دفاع‌پرس بررسی کرد؛

دلیل سکوت «مصطفی الکاظمی» در خصوص توهین به مرجعیت عالی شیعیان عراق

نخست‌وزیر عراق پس از چندین روز از توهین روزنامه سعودی به «آیت‌الله العظمی سیستانی»، هنوز واکنش رسمی نسبت به این موضوع نشان نداده است.
کد خبر: ۴۰۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ - 06July 2020

سکوت معنادار «مصطفی الکاظمی» در خصوص توهین به مرجعیت عالی شیعیان عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» سیزدهم تیر ماه در راستای پروژه توهین به نماد‌های دینی و ملی عراق، کاریکاتوری توهین آمیز را علیه «آیت‌الله العظمی سیستانی» مرجعیت عالی شیعیان عراق منتشر کرد.

پس از این اقدام گستاخانه بود که مسئولان عراقی خشم خود را نسبت به این هتاکی نشان دادند؛ از مسئولان گروه‌های محور مقاومت در عراق گرفته تا نمایندگان پارلمان و نخست‌وزیر‌های پیشین عراق، همگی با صدور بیانیه، انتشار توئیت یا مصاحبه مطبوعاتی، مواضع خود نسبت به این اقدام رانشان دادند.

در گزارشی با عنوان: «چرایی هتاکی سعودی‌ها به پرچمدار عراق» به بخشی از واکنش‌های مقامات عراقی نسبت به هتاکی به آیت‌الله العظمی سیستانی اشاره کردیم؛ در آن گزارش تاکید کردیم که سعودی‌ها به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها «ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی برای فتنه‌انگیزی در عراق» است، دست به این اقدامِ از قبل طراحی شده زده‌اند.

روز گذشته نیز مردم عراق، در اعتراض به اهانت روزنامه الشرق الاوسط به آیت‌الله العظمی سیستانی علیه سیاست‌های آل سعود تظاهرات کردند و خشم خود نسبت به این اقدام گستاخانه را نشان دادند تا به سعودی‌ها بفهمانند که مرجعیت خط قرمزشان است.

اما نکته جالب توجه که در این نوشتار می‌خواهیم به آن اشاره کنیم سکوتِ معنادار دولت نسبت به هتاکی الشرق الاوسط به آیت‌الله العظمی سیستانی است؛ دولت پس از چندین روز از این موضوع، هنوز واکنش رسمی نشان نداده است.

«سعد الکعبی» تحلیلگر عراقی در خصوص سکوت معنادار دولت نسبت به هتاکی سعودی‌ها به مرجعیت عالی شیعیان عراق اظهار داشت: سکوت دولت در قبال این اهانت سعودی، تعجب‌برانگیز است و عدم نشان دادن یک واکنش رسمی بیانگر موافقت دولت با این اهانت و موجب باز شدن باب اهانت‌های بیشتر به سمبل‌ها و نماد‌های ملی عراق می‌شود.

البته این سکوتِ دولت مصطفی الکاظمی در قبال اتفاقات مهم در راستای فتنه‌انگیزی در عراق بی سابقه نیست؛ الکاظمی در قبال حمله یگان‌های ضد تروریسم عراق به یکی از مقر‌های گردان‌های حزب‌الله و «ایجاد اختلاف بین نیرو‌های نظامی در عراق» نیز موضعی قاطع نگرفت ولو اینکه به گفته بسیاری از مقامات عراقی این حمله با هماهنگی با شخصِ نخست‌وزیر انجام شد و ابراز تاسف او فقط یک نمایش بود.

در پایان باید گفت که دو اتفاق اخیر یعنی حمله به مقر کتائب حزب‌الله عراق و توهین الشرق الاوسط به آیت‌الله العظمی سیستانی با هدف «ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی برای فتنه‌انگیزی در عراق و ایجاد اختلاف بین نیرو‌های نظامی در این کشور» انجام شد و سکوت معنادار مصطفی الکاظمی و دولتش نسبت به این اقدامات باعث می‌شود که همه تصور کنند، نخست‌وزیر عراق موافق چنین اقداماتی است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها