خیمه‌ای بوده که سایه خود را همواره در همه نگرانی‌ها افکنده است؛ ایشان تحت هر شرایطی کنار مردم بوده و در توجه خود به آن‌ها هیچ تفاوتی میان عراقی‌ها قائل نبوده و بلکه بر وحدت این مردم تاکید و به برپایی عدالت و حق دعوت کرده است.

وی تاکید کرد که مرجعیت رمز و راز قدرت ملت ما و پرچم وحدت و عنوان افتخار و عزت آن است و توهین به آن به هر شکل و روشی یک تجاوز آشکار به ارزش‌هایی است که ملت عراق به آن ایمان دارند و مهم‌ترین عامل وحدت آن‌ها را هدف قرار داده و احساسات میلیون‌ها مسلمان و بویژه عراقی‌ها را تحریک می‌کند.

نخست‌وزیر اسبق عراق یادآور شد: بیدار کردن فتنه خاموش و شعله‌ور کردن آتش آن در این شرایط حساسی که کشور ما به‌دلیل شیوع کرونا و سایر بحران‌ها در آن قرار گرفته، یک اقدام متجاوزانه و دشمنی آشکار است، آن هم در شرایطی که ما انتظار داشتیم، همسایگانمان برای عبور از این مرحله سخت به جای اینگونه اقدامات٬ با ما همکاری کنند.

در کنار اعتراضات مقامات عراقی، جمعی از علمای دینی این کشور نیز از دولت و پارلمان این خواستند تا در واکنش به اقدام گستاخانه آل سعود در انتشار کاریکاتور توهین آمیز به مرجع عالی شیعیان عراق، مواضعی صریح و محکم اتخاذ کنند.

در کنار این اعتراضات کانون وکلای دادگستری در نجف اشرف نیز از تشکیل یک نیم برای بازخواست و پیگرد روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در پی توهین به مرجعیت عالی عراق خبر داد.

پر واضح است که این اهانت به نماد‌های دینی و ملی عراق و اهانت اخیر به ساحت آیت‌الله العظمی سیستانی کاملا سازماندهی شده است و چند هدف را در برمی‌گیرد.

یکی از اهداف توهین به مرجعیت عالی عراق، کینه سعودی‌ها از فتوای تاریخی ایشان در خصوص وجوب کفایی «جهاد» بود؛ همان‌طور که در گزارشی با عنوان «۶ سال تلاش بی وقفه برای امنیت عراق/ دلیل اصلی دشمنی حشدالشعبی با اشغالگران آمریکایی» اشاره کردیم، آیت‌الله العظمی سیستانی چندین ماه پس از شروع فعالیت حشدالشعبی از همه کسانی‌که توانایی جنگیدن داشتند، دعوت کرد تا در کنار نیرو‌های ارتش با تروریست‌های داعش مقابله کنند؛ این فتوا نقش مهمی در ترغیب مردم در پیوستن به حشدالشعبی و در نتیجه ناکام ماندن نقشه آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها برای ناامنی و در نتیجه پیاده‌سازی اهدافشان در عراق داشت.

از دیگر اهداف هتاکی اخیر «الشرق الاوسط» به مرجعیت عالی شیعیان عراق، ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن در این کشور است، زیرا آیت‌الله العظمی سیستانی طی سال‌های اخیر پرچمدار وحدت در عراق بوده است.

با توجه به نکاتی که در این نوشتار به آن اشاره شد، سعودی‌ها به‌دلیل کینه‌ای دیرینه که از آیت‌الله العظمی سیستانی دارند و همچنین ایجاد اختلاف برای فتنه‌انگیزی در عراق دست به این اقدام زدند و اقداماتی مشابه در آینده، دور از انتظار نخواهد لود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها