«مهمات» جنگ را برای نسل چهارم انقلاب تعریف می‌کند/ آمدیم تا تلویزیون را از کلیشه خلاص کنیم

مهمات عنوان بر‌نامه‌ای است که چهارشنبه‌ها از شبکه یک و پنجشنبه‌ها از شبکه افق روی آنتن می‌رود؛ کاری که به قولِ کارگردانش به دنبال سبک جدیدی از برنامه‌سازی در حوزه دفاع‌ مقدس است.
کد خبر: ۴۰۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ - 11July 2020

«مهمات» جنگ را برای نسل چهارم انقلاب تعریف می‌کند/ آمدیم تا تلویزیون را از کلیشه خلاص کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی مهمات عنوان برنامه جدیدی است که ساعت 18 هر چهارشنبه، در ساختار گرافیکی نو و مدرن به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس، به بازخوانی حوادث جنگ با زبان نسل جوان می‌پردازد. این برنامه تلویزیونی با همکاری مرکز بسیج سازمان صداوسیما و تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیداحمد موسویان و سیدصادق شهربانویی با فرم نو و ارائه مدرن مطالب به سراغ دفاع مقدس می‌رود.

این مجموعه سعی دارد با نگاهی پدیدارشناسانه به دفاع مقدس مردم ایران از نظرگاه نسل چهارم انقلاب و با رویکردی تحلیلی به مهم‌ترین نبرد تاریخ معاصر ایران بپردازد و از جنبه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حقیقت و واقعیت دفاع مقدس را تشریح کند. روزشمار جنگِ مهمّات را محمدعلی صمدی و زین‌العابدین تقی‌پور و سعید شهبازی روی آنتن می‌برند.

از کجا دغدغه مهمات شکل گرفت؟

سیداحمد موسویان کارگردان مهمات در گفت‌وگویی در خصوص این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: ایده مهمات سال 1397 شکل گرفت؛ کسانی در گروه برنامه‌ساز حضور داشتند و دارند که عمدتاً سابقه تدریس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را دارند و کاملاً با مخاطب نوجوان و جوان سر و کار دارند. دغدغه از اینجا شکل گرفت که با قالب‌های تولیدی جدیدی باید به تلویزیون بیاییم و از این کلیشه خارج شویم تا نوجوان و جوان مخاطبمان باشند. فضای‌مجازی ذائقه مخاطب را تغییر داده و دیگر نمی‌توان با آن فضای قدیمی به سراغ سوژه مهمی مثل دفاع‌مقدس رفت. با این نگاه و طرح از سال 1398 وارد پیش‌تولید 6 ماهه‌ای شدیم. از مهرماه 1398 کار تولید شروع شد.

به سراغ ضرباهنگ جدیدی رفتیم

وی افزود: سعی کردیم ضرباهنگ برنامه را بالا ببریم تا به ذائقه جوان امروزی بخورد. قبلاً قالب‌های دیگری تکرار شده که خدا را شکر می‌کنم به سراغ گونه‌ دیگری رفتیم تا مخاطب ما را بپذیرد. بازخوردهای امروز به ما می‌گویند راه و مسیرمان را درست انتخاب کردیم. چهارشنبه‌ها ساعت 18 به آنتن شبکه یک می‌آییم و به دلیل همین استقبال، ساعت 12 شب در شبکه یک بازپخش دیگری داریم. پنجشنبه ساعت 9:30 صبح باز هم در همین شبکه تکرار ما پخش می‌شود. ساعت 10 در شبکه افق، "مهمات" پخش دیگری دارد.

مهمات و پنج نوع دکور متفاوت

موسویان با اشاره به توجه مهمات به روزشمار دفاع‌مقدس، تأکید کرد: پنج قسمت مهمات پخش شده، بر اساس تایم‌لاین یا همان روزشمار دفاع‌مقدس پیش می‌رویم. در فصل اول که 26 قسمت است به خاطر شرایط کرونایی، خلاقیت به خرج دادیم در استودیوی داخلی تصویرسازی کردیم و طراحی دکوری پنج منظوره داشتیم؛ یعنی در واقع مهمات در پنج نوع دکور متفاوت قرار گرفته است. این دکورسازی متفاوت برای این است که قسمت‌های مختلف مهمانان و آیتم‌های متنوعی را تدارک دیده‌ایم.

نمایی از برنامه مهمات

وی افزود: هر قسمت از برنامه خط اصلی دارد؛ آن خط اصلی در واقع عملیات شاخصی است که در آن بازه زمانی انجام می‌شود. مجبور شدیم به خاطر 26 قسمت بودن برنامه، 26 عملیات را درنظر بگیریم. بر اساس آن آیتم‌هایی را طراحی کردیم که هم از ریتم نیفتند و هم گیرایی داشته باشند. برنامه‌ای با دو آیتم اصلی، یکی گفت‌وگوی با مهمان، یکی هم توضیح عملیات با جلوه‌های ویژه که دو آیتم اصلی برنامه‌اند. بقیه آیتم‌ها کنار آن قرار می‌گیرند. آیتم‌های بسیار کم با ریتم بالا و مرتبط با این دو بحثی است که به آن آیتم‌های اصلی ربط دارند.

برنامه‌ 55 دقیقه‌ای با تشریح 26 عملیات

موسویان اشاره کرد: برنامه ما 55 دقیقه‌ای است که بر اساس روزشمار جنگ و حضور فرماندهان و بزرگان جنگ پیش می‌رویم. گلایه‌ای داریم که از سرداران و بزرگان جنگ دعوت کردیم اما به دلیل چند اتفاق نتوانستند در این برنامه حاضر شوند؛ تقریباً از همه اثرگذارها دعوت کردیم، وسایل و تجهیزات لازم را نیز تدارک دیدیم. بزرگانی لطف کردند و آمدند و برخی هم به دلایلی نیامدند. هر قسمت یک مهمان داریم و در رابطه با یک عملیات صحبت می‌کنیم؛ مهمان‌ها کسانی‌اند که در دل واقعه بودند. یا نقش خیلی اصلی داشتند یا در واقعه بودند و دیدند چه اتفاقی افتاده است.

نسل چهارم انقلاب به مفاهیم جنگ نیاز دارد

وی در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از تحریف‌های تاریخی جنگ، تلویزیون باید چگونه برنامه‌سازی کند، تأکید کرد: امروز همه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و مخاطبین خودشان را دارند. تلویزیون به عنوان مرجع رسانه‌های کشور در بدترین حالت و کم‌بیننده‌ترین زمان، مخاطبین میلیونی دارد. باید به میدان بیاید و بیشتر از گذشته به حوزه دفاع‌مقدس بها بدهد. واقعیت این است نزدیک به 12 سال برنامه جدی در حوزه دفاع‌مقدس نداشتیم. این نسل چهارم انقلاب اسلامی به مفاهیم ناب دفاع‌مقدس نیاز دارد اگر درست و اصولی با این قشر و نسل برخورد کنیم.

مهماتِ دور از کلیشه‌های تلویزیونی

موسویان خاطرنشان کرد: تلویزیون به دفاع‌مقدس پرداخته اما با همان فرم و مهمان‌های همیشگی؛ گفت‌وگویی که ریتم قدیمی دارند و خلاقیتی برای نسل جدید در آنها اتفاق نمی‌افتد. خدا را شکر ما موفق بودیم در کنار محتوایی که ارائه دهیم آن هویت بصری‌مان جذاب باشد تا مخاطب نوجوان و جوانمان برنامه مهمات را ببینند.

در حال طراحی برای مهمات 2

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای فصل بعدی مهمات گفت: الان اگر خدا بخواهد در طراحی فصل دوم برنامه‌ایم؛ دو ایده محوری داریم و نمی‌توانم تا قطعی شدن جزئیاتی را اعلام کنم. اما خدا را شاکرم که در سطح مدیران عالی سازمان صداوسیما و مخاطبین گشایشی شده که چراغ سبزی نشان داده‌اند برای تولید کارهای بزرگ‌تر و امکانات بیشتری بدهند و حمایت‌ها جدی‌تر شود در این حوزه به صورت خاص و ویژه ورود می‌کنیم. فعلاً فصل اول 26 قسمتی است و شش ماه روی آنتن خواهیم بود. از طریق فضای مجازی بازخوردهای مردم را پیگیری می‌کنیم و البته با سامانه 162 هم تماس می‌گیرند که خوشبختانه نظرات مساعدی داشته‌اند.

چرا مهمات نام برنامه شد؟

کارگردان این برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که چرا نام این برنامه "مهمات" است، توضیح داد: ما گفتیم اسمی انتخاب کنیم ایهامی داشته باشد که به قول معروف استعاره‌ای در ذهنِ مخاطب شکل دهد. می‌دانید که مهمات واژه جنگی است و در ادبیات عامیانه خودمان هم جمع مهم‌ها است. چرا که می‌خواستیم حرف‌های مهمی بزنیم که تا به حال کسی در این قالب مطرح نکرده است.

باید نسل سوم و چهارم بشناسند

موسویان در خصوص دغدغه‌های برنامه‌سازی‌اش خاطرنشان کرد: همیشه دغدغه‌ام این بوده که حالا به 40 سالگی دفاع‌مقدس رسیده‌ایم امکانات و شرایطی باشد که بتوانیم دلاوری‌ها، رشادت‌های رزمندگان و شهدایی را مطرح کنیم که نسل سوم و چهارم این بزرگان را بیشتر بشناسند. خصوصیات و ویژگی‌های اینها و توانمندی‌های ما همه برای بازگویی به این نسل‌ها لازم است. باید بدانند چطور شد که بهترین بچه‌های این مملکت رفتند، جنگیدند تا تمامیت ارضی کشور حفظ شود. البته به زمان حال برسیم که قدرت اول منطقه‌ایم و به جایگاه ثابتی از نظر نظامی رسیده‌ایم و باید از این توانمندی‌های نظامی و دفاعی‌ کشور، نکاتی را مطرح کرد که نوجوانان و جوانان‌ ما به خودشان ببالند.

تلویزیون کاری کند تا نوجوانان و جوانان احساس غرور کنند

وی تصریح کرد: تلویزیون دستاوردهای نظامی را یا در مستند و یا به صورت گزارش خبری نشان می‌دهد اما ما به برنامه‌ای نیاز داریم که با خلاقیت همه این توانمندی‌ها را شرح دهد. قدرت نظامی ایران را به رخ بکشد تا نوجوانان و جوانان ما احساس غرور کنند. فکر نکنند که با یک تهدید از سوی کشور متفرقه‌ای از آن سوی دنیا قرار است اتفاقی بیفتد. اگر بتوانیم نشان دهیم آرزوی این چند ساله من است. تلویزیون امکانات و اجازه برنامه‌سازی در این حوزه را به ما بدهد در چارچوب‌های امنیتی این برنامه را بسازیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها