وقتی حقوق شهروندی و حریم خصوصی برای مدعیان دموکراسی بی معنی است؛

آمریکا با کارنامه‌ای تاریک در نقض حقوق بشر

آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقض‌کنندگان حقوق بشر با کارنامه‌ای تاریک در مسائل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به مردم کشورش و افکار عمومی جهان، حقوق بشر در سایر کشور‌ها را زیر سوال می‌برد.
کد خبر: ۴۰۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵ - 07July 2020

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، گزارش‌های حقوق بشری آمریکا بار‌ها به دلایل مختلفی مانند روش شناسی نادرست، اتخاذ استاندارد‌های دوگانه، غرض‌ورزی و رعایت نکردن اصل بی‌طرفی، نادیده گرفتن فرهنگ بومی و سبک زندگی سایر جوامع و مداخله جویی در امور داخلی سایر کشور‌ها مورد انتقاد واقع شده است.

آمریکا در نقشی قیم‌مآبانه بر این تصور است که وظیفه دارد تا درباره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشور‌ها به اظهارنظر بپردازد؛ در حالی که هیچ نهاد بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چنین نقش و وظیفه‌ای را برای آن کشور تعریف نکرده است.

علاوه بر این، آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقض‌کنندگان حقوق بشر با کارنامه‌ای تاریک در مسائل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به مردم کشورش و افکار عمومی جهان، حقوق بشر در سایر کشور‌ها را زیر سوال می‌برد و گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به محملی در این زمینه تبدیل شده است.

آمریکا با کارنامه‌ای تاریک در نقض حقوق بشری

حتی اگر در مواردی در این گزارش‌ها مانند گزارش سال ۲۰۱۹ به مسئله حقوق بشر در کشور‌های متحد واشنگتن مانند کشور‌های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس پرداخته شده، این مسئله هیچ تاثیری در روابط گسترده واشنگتن با این کشور‌ها نداشته است.

آمریکا که خود را در نقش پلیس جهانی تصور می‌کند، نه‌فقط به اقدامات یکجانبه مانند حمله به کشور‌ها به بهانه‌های مختلف دست زده است، بلکه خود را محق می‌داند که درباره وضعیت حقوق بشر در سایر کشور‌ها نیز داوری کند؛ در حالی که اشاره‌ای به وضعیت حقوق بشر در خود این کشور نمی‌کند.

به گفته (آندرانیک میگرانیان) کارشناس سیاسی روسی، آمریکا بیشتر از بسیاری از کشور‌های جهان حقوق بشر را نقض می‌کند.

قضاوت در مورد سیاست‌ها و رویه‌های حقوق بشری دیگر کشورها، ناقض اصل برابری حقوقی کشور‌ها و نیز اصل مسلم حقوقی دخالت نکردن در امور داخلی کشور‌های مستقل است. همین مسئله بار‌ها انتقاد کشور‌هایی مانند روسیه، چین و ایران را برانگیخته و در عین حال موجب اقدامات مشابه شده است؛ همچنان که وزارتخانه‌های خارجه چین و روسیه نیز با انتشار گزارش‌های سالانه، وضعیت حقوق بشر در آمریکا را زیر سئوال برده‌اند.

گزارش‌های متعدد از جمله گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز وجود شواهد و مدارک مختلف حاکی از این است که آمریکا با این که همواره داعیه حمایت از حقوق بشر را دارد، از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان به شمار می‌رود.

نقض حقوق بشر در آمریکا در ابعاد و جنبه‌های مختلفی انجام می‌شود. به رغم شعار‌های دولت آمریکا با ادعای رعایت حقوق بشر و حفاظت از حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی در این کشور، عملکرد دولت آمریکا در زمینه مسائل مختلفی مانند برخورد با بومیان، اقلیت‌ها و سیاه‌پوستان، وضعیت زندانیان، تجاوز به حریم خصوصی و بسیاری موارد دیگر نشان دهنده ادعا‌های دروغ واشنگتن در دفاع از حقوق بشر است.

موارد متعدد نقض حقوق بشر شهروندان آمریکایی موجب خشم، ناامیدی و انشقاق در جامعه آمریکا شده است. در بعد خارجی نیز آمریکا همواره تلاش کرده است تا بدون توجه به ارزش‌های جهانی و قوانین بین‌المللی، اهداف خود را دنبال کند و برای رسیدن به این اهداف به نقض گسترده و آشکار حقوق بشر در دیگر کشور‌ها مبادرت کرده است.

به گفته دکتر (دانیل کوالیک) استاد حقوق بشر بین‌الملل دانشگاه پیتسبرگ، آمریکا خلاف لفاظی‌هایش، کاملا نسبت به حقوق بشر جهانی بی‌اعتنا است.

آمریکا از هنگام شکل‌گیری، با حملات گسترده در خارج از مرز‌های خود و کشتن غیرنظامیان به نقض گسترده حقوق بشر پرداخته است.
نقض حقوق بین‌المللی و تجاوز به دو کشور افغانستان و عراق و ایجاد فجایع حقوق بشری در زندان‌های ابوغریب و بگرام و مرگ هزاران انسان بی‌گناه و همچنین حملات به اصطلاح ضد تروریستی با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین علیه غیرنظامیان از جمله موارد نقض آشکار حقوق بشر آمریکا است.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر در خارج از آمریکا می‌توان به بازداشت نامحدود و بدون اتهام زندانیان در گوانتانامو و اعمال انواع شکنجه علیه آنان اشاره کرد که به اعتراضات گسترده مجامع داخلی و بین‌المللی حقوق بشر علیه این کشور منجر شده است. همچنین در این باره می‌توان، جاسوسی و شنود گسترده دولت آمریکا از شهروندان کشور‌های مختلف جهان و حتی شهروندان خود این کشور را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار