یادداشت/ حجت الاسلام عیسی رضایی

شکرگذاری در برابر نعمت انقلاب و شهدا وظیفه همگان است

چهل سال از عمر مقدس نظام جمهوری اسلامی گذشته است و با وجود مشکلاتی که داریم باید شاکر آن، شاکر نعمت ولایت و شاکر نعمت شهدا باشیم.
کد خبر: ۴۰۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸ - 09July 2020

شکرگذاری در برابر نعمت انقلاب و شهدا وظیفه همگان استگروه‌ استانهای دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»، حمد و سپاس خدایی را که بر ما ملت ایران منت ‌نهاد و انقلابی را به ما ارزانی داشت تا بتوانیم در سایه این انقلاب مقتدرانه حرف خود را بزنیم و جهان را به چالش بکشانیم و به شکرانه این نعمت بزرگ و این ‌نعمت ‌والا سر بر سجده ‌شکر نهاده ‌‌و او را از صمیم قلب شکر گزاریم. انقلاب اسلامی‌ ثمره خون هزاران شهید والامقامی است که با اهدای جان خود از خود گذشتند تا ما در رفاه و آسایش باشیم و از نهال انقلاب که حال به درخت مثمری مبدل گشته است ثمر بچینیم.

وظیفه ما در برابر نعمت انقلاب و شهدا چیست؟

برای تبیین این موضوع آیه‌ای از قرآن را ملاک بحثمان قرار می‌دهیم. خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اذکروا نعمت الله علیکم ‌اذهم‌ قوم‌ ان یبسطوا الیکم ایدیهم ‌فکف‌ ایدیهم‌ عنکم ‌واتقوا‌ الله ‌و علی ‌الله ‌فلیتوکل‌ المومنون» ای کسانی که ایمان آورده‌اید نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که قومی آهنگ آن داشتند که بر شما دست یازند و [خدا] دست‌شان را از شما کوتاه داشت و از خدا پروا کنید و مومنان باید تنها بر خدا توکل کنند.

1.اولین نکته این آیه شمردن نعمات خداوند می‌باشد. «اذکروا نعمت الله علیکم»؛ گاهی ما انسان‌ها بیش از آنکه به داده‌های خداوند فکر کنیم به نداده‌ها فکر می‌کنیم به تعبیری نیمه خالی لیوان را می‌بینیم‌.

چهل سال از عمر مقدس نظام جمهوری اسلامی گذشته البته هنوز مشکلات زیادی داریم، با این حال هیچکس منکر وجود مشکلات نیست، اما نعمت انقلاب اسلامی را نباید از یاد برد، بلکه باید شاکر آن، شاکر نعمت ولایت و شاکر نعمت شهدا باشیم.

اگر می‌خواهیم قدر نعمت این انقلاب را بدانیم باید ایران  ۹۹را با ایران ۹۹ بدون انقلاب در نظر بگیریم و مقایسه کنیم؛ وضعیتی که در زمان طاغوت حاکم بود. کشور با چه سرعتی به سمت فساد حرکت می‌کرد. اگر انقلاب اسلامی نبود اکنون این ۲۳۰ هزار شهید به عالم معرفی نمی‌شدند.

بعد از امر به ‌ذکر نعمت به یک نعمتی اشاره می‌کند که ویژگی خاصی دارد آن هم «اذهم‌ قوم‌‌‌ ان یبسطوا الیکم ایدیهم»؛ گروهی می‌خواستند بر شما مسلط شوند به هیچ چیزی رحم نمی‌کردند و اینکه نتوانستند بر ما مسلط شوند نعمت الهی است. مثال: سه گروه وجود داشتند که قصد داشتن بر امور ایران مسلط باشند، این سه گروه عبارتند از رژیم پهلوی، صدام و داعش.

1‌. گروه اول: خاندان پهلوی؛ این خاندان ‌اگر در یک ‌مهمانی ‌از ناموس کسی خوششان می‌آمد، شوهرش جرأت نمی‌کرد مانع شاه و برادرش شود، شاه و برادرش ناموس مهمانش را بر می‌داشت و می‌برد.

اکنون عده‌ای نادان می‌گویند: ولایت فقیه با شاه‌ فرق ندارد، آیا ولایت فقیه همان شاه است؟ آیا آنهایی که تا شراب‌شان را نمی‌خوردند و رابطه نامشروع‌شان را نمی‌داشتند خواب‌شان نمی‌برد. با این سید بزرگوار و فقیه جامع الشرایطی ‌که تا شب ناله‌اش را نزده و نماز شبش را نخوانده است خوابش نمی‌برد، یکی‌اند؟ آنان ۵۷ سال بر گرده مردم سوار بودند.

خداوند می‌فرماید: این نعمت را یادآوری کنید. «فکف ایدیهم‌ عنکم»؛ مردم دست رژیم پهلوی را به همت امام و شهدا از سر ملت کوتاه کردند، و گرنه آن فساد رو به رشد رژیم پهلوی، دیگر ناموسی برای کسی نمی‌ماند. البته این مسائل در رژیم‌های شاهنشاهی قبل از رژیم پهلوی نیز وجود داشت.

2. گروه دوم: قوم ‌دیگری هم که می‌خواستند بر ما مسلط شوند، صدام و دار و دسته‌اش‌ بودند. یکی از نعمت‌های خدا که توسط شهدا به ما اعطا شد نعمت امنیت بود.

خاطره‌ای از نعمت امنیت اعطا شده از جانب شهدا نمایشگاه دفاع مقدس بود، جوانی آمد از یکی از رزمنده‌ها پرسید: من نمی‌دانم چرا شما به جنگ رفته‌اید؟ آیا جنگ طلب بودید؟ آن ‌رزمنده بزرگوار فرمود: ما که غیرت به خرج داده‌ایم، تا بحال ندیده بودیم از غیرتمندی هم سوال کنند و آن را زیر سوال ببرند! زیرا همیشه ‌بی‌غیرت‌ها را زیر سوال می‌بردند، ولی ظاهراً این جوان نمی‌فهمید، گفت: ‌جوان من و امثال من کسانی مثل: «مصطفی زاهدی»، «ماشاالله زاهدی»، «محمود زاهدی»، شهید «پروانه» و هزاران شهید کاشان و ۲۳ هزار شهید استان اصفهان و ۲۳۲هزار شهید مملکت، همگی به جبهه رفتیم که تو فرزند پدرت باشی.

آن صدامی که ما دیدیم به ناموس هیچ‌کس ‌رحم ‌نمی‌کرد. خدا در واقع در این آیه هشدار نعمتی که اعطا شده است را می‌دهد و می‌گوید «یادتان باشد که به برکت خون شهدا این امنیت آمده است و الا قومی بودند که قصد مسلط شدن بر شما را داشتند. به دختران مرزنشین‌ رحم نکردند، در خوزستان به تعدادی از نوامیس‌مان جسارت کردند، آنان قصد داشتن به ناموس مملکت مسلط ‌شوند، این امنیت یک نوع اتمام حجت شهدا با ماست‌.»

‌3. گروه سوم: ولی ‌امر مسلمین جهان‌ حضرت‌ امام خامنه‌ای‌ (مدظله‌العالی) فرمودند: «اگر مدافعان حرم جلوی داعش را نگرفته بودند، باید در کرمانشاه و ایلام ‌و داخل ‌کشور با آنها مقابله می‌کردیم.»

خاطره درباره نعمت وجود مدافعان حرم

وقتی یک داعشی ‌را اسیر کردند، از او پرسیدند: آیا جایی هم دلت به رحم آمد؟ گفت: بله، پرسیدند: کجا؟ گفت: وارد خانه‌ای شدم، مادر و پدر و دو دختر بر سر سفره غذا نشسته بودند، موهای دختر بزرگ را گرفتم آوردم بالا و سرش را از بدنش جدا کردم و سر بریده دختر را بر سر سفره‌شان‌گذاشتم و گفتم غذای‌تان را بخورید دیگر، مادر و پدرش داشتند خودشان را می‌زدند و تکه پاره می‌کردند، دختر کوچک را هم چنین کردم و سرش را بریدم و بر سر سفره گذاشتم و گفتم‌ چراغذای‌تان را نمی‌خورید؟

اگر این شهدا نرفته بودند جلوی داعشی‌ها را بگیرند ما باید با این جرثومه‌های‌ کثیف و فاسد در همدان و کرمانشاه و ایلام می‌جنگیدیم «یا ایها الذین آمنوا اذکروا نعمت‌الله علیکم»

جنگ برای ما خسارت داشت، ولی به قول امام (ره) نعمت هم بود. دفاع از حرم برای ما نعمت است. «اذ هم قوم ‌ان ‌یبسطوا الیکم ایدیهم»؛ می‌خواستند به ما مسلط شوند «فکف ‌ایدیهم‌ عنکم»؛‌ خدا می‌گوید ما به برکت این مجاهدت‌ها دست‌شان را از سرتان کوتاه کرده‌ایم. به برکت‌ خون شهدا سفره‌ صدام، داعش و منافقین جمع شد و به برکت خون شهدا و امنیت برقرار شد‌. این پیام اول و اتمام حجت اول بود.

حواس‌مان باشد در کجا بودیم و در کجا هستیم و همیشه نیمه پر لیوان را ببینیم، شاکر نعمت‌های خدا باشیم. قطعاً همگی به مسئولین معترضیم همانگونه که حضرت آقا فرمودند که از وضعیت اقتصادی عدالت اجتماعی عدالت سیاسی نظام راضی نیستیم. ولی نباید ناامید هم باشیم؛ زیرا دشمن می‌خواهد ما را ناامید کند به این دلیل که اگر ناامید باشیم دیگر کاری انجام نمی‌دهیم و سر جاهای‌مان می‌نشینیم.

2.پیام دوم آیه تقوا و نگه داشتن حد خداونداست «واتقو الله»؛ یعنی حد خدا را نگه دارید. وکیل مدافع و خون‌خواه شهدا خداست؛ زیرا در فرازی از زیارت عاشورا به امام حسین علیه السلام می‌گوییم: «السلام علیک یا ثارالله ‌و ابن‌ ثاره»

«واتقواالله» کسی با خون شهدا با حرمت جانبازان و آزادگان و ایثارگران و خانواده شهدا بازی نکند، تقوا پیشه‌ کنید، تقوا یعنی حدود الهی را رعایت کنید، حرمت‌ حد خدا را نگه دارید، شهدا برای ولایت شهید شدند تا ما حرمت ولایت را نگه داریم، شهدا برای نماز، حیا و عفت و دفاع از حرم شهید شدند.

3.پیام ‌سوم آیه: توکل بر خدا نمودن «و علی ‌الله ‌فلیتوکل ‌المومنون» کسی که در خط شهدا باشد فقط به خدا توکل می‌کند، توکل بر خدا به معنای توقف نیست، برخی نشسته‌اند و می‌گویند خدا بزرگ است، در حالی‌که توکل یعنی به آنچه که خدا فرموده است اعتماد کنید، کار و تلاش و نتیجه ‌را به‌ خدا واگذار کردند‌.

وظیفه ما در مقابل مجاهدت ‌شهدا و خونی را که در راه اسلام و قرآن و انقلاب هدیه کردند تحقق گام دوم انقلاب  و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب است، مخصوصاً تحقق هفت‌گامی که در پایان بیانیه گام دوم بیان کردند، در سایه این امنیت علم و پژوهش‌ را شکوفا کنیم در سایه این امنیت، معنویت و اخلاق را در جامعه رشد و تعالی ببخشیم، به برکت خون شهدا اقتصاد کشور را قوی کنیم تا عزت و اقتدار ما افزایش پیدا کند در سایه این امنیتی که به برکت خون شهدا پیدا شده عدالت را گسترش و با فساد اقتصادی اخلاقی و سیاسی مبارزه کنیم با تأسی از راه امام و شهیدان استقلال و آزادی را به رسمیت بشناسیم را کشورمان را از زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان نجات دهیم. عزت ملی روابط خارجی مرزبندی با دشمن را بر اساس اصل عزت حکمت و مصلحت در روابط بین المللی ا رعایت کنیم و در نهایت سبک زندگی‌مان را بر اساس ‌آموزه‌های دینی و قرآنی و سیره شهدا تنظیم کنیم.

اینکه امروز در جامعه ما روحیه جهادی مخصوصاً در عرصه سلامت و مبارزه با ویروس کرونا حاکم شده به برکت مجاهدت‌های شهدای ما در طول سالیان سال در خط مبارزه حق علیه باطل به ملت و مردم ما به ارث رسیده است. شهدا با آیه ۱۱ سوره مائده ۳ اتمام حجت کردند:

۱. نعمت مجاهدان را یادمان نرود.

۲.  حدود خدا را رعایت کنیم «اتقواالله»

۳. اگر با حساب و کتاب‌های خدا جلو برویم یعنی بر او توکل کنیم «و من یتوکل علی الله فهو حسبه» خدا ما را کفایت می‌کند.

پیام‌های آیه:

۱. شمردن نعمات خداوند

۲.تقوا و نگه داشتن حد الهی

۳.توکل  کردن بر خدا

در پایان یاد و خاطره امام و شهیدان، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت، سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» و شهدای عرصه سلامت به ویژه دو شهید مدافع حرم از جبهه خان‌طومان شهیدان «سعید کمالی» و «علی جمشیدی» را گرامی می‌داریم.

منابع و ماخذ:

قرآن کریم،۱۱/مائده

بیانات رهبری ۱۳۹۶/۳/۲۸

فرازی از زیارت عاشورا

خاطرات استاد مطهری

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار