مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

دانشنامه دفاع مقدس مبنای تولید آثار هنری خواهد شد

سردار حسینعلی یوسفعلی­‌زاده گفت: دانشنامه دفاع مقدس، فرصت مناسبی را برای هنرمندان فراهم خواهد کرد تا با تکیه بر این دانشنامه آثار فاخر هنری، سینمایی و همچنین مستندهای در خور شأنی را تولید کنند.
کد خبر: ۴۰۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲ - 07July 2020

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس به عنوان یکی از مأموریت‌های مهم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ مبتنی بر مفاد اساسنامه بنیاد و تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: این حرکت بزرگ و اثرگذار اهداف مهمی همچون حفاظت و نگهداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین ثبت حماسه‌های جاودانه امت اسلام و رزمندگان کفرستیز عرصه‌های عزت و شرف را دنبال می‌کند.

یوسفعلی‌زاده خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند پیشینه و اسناد دفاع مقدس نگهداری، پردازش و تدوین شود و محققان و دانش‌پژوهان، به خصوص دانشمندان جوان از این تجربه گرانسنگ استفاده کنند.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه اهداف طرح دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی را برشماری کرد‌ و گفت: نخستین هدف؛ تبیین تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس استان است. انتقال دانش و ارزش‌های مربوط به دوران دفاع مقدس به نسل‌های حال و آینده دومین هدفی است که در طرح دانشنامه مورد توجه قرار گرفته است. جلوگیری از تحریف و فراموشی حقایق و تاریخ دفاع مقدس، امکان دستیابی اندیشمندان و محققان به منابع مستند، جامع و معتبر دفاع مقدس و اشتراک‌گذاری دانش دفاع مقدس در همه ابعاد از دیگر اهداف طرح دانشنامه استانی به شمار می‌روند.

این مسئول در ادامه یادآور شد: این اهداف کانونی به عنوان یک اولویت مهم و اساسی؛ در دستور کار اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قرار گرفت و با تشکیل شورای علمی و ستاد راهبردی تدوین دانشنامه و استفاده از اساتید مجرب و همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس در استان زمینه‌های ورود به عرصه تدوین دانشنامه فراهم شد.

یوسفعلی‌زاده یکی از آسیب‌های عدم موفقیت در تدوین دانشنامه دفاع مقدس را عدم تأمین پشتیبانی طرح در گذشته دانست و یادآور شد: یک طرح مهم و اثرگذار که باید پژوهش‌های علمی فراوانی پیرامون آن انجام شود بدون پشتوانه‌های ریالی و اعتباری قابل انجام نیست. طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان پس از مراحل کارشناسی و پژوهشی و رفع ایرادات، به شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ارائه با نظر استاندار خراسان رضوی و اکثریت آراء به تصویب رسید و دارای پشتوانه شد.

وی با بیان اینکه طرح مصوب از نیمه سال 1398 وارد مرحله اجرا شد، تصریح کرد: دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی با کمک و حضور قریب به 50 نفر از اساتید مبرز در حوزه تحقیق، پژوهش و تدوین مقالات و پرونده‌های علمی در حال تدوین بوده و مراحل انجام کار به خوبی در حال اجراست. امیدواریم با پشتوانه‌هایی که از طریق استان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده بتوانیم در بازه زمانی چهار ساله که در طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان پیش‌بینی شده تدوین این دانشنامه به پایان برسد.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد تومان جهت تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس تأمین اعتبار شده و واگذاری آن صورت گرفته، افزود: در سال‌جاری نیز اعتبار مورد نیاز طرح به تصویب رسیده و دستگاه‌های ذیربط متعهد شدند برابر درخواست و پیگیری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعتبار را تأمین و واگذار کنند.

این مسئول تأکید کرد: تلاش‌های اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان در راستای تدوین داشنامه دفاع مقدس و تقارن آن با برپایی کنگره 18 هزار شهید استان باعث تقویت حرکت تدوین دانشنامه و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی و یک احساس نیاز از سوی همه مجموعه‌های دست‌اندرکار شده است. با توجه به اراده‌ای که در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و تلاش مسئولان ذی‌ربط وجود دارد، مراحل اجرایی دانشنامه دفاع مقدس در استان به خوبی طی شده و این دانشنامه تدوین خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان‌ها و یگان‌های نیروهای مسلح که در خلق حماسه دفاع مقدس نقش‌آفرین بودند و اسناد و مدارک و سوابق آن دوران را در اختیار دارند به عنوان اصلی‌ترین مجموعه‌ها باید نقش خود را به خوبی در دانشنامه استان تبیین کنند. در گام‌های بعد رزمندگان داوطلب بسیجی، خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان هستند که باید اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس را در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی، به عنوان استانی رزمنده‌خیز، سلحشور و غیرتمند و سفیران امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس یاری کنند.

وی با بیان اینکه حضور گسترده رزمندگان خراسانی در دفاع مقدس حلاوت ویژه‌ای داشت؛ افزود: رزمندگان خراسانی از جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و از شرقی‌ترین و دورترین نقطه کشور از مناطق جنگی، عازم جبهه‌های حق علیه باطل می‌شدند. مطابق اطلاعات و آمارها نقش استان خراسان به لحاظ تأمین نیرو و پشتیبانی از جنگ نه تنها کمتر از استان‌های درگیر نبود بلکه مردم استان خراسان در بعضی از مقاطع، از برخی دیگر از استان‌ها بیشتر درگیر مسائل جنگ بودند که حجم بالای ایثارگری‌ رزمندگان استان خراسان زبان گویای این حضور و نقش‌آفرینی‌هاست.

یوسفعلی‌زاده بیان داشت: ما وظیفه داریم رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و شهدای استان خراسان رضوی را ثبت و نگهداری کنیم و دانشنامه دفاع مقدس بستر این امر مهم را فراهم می‌کند. پژوهشگران با استفاده از این دانشنامه می‌توانند نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را در زمینه دفاع مقدس مبتنی بر مستندات به جامعه ارائه کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی افزود: ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، نخستین ساختمانی است که در پروژه در دست احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان آماده بهره‌برداری‌ شده، این مرکز زیرساخت تدوین دانشنامه به شمار می‌رود و نشان از اهمیت و اولویت این مأموریت دارد.

وی عنوان کرد: امیدواریم طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده نخستین جلد یا پیش شماره دانشنامه دفاع مقدس تا هفته دفاع مقدس امسال؛ تدوین، چاپ و رونمایی شود و این حرکت بزرگ و مهم اولین محصول خود را عرضه کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی ضمن درخواست از رزمندگان دفاع مقدس برای ارائه اسناد خود به مرکز اسناد دفاع مقدس استان، گفت: هیچ یک از رزمندگان دفاع مقدس چه در نیروهای مسلح و چه در اقشار دیگر جاودانه نخواهند بود؛ بر همین اساس، اسناد باید در مکانی به ودیعه گذاشته شود تا برای سال‌ها و قرن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با آغاز به کار مرکز تخصصی و پژوهشی دفاع مقدس مرکز فرهنگی استان من از رزمندگان، خاندان معظم شهدا و همه عزیزانی که اسناد و مدارکی از دوران دفاع مقدس در اختیار دارند درخواست می‌کنم؛ ضمن ارائه یک نسخه از اسناد و یا اصل اسناد به این مرکز با پژوهشگران این حوزه همکاری‌ لازم را داشته باشند چراکه اگر نقش گرانسنگ استان در دفاع مقدس تدوین و ماندگار نشود مستوجب عقوبت خواهیم بود.

وی همچنین طی درخواستی از محققان گفت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس حرکتی انقلابی، علمی، ارزشی و جهادی است. اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان با تأسی به سال‌های حماسه و ایثار مشتاق حضور پژوهشگران و مراکز علمی که می‌توانند در تدوین دانشنامه دفاع مقدس مؤثر باشند؛ است چراکه مطئنیم در آینده، دانشنانه دفاع مقدس به عنوان منبع غنی ارزش‌های دفاع مقدس و آرمان‌های شهدا منشأ تدوین هزاران جلد کتاب با موضوع خاطرات، دلنوشته‌ها و دستنوشته‌ها و اسناد خواهد شد.

یوسفعلی‌زاده در پایان گفت: دانشنامه دفاع مقدس، فرصت مناسبی را برای هنرمندان فراهم خواهد کرد تا با تکیه بر این دانشنامه آثار فاخر هنری، سینمایی و همچنین مستندهای در خور شأنی را تولید کنند. همچنین دانشنامه دفاع مقدس می‌تواند مبنای تولید محتواهایی باشد که از طریق فضای مجازی پیام شهیدان را به گوش جهانیان برساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها