مسئول یمنی: سازمان ملل در اجرای توافق صلح ناتوان است

معاون استاندار الحدیده یمن تاکید کرد که سازمان ملل برای اجرای توافق‌نامه صلح بین دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن و فراهم کردن زمینه ارسال مواد غذایی به شهر محاصره شده الدریهمی ناتوان بوده است.
کد خبر: ۴۰۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲ - 06July 2020

مسئول یمنی: سازمان ملل در اجرای توافق صلح ناتوان استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه اطلاع رسانی آژانس مطبوعات یمن روز دوشنبه به نقل از  محمد عیاش قحیم اظهار داشت: کشورهای ائتلاف نه تنها بمباران منازل مسکونی و مراکز خدماتی را متوقف نکردند بلکه دزدی دریایی از نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل مواد غذایی و دارویی یمن را در جیبوتی انجام دادند.

وی تاکید کرد که توقیف کشتی‌های حامل مواد نفتی و غذایی در دریا بزرگترین نقض توافق سوئد است.

معاون استاندار الحدیده، همدستی مقامات محلی با نیروهای ائتلاف برای هدف قراردادن شهروندان و مراکز غیر نظامی در استان‌های مختلف یمن همچنین سکوت جامعه جهانی در برابر جنایاتی که نیروهای ائتلاف علیه شهروندان مرتکب شده‌اند و عدم انجام مسئولیت‌های خود برای توقف جنگ و رفع محاصره در حمایت از شهروندان غیر نظامی یمن را محکوم کرد.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن ۱۵ آذر سال ۱۳۹۷ با میانجیگری مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، در شهر استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.

اعتمادسازی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و عقب نشینی نیروهای ائتلاف از این مناطق از جمله مفاد این توافق بود اما نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان حتی برای لحظه‌ای پایبند به توافق صلح سوئد نشدند و در ساعاتی پس از توافق تاکنون الحدیده و سایر شهرها و استان‌های یمن را مورد حملات هوایی قرار دادند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریباً پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها