«امیر نصیربیگی» رئیس سازمان بسیج هنرمندان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، محوری بودن جشنوارههای تئاتری را یکی از مهمترین آفتهای حوزه تئاتر کشور دانست و اظهار داشت: جشنواره فقط بخشی از پازل کلی برنامهریزیهای تئاتر است و این دست از رویدادها قرار است ما را به سرمنزل اصلی برسانند.
وی با تاکید براینکه متاسفانه ما الان در حوزه تئاتر کشور برنامه – تولید و اجرایی – مدون و خوبی نداریم، گفت: اتفاقات ناشی از برگزاری جشنواره فقط چند سال اثرگذاری دارند. معمولا نکتهها و اتفاقات حاضر در یک جشنواره پس از سه تا پنج سال اثر خود را از دست میدهند و در برخی از مواقع هم جشنوارهها از مسیر اصلی خودشان منحرف میشوند.
نصیربیگی با بیان اینکه جریان تئاتر کشور باید برنامه مدون داشته باشد، تصریح کرد: محورهای تولیدی و اجرایی و آموزشی باید در برنامهریزیهای کلان تئاتر کشور مورد نظر قرار بگیرند. برگزاری جشنواره در مسیر حفظ و انسجام جریان تئاتری کشور میتواند به پیشبرد برنامهریزیهای کلان کمک کند.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان تاکید داشت: مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی حوزه تئاتر باید بتواند نقش مجموعهها و نهادهای حمایتی را در برنامهریزیهای کلان تئاتر ترسیم کند و سیاستگذاریهای مختلف را در مسیری درست و کلان تنظیم کند.
وی ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی باید در کنار جشنوارههای مختلف، تمام فعالیتهای تئاتری کشور را مورد نظر و توجه قرار دهد و برای هر یک از حوزهها برنامهریزی دقیقی را ارائه دهد و در برنامهریزیهای کلان خود میزان حمایت از حوزههای مختلف تئاتری را مشخص کند.
نصیربیگی با اشاره به ضعفهای مدیریتی حوزه تئاتر، توضیح داد: متاسفانه مدیران قبلی تئاتر در ایران علاقه و یا اعتقادی به بخش پژوهش در حوزه تئاتر نداشتهاند. اگر ما پژوهش را در محوریت مدیریت تئاتر قرار میدادیم، امروز همان پژوهشها میتوانستند مسیر درست را به ما نشان بدهند.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: از آنجایی که پژوهش موضوعی ویترینی نیست و مدیران نمیتوانند با آن عکس بگیرند، این حوزه توجه نمیکند. تئاتر کشور زمانی سامان مییابد که پشتوانه پژوهشی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نویسندگان خوب حوزه دفاع مقدس امروزه کمکار شدهاند، گفت: بهدلیل اندک بودن حمایتهای صورت گرفته از فعالان تئاتر دفاع مقدس، فعالیت خوب و ویژهای در این حوزه شکل نمیگیرد لذا بایستی برنامهریزان حوزه تئاتر باید زمینه حضور فعالان تئاتر را فعال کنند و با سیاستهای مختلف، برای انجام کار انگیزه ایجاد کنند.
نصیربیگی ادامه داد: مسئولین باید با ارائه بستههای حمایتی مختلف حالِ خوب موجود در تئاتر را دو مرتبه احیا کنند. سازمان بسیج هنرمندان برای جلوگیری از ایجاد موازیکاری در حوزه تئاتر خط و مشی دقیقی را برای فعالیتهای خود مشخص کرده است.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به این که هنرمند برای دستیابی به نقطه ثبات به فرآیندهای آموزشی متنوعی نیاز دارد، افزود: بسیج هنرمندان، در تلاش است تا از طریق برنامههای مختلف تولیدات آموزشی حوزه تئاتر را مورد حمایت قرار دهد و تولیدات حرفهای این سازمان در «بنیاد روایت فتح» شکل میگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سالها قبل فعالان تئاتر دفاع مقدس به واسطه اقدامات نهادهای مختلف به سفرهای متعددی میرفتند و از نزدیک با مناطق جنگی و مقاومت آشنا میشدند. وقتی یک تولیدکننده از نزدیک با فضای دفاع مقدس آشنا میشود، از شعار و کلیگویی فاصله میگیرد و به اصل مطلب میپردازد.
نصیربیگی با اشاره به این که تئاتر دفاع مقدس امروزه درگیر تکرارها و کلیشهها شده است، توضیح داد: مسئولین و دبیرهای جشنوارههای مختلف باید از ورود نمایشنامههای تکراری به روند رقابت و مسابقه جلوگیری کنند.
انتهای پیام/ 121